Anketa:
Otestovali sme zmes do pneumatík UltraSeal
ZdieľaťPridané: 23.07.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 42386 [Testy a predstavenia - Test]
Mnohí z vás sa ma už na výstave Motocykel 2007 v našom stánku pýtali, ako si počínal UltraSeal na ceste do Egypta. V tom čase som mohol len konštatovať, že 3 motorky prešli spolu viac ako 30 000 km bez defektu.
Ako si poradiť s defektom:
10.08.2010 - Peter Fischer Čitatelia: 24848 [Testy a predstavenia - Doplnky]

Test defektovej sady Slime
Defekt je jednou z nepríjemností, ktoré vedia pekne skomplikovať výjazd alebo dovolenku. Na trhu je našťastie niekoľko produktov, ktoré defekty dokážu rýchlo opraviť. Naostro sme otestovali jeden z nich – Slime.
08.04.2010 - Varan Čitatelia: 44295 [Testy a predstavenia - Doplnky]

Test sady na opravu defektov
Defekt. Nepríjemnosť pre každého motorkára o to väčšia, keď na ňu nie je vyzbrojený prípravkom na opravu defektov. Jeden z nich sme vyskúšali...
MR Tipy: Oprava defektu knotmi (bezdušová pneu)
MR Tipy: Oprava defetku, vyzutie pneu a výmena duše na cestách
Ak netušíš, čo UltraSeal je, odporúčam si prečítať článok: Ultraseal.
Po výprave do Egypta som UltraSeal zhodnotil nasledovne:
Zaujímavým výstrojom bola náplň pneumatík Ultraseal. Táto zmes by mala ochrániť pred bežnými defektami (diera do 6 mm), ktoré dokáže utesniť bez straty tlaku a naviac prispieva k predĺženiu životnosti pneumatík. To, či Ultraseal fungoval, sa ťažko dokazuje, pretože nikto z nás defekt nedostal. Najazdili sme spolu viac ako 30 000 km v náročných podmienkach a ak nejaký predmet defekt spôsobil, tak sme sa to nedozvedeli. Rozhodne sme radi, že sme nemuseli svojpomocne opravovať defekt niekde v horúcej púšti.
Keďže som ale tvor od prírody zvedavý, už vtedy som sa rozhodol, že UltraSeal otestujem dôkladnejšie. Podotýkam, že UltraSeal nám formou sponzoringu venovali na cestu do Egypta a nie na prevedenie tohto testu. Sám dovozca o teste netušil.
Životnosť pneumatík
Test prebehol na motocykli BMW R 1150 GS, 2002. Testovacie bezdušové pneumatiky značky Continetal TKC 80 sme obuli v Sýrii v meste Homs a naplnili UltraSealom. Stav tachometra: 78 694 km.
![]() |
Sýria - Homs, prezúvame pneu a aplikujeme UltraSeal |
Po návrate z cesty (tacho 86 604 km) mali pneu najazdené 7910 km a nejavili známky vážneho opotrebovania. To je dôvod, prečo som na nich jazdil ďalej a až pred výletom na Ukrajinu v júni 2007 som sa rozhodol prezuť zadnú pneu (tacho 92 200 km) Gumy mali teda za sebou 13 506 km a na prednej jazdím doteraz.
![]() |
Continetal TKC 80 + UltraSeal po 13 506 km |
Je nutné spomenúť, že nemám skúsenosť s TKC 80 bez UltraSealu ale dvaja moji známi mi nezávisle na sebe potvrdili výdrž týchto pneu okolo 8 000 až 10 000 km pre zadnú pneu (na rovnakej motorke) a čosi viac pre predok. Ide totiž o gumy stavané ako na asfalt, tak aj do terénu. Je teda na tebe, či z tohto usúdiš, či UltraSeal predlžuje životnosť pneu alebo nie.
Ochrana proti defektu
Asi zaujímavejším faktorom aplikovania UltraSealu je propagovaná ochrana proti defektu a úniku vzduchu. Tu som sa rozhodol podrobiť zjazdenú zadnú pneu viacerým testom.
Pomocou viacerých druhov klincov som simuloval defekt na ceste a sledoval prácu UltraSealu. Celý priebeh testov si pozri v priloženom videu:
Video: Otestovali sme zmes do pneumatík UltraSeal
Dĺžka: 8:43 min
Formát: WMV a video.google.com (Shockwave Flash)
Download: Test-UltraSeal.wmv
Zhodnotenie:
Žiadny z klincov nebol schopný do pneu spraviť defekt, ktorý by UltraSeal nezalepil. Vyskúšali sme klince od priemeru 1 mm až po 6 mm a dokonca štvoricu klincov naraz. Medzi testami som sledoval tlak pneu, ktorý sa udržoval na približne rovnakej úrovni. Žiaľ presnosť tlakomeru nebola nič extra a tak v jednom prípade tlakomer ukázal dokonca vyšší tlak ako pred simulovaným defektom. Podstatné je, že po testoch so všetkými klincami som skúšobnou jazdou overil tesnosť a k úniku tlaku už nedochádzalo.
Následne som sa pokúsil UltraSeal poraziť a to nie veľmi štandardným spôsobom, ktorý ťa na ceste asi len ťažko postretne - vŕtačkou. Treba pripomenúť, že vŕtanie je neštandardné v tom, že dochádza k odoberaniu materiálu. Výsledok po vrtáku s priemerom 4 mm, bol prekvapujúci, keď bol spočiatku únik naozaj výrazný no po dlhšom točení kolesa UltraSeal defekt zalepil. Toto sa však už nepodarilo po vŕtaní s priemerom 6 mm, kedy bol UltraSeal definitívne porazený.
Skúsenosti s UltraSealom v duši
Počas prvého ročníka Motoride Enduro Rally som mal UltraSeal aplikovaný v duši a počas cesty domov som dostal na asfalte defekt.
Nepríjemné prekvapenie má čaká v stúpaní po hlavnom ťahu na Handlovú. Divný zvuk, sykot a o pár sekúnd ma už vozí. Zastavujem pri krajnici a dívam sa na prázdne zadné koleso...
Ultraseal nezabral a tak je nám jasné, že diera musí byť veľká. Nestrácam teda čas a odstrojujem batožinu. Máme výbavu na prezutie kolesa a Majo má náhradnú dušu. Monterpáky som kúpil len pred dvoma týždňami a trénoval som doma prezúvanie kolies z auta. To sa mi vyplatilo. Za 15 minút je moto odstrojená, koleso zhodené a duša vybraná. Odlepenie plášťa od ráfika sme docielili pomocou bočáku na Majovej motorke. V duši je diera cca 1 cm a vnútri v duši nachádzam zdroj mojich problémov: asi 10 cm dlhý hrubý klinec bez hlavičky.
Vytieram teda zvyšky Ultrasealu a vkladám novú dušu. Začína fúkanie prenosnou pumpičkou. Ide to pomaly, no po cca 30 – 45 minútach plášť zaskočil na svoje miesto a tlak v pneumatike stúpol na zjazdných 1.9 atmosféry. Balíme teda náradie a batožinu a úspešne prichádzame do Handlovej. Celkové zdržanie pri defekte je 1 hodina 15 minút, za ten čas sa pri nás s ponukou pomoci samozrejme nezastavil ani jeden motorkár a ani žiadne auto. Čo už, na Slovensku je to tak.
UltraSeal v duši teda nezabral. Nie je to ani tak chyba UltraSealu ako duše samotnej. Problém totiž spočíva v tom, že duša má v prípade defektu tendenciu roztrhnúť sa. Vidno to aj na obrázku, keď klinec nie veľmi veľkého priemeru spôsobil v duši trhlinu dlhú viac ako 1 cm. UltraSeal teda v tomto prípade prispel maximálne k pomalšiemu stratu tlaku v pneumatike. Som si istý, že ak by boli vtedy obuté bezdušové pneumatiky, žiadny defekt by sa nekonal.
Záver:
Celkovo môžem povedať, že som presvedčený, že UltraSeal je zmes, ktorá naozaj dokáže utesniť a zalepiť väčšinu defektov, ktoré na nás číhajú na cestách. Je účinný hlavne v bezdušových pneumatikách vďaka ich konštrukcii a tie sa našťastie používajú na väčšine moderných motocyklov. Aj preto ho považujem za výrazný príspevok k bezpečnosti na dvoch kolesách. Okrem toho UltraSeal prispieva k predĺženiu životnosti pneumatík.
Pridané: 23.07.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Test sady na opravu defektov - Varan
- Test defektovej sady Slime - Herghott
- Xiaomi Mi Portable Air Pump - otestovali sme prenosný kompresor nielen pre motorkárov - Awia
- Ultraseal - majkro
- Test nových pneu Bridgestone Battlax S21 Hypersport v Abu Dhabi - jastrab135
- Aktuálne: Koronavírus: Otvárajú sa motoshopy - Môžem jazdiť na motorke alebo sedieť radšej doma? - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!