Anketa:
Štvortaktný motor - princíp funkčnosti
ZdieľaťPridané: 09.04.2002 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 66436 [Technika - Motor]
Štvortaktný motor je najpoužívanejším motorom v dopravných prostriedkoch. Má mnoho výhod oproti dvojtaktným motorom a dnes už jednoznačne kraľuje u medzi sériovými veľkými motocyklami, kým dvojtakty sa používajú len v maloobjemových skútroch a v športových strojoch. Poďme sa teda pozrieť ako vlastne funguje.
Pozri tiež:
24.02.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 60877 [Technika - Motor]
![-](/pictures/technika/111.m.jpg)
Princíp a funkcia spaľovacieho motora, základné pojmy...
Rubrika Technika je tu preto, aby sme Vám priblížili funkciu rôznych častí motocykla. A čím iným by sme mali začať, keď nie priamo srdcom každého stroja, ktorým je motor.
09.04.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 78855 [Technika - Motor]
![-](/pictures/technika/132.m.jpg)
Dvojtaktný motor - princíp funkčnosti
Dvojtaktný motor je známy už od polovice 19-teho storočia. V minulosti sa tieto motory často využívali na pohon motocyklov, hlavne kvôli ich konštrukčnej jednoduchosti a nízkej cene. Toto sa zmenilo až v šesťdesiatych rokoch, keď boli dvojtakty vytlačené do oblasti športových strojov. Poďme sa teda pozrieť ako vlastne funguje.
11.02.2003 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 56120 Strany: 3 [Technika - Motor]
![-](/pictures/technika/285.m.gif)
Motocyklové motory - rôzne konštrukcie
Motocykle sú vybavené motormi rôznych zdvihových objemov, ktoré sa však líšia aj počtom a usporiadaním valcov. Niečo o tom aký vplyv má konštrukcia motora na jeho vlastnosti sa môžete dozvedieť z nasledujúcich riadkov...
Ako vyplýva z názvu, štvortaktný motor pracuje na štyri takty (doby): nasávanie, kompresia, expanzia, výfuk. Začnime teda po poriadku a popíšme si jeho základné časti. Ako každý piestový motor, má piest, ojnicu a kľukový hriadeľ. Zospodu je motor uzavretý olejovou vaňou, ktorá zároveň slúži aj ako zásobárňa oleja pre celý motor. Z hornej strany je spaľovací priestor uzavretý hlavou valcov, v ktorej sa nachádza nasávacie a výfukové potrubie. Každé z nich je uzavreté ventilom, ktorý slúži na riadenie prívodu čerstvej zmesi, resp. odvod spalín. Súčasťou štvortaktného motora je aj ventilový rozvod, ktorý ma na starosti otváranie, resp zatváranie všetkých ventilov a zapaľovacia sviečka s celým zapaľovacím systémom..
![]() |
Princíp činnosti štvortaktného motora |
PRINCÍP ČINNOSTI
1. Nasávanie:
Nasávací ventil je otvorený, ale výfukový je zatvorený. Piest sa pohybuje z hornej úvrate (HÚ) do dolnej úvrate (DÚ). V priestore nad piestom vzniká podtlak. Ten spôsobuje, že do válca sa cez sacie potrubie a karburátor nasáva čerstvá palivová zmes. Nasávací takt končí keď piest dosiahne DÚ.
2. Kompresia:
Oba ventily sú zavreté. Piest sa pohybuje z DÚ do HÚ. Tým stláča nasatú palivovú zmes na zlomok jej pôvodného objemu (toto udáva kompresný pomer motora). Keď piest dosiahne HÚ, zmes paliva a vzduchu je natoľko stlačená, že dosahuje teplotu až 400 oC a kompresný takt týmto končí.3. Expanzia:
Oba ventily sú zavreté, ale zapaľovacia sviečka vytvorí zapaľovaciu iskru. Tá spôsobí zapálenie pripravenej stlačenej palivovej zmesi a nastáva expanzia (výbuch). Toto je práve takt, ktorý dodáva dlho požadovaný výkon. Spaliny v motore dosahujú teplotu až 2500 oC a rozpínajú sa čim pôsobia na piest a tlačia ho z HÚ do DÚ.4. Výfuk:
Nasávací ventil je zatvorený, ale výfukový je otvorený. Piest sa pohybuje z DÚ do HÚ. Cez otvorený výfukový ventil unikajú spaliny. Piest nemá proti pohybu skoro žiadny odpor, pretože spaliny sú ešte pod tlakom. Po dosiahnutí HÚ sa cyklus znovu opakuje a nastáva ďalšie nasávanie čerstvej zmesi.
VÝHODY ŠTVORTAKTNÉHO MOTORA:
- Nižšia spotreba paliva (oproti dvojtaktným motorom).
- Ekologickejšia prevádzka.
- Kľudnejší kultivovanejší chod.
- Dostatočný výkon aj pri nižších otáčkach.
- Dokonalejší systém mazania (oproti dvojtaktným motorom).
- Relatívne nízka spotreba oleja (ak je motor v dobrom technickom stave).
- Lepšie chladenie motora pretože olej prečerpávaný motorom zároveň aj chladí namáhané súčiastky.
NEVÝHODY ŠTVORTAKTNÉHO MOTORA:
- Na jeden pracovný takt pripadajú dve otáčky kľukového hriadeľa (Na rozdiel od dvojtaktného motora, kde 1. prac. takt = 1. ot. kľukového hriadeľa).
- Vyššia hmotnosť.
- Konštrukčná komplikovanosť a tým pádom aj zložitejšia údržba a opravy.
Pridané: 09.04.2002 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Dvojtaktný motor - princíp funkčnosti - Awia
- Princíp a funkcia spaľovacieho motora, základné pojmy... - Awia
- Motocyklové hybridné motory skombinované dvojtaktným a štvortaktným cyklom - gilbert
Ďalšie články tohto autora:
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- Dakar 2025: Ricky Brabec konečne vyhráva etapu, Svitko sa posúva na 12. miesto celkovo - 6. etapa - HAIL - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Nové oficiálne videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!