Anketa:
Cez víkend štartuje seriál MM SR Trial a MM SR v motokrose mládeže
ZdieľaťPridané: 25.04.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 2440 [Novinky - Pozvánka]
Počas nastávajúceho víkendu sa kalendári SMF uskutočnia dve podujatia medzinárodných majstrovstiev SR: MM SR a MM ČR v triale – Nitra, a MM SR v motokrose mládeže MX50, MX65 – Örbottyán, Maďarsko.
MM SR a MM ČR v triale – Nitra, 27.-28.4.2013
![]() |
V Nitre na Kalvárii sa už tradične otvára seriál medzinárodných majstrovstiev SR v triale SMF. V roku 2013, v dňoch 27.-28.4.2013, sa po dohode s českým trialom uskutočnia v Nitre i medzinárodné majstrovstvá ČR, čo je zárukou zvýšenia kvality tohto „dvoj“ šampionátu. Okrem slovenských a českých jazdcov organizátor Motoklub Fénix Nitra eviduje prihlášky i jazdcov z Maďarska, Poľska a Lotýšska.
Podujatie, ktoré sa uskutoční pod záštitou primátora mesta Nitra, štartuje v sobotu o 11,00 hod. a v nedeľu sa prví jazdci vydajú na náročnú o hodinu skôr o 10,00 hod. Program podujatia bude obohatený o ukážky trialovej elektrickej motocyklov Mecatecno, ktoré sú určené hlavne pre deti.
Bližšie informácie: www.mk-fenix.sk, Ing. Halmeš 0911 661 312, a www.smf.sk
MM SR v motokrose mládeže MX50, MX65 – Örbottyán, Maďarsko, 27.4.2013
![]() |
Tohtoročný seriál motokrosového šampionátu najmenších kubatúr MX50 a MX65 je po dohode s maďarskou motocyklovou federáciou zložený z troch podujatí u južných susedov a troch podujatí na Slovensku. V sobotu 27.4.2013 bude uvedený seriál MM SR a MM Maďarska odštartovaný na motokrosovej trati v Örbottyáne, kde sa okrem uvedených dvoch tried MX50 a MX65 uskutoční i maďarský pohár triedy triedy MX85 a pohár pitbike.
Pridané: 25.04.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Pozvánka: V prvomájový víkend enduro, supermoto i motokros - Redakcia
- Pozvánka na Malokarpatský pohár - vadim
- Nový seriál v quadcrosse a motokrose štartuje v Trenčíne - Redakcia
- Čo na víkend? Enduráci do Skýcova, trialisti do Nitry a ostatní do Senca na Barónov - Awia
- Novohradský predĺžený víkend, časť I. (Šenkvice - Nitra) - gilbert
Ďalšie články tohto autora:
- Juraj Varga ovládol tuniskú púšť a opäť naskočil na víťaznú vlnu - vyhral FÉNIX RALLY 2025
- Nová Continental TKC 80² – druhá generácia legendárnej enduro pneumatiky
- Triumph Trident 800 (2026): Naháč, ktorý si pýta pozornosť
- Všetko, čo potrebuješ. Nič navyše, to je Ducati Monster 2026!
- Husqvarna predstavila endurá a motokrosy pre rok 2026
- KTM endurá a motokrosy pre rok 2026
- Kawasaki odhalila očakávanú KLE500 a KLE500 SE 2026
- O tituloch EaR SMF 2025 sa rozhodlo v susednom Maďarsku
- Yamaha Ténéré 700 World Raid 2026 dostáva náklonovú elektoniku, hliníkové nádrže a kopec vylepšení
- Totálny výredaj skladových zásob v STYX začíina
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!







