Anketa:
Seriál článkov: Dakar 2016
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 16 až 30 z cekového počtu: 23.
03.01.2016 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 10639 [Šport - Rally]

Dakar 2016 – 1. etapa zrušená kvôli zlému počasiu - Rosario - Villa carlos la paz
ETAPA ZRUŠENÁ! Riaditeľ preteku Étienne Lavigne práve potvrdil že kvôli zlému počasiu je dnešná etapa zrušená. Helikoptéry, ktoré majú zabezpečovať priebeh preteku, nemôžu kvôli počasiu vzlietnuť. Pretekári pôjdu do cieľa etapy po asistenčnej trase.
02.01.2016 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 10248 [Šport - Rally]

Dakar 2016 - prológ poznačila nehoda auta, naši v cieli medzi špičkou
DOPLNENÉ: Foto a výsledky.
Prológ poznamenala nehoda auta, ktoré vyletelo z trate a zrazilo štyroch divákov. Vedenie preteku sa ihneď rozhodlo neutralizovať pretek a zvyšok trate sa zmenil na nemeraný presun. Najrýchlejšie prológ zvládli Barreda a Faria za 6m27s, tretí Rodrigues. Obaja Slováci perfektne: Števo Svitko deviaty (strata 11 sek) a Ivan Jakeš 20-ty (strata 20sek) Prológ nebol o veľkom pretekaní, ale hlavne o utrasení poradia do štartu prvej etapy. Prológ sa na Dakar vrátil po 11 rokoch.
02.12.2015 - Milan Mikulík - mikulec Čitatelia: 7731 [Šport - Enduro]

Štefan Svitko - Dolaďovanie dakarskej formy na Záhorí
Novú, voňavú, málo jazdenú, trochu popadanú dakarku chalani už zaviezli do prístavu Le Havre, tak sa dolaďuje na „starej“, ktorá je v podstate úplne identická.
18.11.2015 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 6212 [Bleskovky - Šport]

Ivan Jakeš účastníkom nešťastnej dopravnej nehody
Slovenský enduro jazdec a úspešný účastník rally Dakar mal v piatok 13-teho dopravnú nehodu pri ktorej zrazil mladíka. Mladík žiaľ následkom nehody podľahol.
30.09.2015 - Peter Haršáni - Haro Čitatelia: 9405 [Šport - Rally]

Števo Svitko továrenským jazdcom Honda HRC?
Takto pred rokom som písal o sobáši zabezpečovacieho tímu Speedbrain a továrenskej Hondy pre Dakar. Spolupráca sa osvedčila natoľko, že šéf Speedbrainu Wolfgang Fischer má relatívne voľnú ruku pri určovaní jazdeckej zostavy.
14.07.2015 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 3911 [Šport - Rally]

Marc Coma ukončil kariéru jazdca, odteraz bude športovým riaditeľom Dakaru
Coma ukončil svoju profesionálnu Rally kariéru po 13 rokoch jazdenia na KTM, piatich dakarkých víťazstvách a šiestich tituloch majstra sveta. Obľúbený španiel však neopúšťa svet Rally, stal sa totiž novým športovým riaditeľom Rally Dakar.
17.04.2015 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 4368 [Bleskovky - Šport]

Rally Dakar 2016 nepovedie cez Čile - trasa Lima-Rosario
Dôvodom sú povodne, ktoré zdevastovali sever krajiny. Čile očakáva veľké problémy s odstraňovaním následkov povodní a preto sa z organizačných dôvodov rozhodli nevpustiť na svoje územie pre rok 2016 trasu Rally Dakar.
09.04.2015 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 5365 [Šport - Enduro]

Laia Sanz, španielska enduro a rally jazdkyňa prestupuje do KTM
KTM Motorsports dnes oznámil vstup Laie Sanz do tímu. Jazdiť bude svetový šampionát Enduro žien a tiež sa stane súčasťou KTM Factory Rally Teamu.
Predchádzajúce | 1 2 | Nasledujúce

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!