Anketa:
Test motoalarmu Scorpio SR-i500 SE – montáž a prvé skúsenosti
ZdieľaťPridané: 22.08.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 17012 [Testy a predstavenia - Doplnky]
Práve rozbiehame testy troch alarmov, ktoré nám poskytla spoločnosť Bike Security. Tu je úvodný článok o prvom z nich.
Ide o dvojcestný motocyklový alarm SR-i500 SE od amerického výrobcu Scorpio. Predáva sa v štyroch verziách – základnej, S, SE a SW. Základná verzia je bez mikrovlnného senzora, blokovača a záložného zdroja. S-ková verzia má mikrovlnný senzor, nami testovaná SE obsahuje navyše aj blokovač a zabudovaný záložný zdroj a verzia SW to isté čo predchádzajúca, ale nemá blokovač a má vodotesný diaľkový vysielač/pager.
Opis mikrovlnného senzora, záložného zdroja, blokovača a ich funkcií sú nižšie.
Čo obsahuje balenie
Neveľký čierny balíček schováva tieto starostlivo zabalené komponenty verzie SE:
- hlavný kontrolný modul (v ktorom je „mozog“, siréna, otrasový, náklonový senzor a zálohový zdroj),
- diaľkový vysielač/pager,
- kabeláž,
- mikrovlnný senzor,
- blokovač,
- drobnosti potrebné na montáž (zacvaknuteľné nožové konektory, suchý zips, plastové sťahovacie pásky),
- batériu typu AAA do diaľkového vysielača/pagera,
- inštalačný manuál/užívateľská príručka v slovenčine.
Balenie Scorpio SR-i500 SE |
Montáž
Návod je fakt polopatistický. Podľa neho sa dá alarm namontovať aj doma, bez použitia špeciálneho náradia (všetko potrebné je v balení). Zvládnuť by to mal každý, kto vie vo svojej motorke nájsť akumulátor a rozozná farby káblov. Otázne však je, či sa mu to podarí na takej úrovni, aby alarm fungoval tak ako má.
Keďže moje vedomosti o elektrine sú na úrovni polročného dieťaťa a alarm bude testovaný aj v náročných podmienkach (výprava cez Blízky východ do Egypta), vyhľadal som radšej odbornú pomoc. Tá mi Scorpio nainštalovala na moju Hondu XL 1000 Varadero r. v. 1999 za nejakú hodinku a pol, v ktorej je zahrnutá aj demontáž starého alarmu, menšie upratovanie v podsedlovom priestore a krátke pauzičky na debatu.
Hlavné súčasti alarmu |
Samotná montáž v podstate pozostáva z nájdenia vhodného miesta na jednotlivé komponenty, ich uchytenia a správneho zapojenia. Hlavný kontrolný modul, čo je ľahko umiestniteľná krabička s rozmermi asi 10 x 7 x 2,5 cm, samozrejme nemôže byť uchytený na ľahko dostupnom mieste, ale zároveň siréna by mala mať čo najmenej prekážok v šírení poplachu. Pri väčšine motoriek je takéto vhodné miesto buď pod sedlom, pri zadnom svetle, v bočnom podsedlovom plaste alebo v prednej kapotáži. My sme tento modul umiestnili zvnútra k zadnému svetlu, čo je na Varadere skutočne ťažko dostupné miesto. Odtiaľ je aj dobrý prístup ku káblom od smeroviek a k akumulátoru.
Umiestnenie hlavného kontrolného modulu pri zadnom svetle |
Mikrovlnný senzor (perimeter) má rozmery asi 5 x 3 x 1 cm a jeho funkcia spočíva vo vysielaní mikrovĺn do blízkeho okolia motocykla. Ak sú tieto vlny narušené, senzor to považuje za nebezpečenstvo a dá povel siréne, ale o tom napíšem ďalej. Uchytili sme ho tesne nad akumulátor (mal by byť čo najbližšie k stredu motocykla).
Umiestnenie mikrovlnného senzora |
Blokovač (rozmery asi 2,5 x 3 x 3 cm) sme dali na podsedlový plast. Je to malá zázračná vecička, ktorá sa napojí na ktorúkoľvek elektrickú časť, ktorá je potrebná pre beh motora (zapaľovanie, benzínové čerpadlo, štartér...). Pri zapnutom alarme je táto časť akoby odstavená, takže motor buď nenaskočí alebo zdochne – je to imobilizér, len v ružovom. My sme blokovač napojili na okruh štartéra. V praxi to znamená, že aj keby zlodej odstavil sirénu a anténu k pageru, motorku sa mu nepodarí naštartovať ani originálnym kľúčom.
Po týchto zákrokoch bola vlastne montáž dokončená. Nasledoval krátky testík funkčnosti, ktorý nás utvrdil v tom, že všetko funguje ako má.
Diaľkový vysielač/pager
Diaľkový vysielač/pager má rozmery asi 6 x 3,5 x 1,5 cm a trčí z neho asi dvojcentimetrová anténka, teda dá sa v pohode nosiť na kľúčoch od motorky. Má displej, štyri tlačidlá a disponuje takými funkciami, aké nemali ani niektoré mobily pred piatimi rokmi. Konkrétnejšie:
- dostupnosť signálu,
- stav alarmu (zapnutý – „armovaný“/vypnutý - „odarmovaný“),
- typ spusteného poplachu (otras, náklon, narušenie mikrovĺn, zapnuté zapaľovanie, odpojenie alarmu od akumulátora),
- nastavenie upozornenia na spustený poplach (pípanie, vibrovanie),
- stav batérie v ovládači,
- stav akumulátora v motorke,
- hodiny,
- budík,
- podsvietenie displeja,
- ďalšie drobnosti ako zobrazenie tichého zapnutia alarmu, stavu mikrovlnného senzora (zapnuté/vypnuté), zobrazenie času a dôvodu spustenia poplachu po jeho skončení (otras, náklon...) a podobne.
Pomocou diaľkového vysielača/pagera sa nastavujú tieto funkcie alarmu:
- signalizácia (tón sirény a dĺžka poplachu),
- automatické zapnutie/vypnutie alarmu (alarm sa môže zapnúť automaticky po minúte od vypnutia zapaľovania),
- citlivosť náklonového senzora.
Je veľmi potešiteľné, že tlačidlá na vysielači/pageri sa dajú blokovať. Nestane sa tak, že nechtiac vypneš alebo zapneš alarm. Vysielač sa dá aj celý vypnúť, vtedy nič neprijíma ani nevysiela a na displeji sú zobrazené iba hodiny.
Diaľkový vysielač/pager |
Doterajšie skúsenosti
Ovládanie diaľkového vysielača/pagera je jednoduché a intuitívne. Tlačidlo, ktorým sa alarm zapína, je červené, takže každému je hneď jasné o čo ide. Systém je nastavený tak, že stlačením tohto tlačidla sa zapne alarm, ale mikrovlnný senzor (perimeter) je mimo prevádzky, čo je indikované aj na displeji vysielača. K zapnutiu alarmu aj s mikrovlnným senzorom je potrebné stlačiť spodné tlačidlo. Dôvod tohto nastavenia je jasný – perimeter sa v základe (ani pri automatickom zapnutí alarmu) nezapína preto, lebo väčšinou sa ešte ráta s nejakým pohybom v okolí motorky, resp. ráta sa s pohybom osôb pri nej. Tieto pohyby by mohli vyvolať nechcený falošný poplach.
Keď už som pri mikrovlnnom senzore, tak spomeniem, že jeho citlivosť sa samozrejme dá nastaviť. V prvej štvrtine senzor zachytí pohyb tesne nad sedadlom a v jeho blízkom okolí, pri citlivejšom nastavení dokáže zachytiť aj priblíženie osoby k motorke. Nastavenie je jednoduché a musí ho každý spraviť sám podľa toho, v ktorom prostredí bude túto funkciu využívať. Treba však myslieť na to, aby nedochádzalo k zbytočným falošným poplachom. Ja mám citlivosť nastavenú tesne pred štvrtinou, kedy senzor zachytí osobu, ktorá je až príliš blízko pri sedle, či si naň nebodaj sadla.
Veľmi potešujúci, logický a šetrný je aj spôsob spustenia poplachu mikrovlnným senzorom. Pri neželanom narušení mikrovĺn sa siréna ozve krátko trikrát. Ak sú vlny naďalej rušené, siréna sa začne ozývať frekventovanejšie, až sa nakoniec spustí riadny poplach. Aj to je dobrá prevencia voči falošným poplachom.
