ISSN 1336-6491 | Online: 2195 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29801
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17614)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12187)
Diskusia Diskusia k článku (27)  [Verzia pre tlač] Tlač

Rumunsko 2004 1/5

 Zdieľať

Pridané: 11.01.2005 Autor: Francuz
Čitatelia: 20163 [Mototuristika - Európa - Cestopis]

Kam sa vyberiem na tohtoročnú dovolenku, som mal jasné už dávno. Základ malo tvoriť Rumunsko a ďalej pokračovať cez Moldavsko na ukrajinský Krym. No, ale čo človek mieni, osud mení...

Plánovaný termín odchodu padol a jediné voľné dva týždne, kedy môžem ísť, sú už za sedem dní. Takže mi je jasné, že víza sa mi už vybaviť nepodarí. Zbohom Moldavsko a Ukrajina.
Jediné,čo ostalo nezmenené, je zostava. Ja, priateľka Daniela a XRV 750. Príprava motorky netrvala nijako dlho, výmena oleja, brzdovej kvapaliny, platničky. Po minuloročných skúsenostiach s balením už neboli žiadne problémy, tri kufre a tankvak stačili v pohode.

Sobota 26.6.2004, 653 km, Trnava-Štúrovo-Budapešť-Szeged-Nadlac-Arad-Temešvár-Resita-Semenic

Maďarsko preskočím, nie je veľmi o čom písať, hádam len to, že som si zabudol kúpiť diaľničnú známku. Myslel som, že ešte stále fungujú na diaľnici mýtnice, ale tie boli na moje prekvapenie zatvorené.
Do Rumunska vstupujeme cez hraničný prechod Nadlac. Sú tu dosť dlhé rady, samozrejme sa predbiehame. Chvíľkové čakanie využívame na nákup v duty free. Camelky za 34 Sk je paráda, no nie? Ani nie za hodinu som zistil, že v trafike v Rumunsku sa predavajú za 28.
V hraničnom mestečku Nadlac žije početná slovenská komunita, v pohode sa v obchodoch a reštauráciach dohovoríte po slovensky. V hoteli, kde meníme svoje prvé eurá, sa v ten večer chystá slovenská svadba.
Pokračujeme cez mestá Arad a Temešvár až do Resity po hlavných cestách. Tu odbočujeme do nášho dnešného cieľa, lyžiarskeho strediska Semenic a na kvalite ciest je to hneď poznať. Asi o 17-tej sme našli príjemný chatový tábor, chatky po 400 Sk. Večer trávime na terase v miestnom bare s fľašou vynikajúceho sladkého červeného rumunského vína.

Nedeľa 27.2.2004, 350 km, Semenic-Slatina Tumis-Orsova-Dubova-Kazanská súteska-Drobeta Turnu Severin-Tatgu Jiu-Horezu

Ráno vyrážame asi o 8:00. Nechce sa mi vracať sa späť do Resity a tak radšej volím asi 40 km neistej cesty, po ktorej by som sa mal dostať na hlavný ťah Caransebes-Orsova. Prvých 5 km ma prekvapil nový asfaltový koberec, ktorý onedlho vystriedali takzvané mačacie hlavy. Už som začínal tušiť, že to pôjde len k horšiemu. Po kilometri začala tá pravá divočina - cesta po ktorej chodia asi len lesné stroje a trvalo to asi 30 km.

Naokolo len pár salašov s ovcami a pár psov, ktoré si nenechali príležitosť nás nahánať. Ale tie výhľady stáli za to.
V motoreste na hlavnej ceste dávame rýchle raňajky a pokračujeme do Kazaňskej sútesky pri dedine Dubova na rumusko-juhoslovanskej hranici. Jej steny sú miestami až 600 metrov vysoké. Dunaj tu vytvára neskutočné scenérie.


V skale sme objavili veľkú vytesanú tvár Decebala. Bol to náčelník dáckych kmeňov, ktorí sú údajne predkovia Rumunov.
Späť sa vraciame cez Orsovu a mesto Drobeta Turnu Severin, kde Rumuni vybudovali na Dunaji veľkú hydroelektráreň.. Je to vážne kolos a priamo na jej hrádzi je hraničný prechod do Juhoslávie.
Cieľom našej dnešnej cesty je mestečko Horezu a príjemný hotel v centre za 400 Sk. Večer padla za obeť dalšia fľaška červeného.

Pondelok 28.6.2004, 350 km, Horezu-Ramnicu Valcea-Caciulata-Pitesti-Gaesti-Targoviste-Ploiesti-Snagov

Dnes by sme mali celý deň chodiť po valašských kláštoroch. Začíname v Horezu, čo je najväčší kláštorný komplex vo Valašsku. Neviem, ako to opísať ale je tu krásne.

>

Pridané: 11.01.2005 Autor: Francuz Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (27)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »