Anketa:
Honda Dylan – mestský krásavec aj mototurista 1/2
ZdieľaťPridané: 02.03.2005 Autor: Pilgrim
Čitatelia: 34923 [Vaše stroje - Moja motorka]
Dávam prednosť písaniu reportáži z podniknutých ciest. Lenže v jednej slabej chvíli som dal sľub, že opíšem svoje skúsenosti s Dylanom. A sľuby sa majú plniť...
...ostanem však verný svojmu štýlu a suchý výčet technických parametrov nechám na oficiálne testy a katalógy.
Dylan ako mestský krásavec
Honda Dylan v celej svojej kráse |
Osminkový skúter od Hondy s obchodným názvom Dylan uzrel svetlo sveta v európskom vývojovom centre Honda R&D Europe na sklonku roku 2002. Aj keď išlo len o do nových šiat oblečený @125, okamžite po bolonskej výstave, kde bol predstavený, zažil veľký úspech. Rozhodnutie Hondy vzdať sa konzervatívnych tvarov talianskych skútrov a preniesť aj do tejto triedy integrované ladné krivky zo športových motocyklov sa ukázalo ako správne. Dylan na prvý pohľad pôsobí sviežim dojmom a pri pohľade spredu, vďaka 13 palcovému kolesu obtekanému širokým blatníkom, aké vidíme u superšportov a širokej prednej kapotáži s integrovaným čírim svetlometom, vyzerá skôr ako štvrťliter. Veď vďaka veľkorysým rozmerom ho vo svojej triede môžeme považovať za „veľký motocykel“. Ani pri svojej výške 184 cm a pomerne dlhým nohám nepociťujem na ňom nedostatok miesta.
„Na ničem jsme nešetřili.“ To nebol len slogan zakladateľa Jurského parku, ale aj konštruktérov Dylana. Malé skútrokolieska sú nahradené 13“ diskami obutými do širokých pneu 110/90-13M vpredu a 130/70-13M vzadu. Predné koleso je uložené v klasickej teleskopickej vidlici so zdvihom 88 mm, zadne spočíva v plnohodnotnej dvojramennej kyvnej vidlici s dvojicou postranných tlmičov (75 mm) s nastaviteľnými troma stupňami tvrdosti odpruženia. V spojitosti s pevným kolískovým rámom, pozváraným z oceľových trubiek, zaručujúcim tuhú konštrukciu, skúter nadobudol nadpriemerné jazdne vlastnosti – stabilitu na nerovnostiach, v zákrutách aj pri jazde v rýchlosti nad 100 km/h. Naviac hlavný stojan je v sklopenej polohe dostatočne vysoko, takže „efektné“ škrtanie o asfalt nehrozí.
Aby si však nemal dojem, že opisujem superbike, musím priznať, že na nekvalitnej ceste je potrebná opatrnosť. Na pozdĺžnych nerovnostiach a koľajach pri rýchlosti nad 80 km/h začína predné koleso plávať, motocykel stráca stabilitu a jazdec istotu, že situácii 100% vládne. Ale úprimne, ktorý cestný motocykel sa cíti vo vyjazdených koľajach dobre? Na kvalitnom asfalte však bez vibrácii drží stopu aj pri maximálke, ktorá je niečo málo pod 110 km/h.
Túto rýchlosť dosahuje vďaka svojej pohonnej jednotke – karburátorom plnenému a vodou chladenému štvorventilovému jednovalcu o objeme 124 ccm s rozvodom SOHC. Maximálnemu výkonu 10,1 kW (13,7 k) sa teší pri 9000 otáčkach, maximálnemu kruťáku 11,5 Nm o 1750 otáčok nižšie. O prenos sily sa stará automatická odstredivá spojka a variator, ktorý podľa otáčok motora a zaťaženia optimalizuje prevodový pomer.
Široké sedadlo zaručuje pohodlie aj bezpečné uzamknutie prilby o „D“ krúžok |
Aj keď motor zaberá už odspodu, najlepšie sa cíti v rýchlostiach 40–80 km/h. Tam prekvapí svojou živosťou a ľahkosťou s akou zvláda aj prudšie stúpania a jazdu vo dvojici. Zrýchlenie nad touto hranicou je však už citeľne pomalšie a na maximálku si na rovine treba trocha počkať. V miernom stúpaní či pri protivetre je lepšie nečakať. Nepríde. Dylan je však určený hlavne do mesta a na prímestské jazdy, kde využíva práve rozsah rýchlosti 40-80. Prešmyknúť sa pomedzi zátarasy či dvojrad stojacích áut a potom prudko vyraziť... To mu svedčí a zvláda to výborne.
Silu čerpá Dylan z 95 oktánového benzínu, ktorého 9 litrovú zásobu si vezie v nádrži pod sedadlom. Pri tom je šetrný k životnému prostrediu aj k peňaženke. Nedokonale zhorené spaliny sú vstrekovaním čerstvého vzduchu do výfukového potrubia druhotne spaľované čo spolu s katalyzátorom udržiava hodnotu emisii hlboko pod dovolené hodnoty. Pri spotrebe 2,8 l/100 km prejde na jedno natankovanie 250 km, než sa ručička palivomeru dotkne červeného poľa a na vysušenie nádrže je potrebných ďalších 60-80 km.
Predné koleso s 220 mm kotúčom, zadné bubnové uchytené v kyvnej vidlici |
Spomalenie motocykla so 120 kilogramovou suchou hmotnosťou má na starosti dvojica bŕzd, spriahnutých systémom Dual CBS. Predná, dvojpiestíková kotúčová brzda s priemerom kotúča 220 mm zaberá naozaj zostra. Pri prechode z motocykla s bubnovými brzdami je preto múdre si čím skôr nacvičiť „stresové“ brzdenie. Inak ťa čaká fyzika „in action“ a oprava plastov „in real“. Zadná bubnová brzda má pre danú váhovú kategóriu dostatočnú účinnosť. Naviac vďaka Dual CBS jej vždy pomáha aj tá predná. Na pravej strane riadidiel je mala páčka ručnej brzdy, ktorú som ocenil najme pri stráni v kopci.
To by bolo asi všetko na tému: Ako sa chová Dylan na ceste. Ale ako sa chová k jazdcovi?
V prvom momente dosť nešetrne. Aby ti vravel pane, budeš musieť oželieť 109 900 bubákov. Lenže potom ťa bude už len rozmaznávať. Široké sedadlo vo výške 800mm poskytne pohodlie tvojmu zadku aj pri dlhšej jazde. A ani spolujazdkyňa na tom nebude horšie. Tu hrozí nebezpečie návyku a ak sa rozhodneš presedlať na šport či CCC, jej zhýčkany zadoček si odmietne presadnúť na „bobek“ a zostane s Dylanom verná novému majiteľovi.
Prístrojový panel / Zadnej časti dominuje združené svetlo a „strieborný šíp“ |
O dostatku miesta pre nohy som sa už zmienil. Ich dobrú ochranu vďaka širokej kapotáži spomeniem teraz. Trocha mi vadí poloha zadných stúpačiek, ktoré v otvorenej polohe a s nohami spolujazdca prekážajú pri manévrovaní na mieste Po rozjazde je však znova všetko OK.
Veľkoryso sa k jazdcovi Dylan správa aj v noci. Vďaka veľkoplošnému číremu svetlometu, ktorý sa v modeloch od r. 2003 nedá vypnúť, je jazda nočnou tmou pohoda. Cesta aj jej okolie je bezpečne osvetlené a nie je dôvod zvoľniť z denného tempa.
Jednoduchá prístrojová doska jazdca počas jazdy informuje o všetkých dôležitých skutočnostiach. Ručičkové tacho o aktuálnej rýchlosti, štvorica kontroliek o správnom tlaku oleja, či o zapnutí smeroviek a diaľkového svetla. Vpravo je analógoví palivomer, vľavo digital ponúkajúci informácie o čase, denných aj celkových prejdených kilometroch. Naviac sleduje štvortisícový interval výmeny oleja. Všetko prehľadné a viditeľné.
Dylan ľahko zvláda aj prepravu menšej batožiny. V ľavej časti prednej kapotáže je uzamykateľná priehradka, do ktorej sa zmestia rukavice, okuliare aj mobil. Menšiu nákupnú tašku či aktovku pri ceste do práce si môžeš zavesiť na odklopný háčik pred nohy. A pod sedadlom, kde je schovaná aj nádrž je odkladací priestor na povinnú výbavu, náradie a zmestí sa tam aj otvorená prilba či nákup. Len pozor! Tento priestor sa pri jazde od motora zahrieva, takže jogurty, mrazené mäso či zmrzlinu by som tam radšej nevozil.
Každá cesta sa raz skončí a moto je potrebné odparkovať. Postaviť Dylana na hlavný stojan dokáže aj krehká dievčička. Stačí nohou zatlačiť na jeho rameno a skúter sa do parkovacej polohy postaví takmer sám. K zabezpečeniu má však iba zámok riadidiel a tak je v dnešných časoch neistých nutné ho dovybaviť zámkom na kotúč či reťazou.
Motorka potrebuje aj servis. Štvortisícový interval pozostáva z výmeny oleja, prečistenia vzduchového filtra, kontroly a nastavenia vôli, ...atď a v servise Hondy som zaň zaplatil 400 Sk + 300 Sk za liter oleja Shell scooter 4T. Das ist alles. Všetko čo sa môže pokaziť sa aj pokazí. Mojou jedinou závadou počas dvojročnej prevádzky bolo ložisko zadného kolesa, ktoré dalo o sebe vedieť nadmerným znečistením oleja sekundárneho rozvodu. Honda ho v záruke zdarma vymenila. Píšem to len pre úplnosť. Išlo o ojedinelú závadu spôsobenou skrytou vadou materiálu. Skôr by som chcel oceniť prístup a rýchlosť Hondy. V mojom prípade sa stopercentne potvrdil slogan: 75% náhradných dielov do 24 a 99% do 48 hodín.
Trocha problémov môže nastať pri domácich opravách a údržbe. Väčšina úkonov si vyžaduje demontáž kapotáže, ktorej diely sú navzájom pospájane zámkami. V návode o nich nie je ani zmienky, len vety typu: Odstránime ten a ten diel kapotáže. Prísť na to, kde pritlačiť a kde zasa potiahnuť chce trocha času a trpezlivosti. Ale kto by sa netešil každej minúte, ktorú môže stráviť pri svojej moto :-)
Dylan všade vzbudí zaslúženú pozornosť / Vhodný na jazdu aj roznášanie mikulášskych darčekov |
Tu by som hádam mohol skončiť konštatovaním, že Honda Dylan je vynikajúci a krásny, na prevádzkové náklady nenáročný a spoľahlivý nízkoobjemový skúter, ktorý sa v meste cíti ako ryba vo vode. Mohol, ale neurobím to. Pretože ja som ho postavil pred latku, na zdolávanie ktorej nebol určený a vyvinutý. Pred latku mototuristiky.
Pridané: 02.03.2005 Autor: Pilgrim Zdieľať
Súvisiace články:
- KEEWAY Viva 125 - Bez predsudkov - MajoKE
- Honda MAX3 - jeegor
- Moje skúsenosti s Yuki Space 125 - spider81
- Honda PS125i – vzhľad starca, výkon mladíka - kukolarik
- „Hodne“ o Honde PCX 125 - MajoKE
- Test Honda PS 125i - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Púť do Compostely, alebo moja cesta do „Ixtlanu“ 3/4
- Púť do Compostely, alebo moja cesta do "Ixtlanu" 2/4
- Púť do Compostely, alebo moja cesta do „Ixtlanu“ 1/4
- Ako Hondy na prázdniny išli – Alpy 1/2
- K125 – 1. časť, alebo archanjel Michael na ďalekom východe
- K125 – Prológ, alebo ako motorkári pešo chodili
- Honda Dylan – transkontinentálny spoločník
- Johanka z Arku, alebo cesta tam a späť
- Karpatská odysea, alebo cesta vytiahnutá z koša
- Na mopedu k beduínům – 15.časť
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové oficiálne videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!