Každý spustený poplach sa zobrazí na pageri blikaním ikonky príslušného senzora (otrasový, náklonový, mikrovlnný, odpojenie od akumulátora a vstup do zapaľovania), pípaním a vibrovaním (záleží od nastavenia). Ak poplach nevypne majiteľ sám, vypne sa automaticky po nastavenom čase. V tomto prípade na pageri ostane zobrazená ikona senzora, ktoré poplach spustilo a zaznamenaný čas poplachu.
Scorpio má aj funkciu tichého poplachu – ten je zobrazený len na pageri, teda siréna aj smerovky sú počas poplachu vypnuté. To v prípade, že majiteľ chce byť ohľaduplný k okoliu. Alebo trebárs chce nechať prípadného zlodeja dlhšie pracovať v zdanlivo nerušenom prostredí a potom si to s ním "vydebatuje"... Na druhej strane je k dispozícii funkcia „panika“, pomocou ktorej môže majiteľ zámerne vyvolať poplach cez vysielač na odstrašenie neželaných podozrivých osôb v okolí motorky.
Výrobca hovorí o dosahu 800 metrov. Tým má na mysli dosah od alarmu k pageru. Ten samozrejme závisí od terénu a typu prostredia. V rámci rodinného domu s garážou je signál bez problémov kdekoľvek, dokonca aj o sedem rodinných domov ďalej. To isté platí v reštaurácii, v obchode a podobne. Vo veľkom nákupnom centre som signál mal s malými prestávkami všade, na voľnom priestranstve som nameral vzdialenosť približne 700 m od motorky. Dosah od vysielača k alarmu je menší približne o dve tretiny.
Alarm má zabudovanú automatickú ochranu pred vybitím akumulátora v motorke. Prvou signalizáciou vybíjania je zobrazenie ikony akumulátora na vysielači/pageri. Tá sa zobrazí vtedy, ak napätie klesne pod 11,2 V. Ak je alarm zapnutý 30 dní bez činnosti, vypne sa prijímač signálov z pagera, ale alarm zostáva aktívny. Pokiaľ je zapnutý aj mikrovlnný senzor, po desiatich dňoch nečinnosti sa tiež automaticky vypne.
Záver
Doterajšie skúsenosti, funkčnosť a spoľahlivosť ma utvrdili v tom, že Scorpio SR-i500 SE je skutočne „top class“ medzi zabezpečovacími systémami. Samozrejme, dva týždne, ktoré mi zatiaľ alarm dobre slúži, sú príliš krátke obdobie na to, aby som mohol napísať dobré hodnotenie. Scorpio bude testované aj v náročných podmienkach spomínanej výpravy do Egypta. Po návrate tu nájdete článok s kompletným testom.
Základná verzia motoalarmu Scorpio SR-i500 stojí 8 999 Sk. Testovaná verzia SE sa predáva za 11 399 Sk a najdrahšia verzia SW za 11 999 Sk. Za tieto peniaze zákazník dostáva v podstate všetky funckie, ktorými dnešné alarmy disponujú (odhliadnuc od GSM pagerov). Je to americký výrobok a cítiť to na prvý dotyk - všetky súčasti sú z kvalitných materiálov. Predpokladám, že spoľahlivosť bude na rovnakej úrovni, ale to už preverí spomínaná výprava.
Alarm na test poskytla spoločnosť Bike Security.
Montáž alarmu vykonala spoločnosť BB Autoelektro, Senec.
O ostatných dvoch alarmoch, dvojcestnom PitBull Johny 686 a jednocestnom PitBull Bobby 686, sa dočítate neskôr.
Pridané: 22.08.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Test motoalarmu Scorpio SR-i500 SE – skúsenosti a záver - Herghott
- Test motoalarmov PitBull Bobby 686 a Johnny 686 - montáž a prvé skúsenosti - large
- Test: Motocyklový alarm Sentinel 1100 Moto - montáž a skúsenosti - Harly
- Test: Motocyklový alarm MT 7 - montáž a skúsenosti - TTom
- Dva mesiace s alarmom Sentinel 1100 Moto - Harly
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové oficiálne videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!