Anketa:
Moto Guzzi Norge 1200 GT 8V - luxusný tourer z Mandella 1/2
ZdieľaťPridané: 07.05.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 20520 [Testy a predstavenia - Test]
Aké to je skombinovať charakterný vidlicový dvojvalec z dielne moto Guzzi s pohodlným a turistickým obalom? Tak to som si mohol vyskúšať v sedle 8 ventilového Moto Guzzi Norge 1200 GT.
![]() |
Introduzione la Norge - zoznámte sa:
Moto Guzzi je značka, ktorá len prednedávnom oslávila svoje 90 výročie (1921 – 2011) a je známa hlavne používaním vidlicových dvojvalcov, ktoré ale montuje pozdĺžne. Valce sa tak neskrývajú jeden za druhým, ale su vystavené pekne pohľadom okolia po bokoch. Montáž je podobná montáži boxerov s tým, že valce zvierajú menší uhol a tak vytvárajú Véčkový motor.
Keď Guzzi postaví motor, tak je to jednoducho kus železa a je to motor, ktorý má dušu. Presvedčili sme sa o tom neraz, či už v sedle divokého Grisa, Sportky, alebo aj na turistike v Alpách v sedle Stelvia. Dá sa tento živočíšny dvojvalec naladiť aj na turistickú nôtu?
Norge je stelesnením toho, ako si taliani z Mandella predstavujú luxusný tourer. Bez akýchkoľvek kompromisov v oblasti pohodlia a pritom so skvelými, zábavnými jazdnými vlastnosťami. Základ hľadajme v ostatných V2 modeloch. Motor je aktuálne v ponuke v 8 ventilovom prevedení, ktoré pomohlo navýšiť výkon aj krútiak v celom rozsahu otáčok. Norge je vybavený mohutnou kapotážou, vpredu s rozmernými zdvojenými svetlometmi. Kapotáž bola navrhovaná v aerodynamickom tuneli, pre lepšiu ochranu jazdca. Oproti predchodcovi sa popracovalo aj na novom sedle, novej pozícii riadidiel a prístrojovky (pohodlnejší posed), nová je jednokotúčová spojka, dizajn bočných kufrov a olejový chladič.
Norge ide filozofiou – všetko čo potrebujete už v štandardnej výbave. Takže v základnej cene nájdeme:
- plne nastaviteľná predná vidlica
- zadný tlmič s nastaviteľným predpätím a útlmom
- predné dvojkotúčové brzdy s veľkými 320mm kotúčmi a štvorpiestikovými strmeňmi Brembo
- brzdový systém ABS
- bočné kufre
- palubný počítač
- elektricky nastaviteľný predný štít
- vyhrievané rukoväte
- centrálny stojan
- výfukový systém so zdvojenými trúbkami
![]() |
Všetko all-inclusive v sériovej výbave |
GéTé v meste
Tlačidlo štartéra, Vrr, Vrr, Vr, BRRRRM... Ak ti vadia nejaké mechanické zvuky vychádzajúce z motora, vypni zapaľovanie a vráť kľúče predajcovi. Tento charakteristický zvuk ku Guzzi jednoducho patrí, bez neho to nejde. Veľký dvojvalec sa budí k životu zatrasením a mohutným zvukom. Kým sa dotrasie zem, zaklopíš bočák, kopneš jednotku (samozrejme hlučne) a vyrazíš. Norge je cesťák, ale v jeho útrobách bije rovnaký motor ako v nevyspytateľnom a návykovom naháči s menom Griso.
To že sedíš na cesťáku zistíš rýchlo hlavne posedom, tak trochu utopeným v motorke, pred sebou mohutná kapotáž a plexi. Ak je horúco plexi v meste stiahneš elektronickým ovládaním dole, aby sa k tebe dostalo aspoň trochu čerstvého vzduchu. Elektronické ovládanie plexi je síce fajn vychytávka, ale ovládanie nie je zrovna ideálom ergonomickosti. Ovláda sa dvomi tlačidlami, jedno na ľavej a druhé na pravej strane riadidiel, ale na jeho ovládanie je potrebné dať ruku z rukoväte. Nato ale zabudneš hneď ako prvý krát poriadne potianeš pravačkou.
Norge je v sérii vybavený bočnými kuframi. Tie sú však dobre navrhnuté a využívajú každý milimeter priestoru a aj s nimi sa Norge nemení na obtlstnutú Bertu. To mu umožňuje sa vcelku obratne popreplietať aj mestskou premávkou. Motor je klasický Guzzi ťahúň, takže v meste si vystačíš z nízkymi otáčkami a je v podstate jedno aký kvalt tam bude. Veľký dvojvalec to potiahne v pohode. Spätné zrkadlá sú klasika tykadlá na riaditkách, nie žiadne utopené niekde v kapotáži, na ktoré si treba zvykať. Napriek tomu si myslím, že mohli byť trochu širšie a väčšie. Viditeľnosť v nich je ale stále v pohode.
![]() |
Norge bez kufrov pôsobí relatívne štíhlym dojmom, po odobratí kufrov vzhľad nehyzdia žiadne nevkusné rámy... |
Odkladacie priestory okrem kufrov nájdeš len pod sedlom a to vcelku veľkorysé. Peňaženku, doklady, lekárničku, zámok úplne v pohode. Poteší aj 12V zásuvka pod sedlom už v sérii. V kapotáži by si ale márne hľadal nejakú skrinku na drobnosti. Potešilo by niečo zamykateľné, ako bolo napríklad v prvej generácii Stelvia.
Kde sa skrýva športovec:
Hneď ako opustíš nudné mesto a vyrazíš na okresky, môžeš obrátiť list a využiť druhú tvár pohodlného GT-čka. V jeho srdci sa totiž ukrýva športový naháč s génmi spomínaného Grisa. Nieje to žiaden superšport, ale vysoko návykový bike s mohutným záťahom motora, s ktorým je radosť ťahať za plyn na každom výjazde zo zákruty. Tú silu tam je proste cítiť. Nebudeš sa hnať za top-speedom, ale za čo najviac pokrútenými cestičkami. Všetko toto je sprevádzané vibráciami, ktoré motor produkuje a dáva tak tej jazde toľko žiadanú živelnosť.
![]() |
Norge nieje žiaden štíhly atlét, ale na športovejšiu jazdu je dobre pripravený. Vďaka nízkemu ťažisku sa vo svojej "hmotnostnej kategórii" až prekvapivo ľahko preklápa. Podvozok je plne nastaviteľný a dodáva aj ostrejšej jazde potrebnú dávku istoty. K tomu sa pridávajú brzdy s overenými kvalitným štvorpiestikmi Brembo a systémom ABS, na ktoré sa dá spoľahnúť.
![]() |
Norge si asi nekúpiš, ak hľadáš vyslovene športovú motorku, ale nájdeš v ňom schovaný potenciál pre fajnové športovejšie zvezenie.
Grand Turismo
Norge prišiel na svetlo sveta ako vlajková loď značky práve v segmente Sport-touring. To že je niekto turista ešte nemusí znamenať, že nechce mať pod riťou kus živelnej motorky. Norge boduje naozaj bohatou základnou výbavou. V základnej cene nájdeš bočné kufre, integrované nosiče, elektricky nastaviteľný predný štít, vyhrievané rukoväte, centrálny stojan, palubný počítač a samozrejme pre bezpečnosť ABS. Čo viac si na turistiku priať?
![]() |
Možno pohodlný posed. Túto kapitolu má Norge rovnako výborne zvládnutú. Akurát sedlo pre spolujazdca sa mi zdalo trochu krátke, resp blízko pri jazdcovi. Je ale stupňovité a veľmi dobre tvarované. Spolujazdec tak sedí trochu vyššie ako jazdec a má lepší výhľad. Ochrana pred vetrom a vodou je priam dokonalá. Plexi je možné posúvať elektronicky, ale o tom som už písal vyššie. Jazdec sedí pohodlne a má veľmi dobrý rozhľad.
Bočné kufre sú dobre tvarované, lakované vo farbe motorky a dizajnovo dopĺňajú celok. Norge vyzerá veľmi dobre aj s kuframi aj bez nich. Nevýhodou trochu je, že v sérii nieje montovaný zadný nosič na batožinu resp. horný kufor. Asi sa vychádza z toho, že aj bočné kufre samostatne majú veľkú kapacitu. Rovnako drobnosti si nemáš kde v rozmernej kapotáži odložiť, jedine tak pod sedlo, kde ale nájdeš aj praktickú 12V zásuvku. Detail ktorý poteší.
![]() |
Norge je 2v1. Okolo charizmatického motora je postavené luxusné pohodlné GéTe-čko. Pohodlím svojho jazdca rozmaznáva. Jeho motor zvláda kľudnú turistickú jazdu a vie sa za ňu odmeniť aj priaznivou spotrebou okolo päťky. Na druhej strane keď dáš pravačke voľnosť vie si cucnúť aj takých 7 litríkov. Priemer by som teda povedal tak niekde okolo šestky, čo v spojení s 23 litrovou nádržou dáva Norgu slušný dojazd takmer 300 km.
![]() |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Cacao
Pozadie/Wallpaper
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse (motoguzzi.sk). Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 07.05.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Nový Triumph Trophy 2013 je už odhalený - zeON
- Video: Honda GL 1800 Goldwing – maximálny luxus na dvoch kolesách - Awia
- Test najuniverzálnejšieho RT všetkých čias - BMW R 1250 RT (2021) s adaptívnym tempomatom - Herghott
- BMW K1600 Grand America - luxusný grand-tourer nielen na americké cesty - Herghott
- Prvý test: Honda Crosstourer v Katalánsku - prináša svieži vietor do segmentu cestovných endúr - Awia
- BMW R1200RT 2014 - asfaltový cestovateľ s novým motorom boxer - zeON
- Triumph Trophy SE 1200 - asfaltový cestovateľ po anglicky - zeON
- Touratech Aventuro MOD vyklápacia prilba s adventure génmi - TouratechSK
- Na rannú kávičku s Moto Guzzi 1200 Sport - Awia
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022) - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- Dakar 2025: Ricky Brabec konečne vyhráva etapu, Svitko sa posúva na 12. miesto celkovo - 6. etapa - HAIL - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora