Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1912 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29774
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17601)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12173)
Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (3)  [Verzia pre tlač] Tlač

Africa Eco Race 2021 mení trasy

 Zdieľať

Pridané: 08.09.2020 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 2674 [Šport - Rally]

Už sme si pomaly zvykli, že pre pandémiu-nepandémiu sa dejú šialené veci. Krajiny riadia hygienici, nik nie je chorý a spoza opony nám životy začali manažovať šialenci. A tak sa krajiny zatvárajú a zase otvárajú bez nejakej logiky. Najnovšie sú problémy v Maroku a z tohto dôvodu museli usporiadatelia Eco Race pristúpiť k radikálnemu kroku.

Akékoľvek zmeny pri rally takéhoto formátu sú necelé 4 mesiacom pred zahájením neuveriteľným problémom. Logistika, bivaky, ale hlavne trasy a roadbooky predstavujú náročné a vysoko sofistikované úsilie, vyžadujúce okrem nasadenia aj určitý nevyhnutný čas. Preto organizátori nečakali na poslednú chvíľu a oznámili zmeny už teraz.

Africa Eco Race 2021 mení trasy
Africa Eco Race 2021 mení trasy

Bolo nutné rozhodnúť sa rýchlo a zásadne. Z rally úplne vylúčili Maroko s jeho rôznorodými terénmi. Nie každý mal rád kamenno-prachové etapy na začiatku, neskôr preložené dunovými poľami a slanými vyschnutými panvami. A už málokto miloval často silné ranné mrazy a prípadný sneh na trasách. No táto severoafrická krajina poskytovala všetko, čo sa na kontinente vyskytuje, okrem dažďových pralesov.

Ročník 2021 odštartuje a skončí v Dakare. Povedie cez Senegal do Mauretánie a vráti sa späť do Senegalu pri Ružové jazero. Preto budú terénmi najprv piesčité savany posiate baobabmi a trsmi trávy, neskôr nekonečné dunové polia z obzvlášť mäkkého piesku, prenádherné vádí s piesčitými dnami a aj vypaľovacie pláne, či dlhé pláže Atlantiku. Stroje a doprovodné autá budú dopravené loďou do prístavu v Dakare, posádky priletia a naspäť to pôjde v opačnom garde.

Nejedná sa o nič nové: už v roku 1997 mal Dakar Rally trasu Dakar – Dakar. Nešlo o politický, prípadne bezpečnostný aspekt, ale o snahu oživiť stagnujúcu súťaž a nastoliť nový formát do budúcnosti. Konvoj vtedy zamieril do srdca Sahary do Nigeru, na púšť Téneré a späť.

Africa Eco Race 2021 mení trasy
Africa Eco Race 2021 mení trasy

Šéf Eco Race Rally Jean Louis Schlesser vydal k problematike oficiálne stanovisko, z ktorého vyplýva, že nenechávajú nič na náhodu. Prihláseným potvrdili účasť aj garanciu už zaplatených poplatkov a váhajúcim oznámili, že ceny zostávajú zmrazené. Čo prinesú tieto zmeny pretekárom? V prvom rade piesok a ešte raz piesok. Bude oveľa viacej záležať na výkone a spoľahlivosti motorov, ako na podvozkoch. Samozrejme, svoje povedia tiež pneumatiky, vhodné do nestabilných dún aj na rýchle úseky. Okrem toho sa celá súťaž odohrá v oblastiach s dosť vysokými teplotami.

Africa Eco Race 2021 mení trasy
Africa Eco Race 2021 mení trasy

Problémom bude palivo. Totiž pretekári sú povinní odoberať benál od usporiadateľa. Toto sa nedalo obísť na dlhých etapách, kde motorkári chtiac-nechtiac museli v mauretánskych etapách čapovať šťankám podobný benzín na čerpacích bodoch. Ale ráno si vždy naliali vlastný, ukrutne kvalitný, benzín prepašovaný z Maroka. Severoafrickému palivu sa totiž naozaj nevyrovná nič na svete, obsahuje iba to čo má obsahovať, bez „ekologických“ prímesí. No pri katastrofálnej nekvalite mauretánskeho benzínu je problémom výkon, tak chýbajúci v dunách. A samozrejme aj životnosť agregátov, Maťo Benko by mohol rozprávať. Teraz nebude kde zobrať palivo na úrovni, jedine zohnať ho na značkových pumpách v Senegale a doviezť do Mauretánie.

Tak či onak, Eco Race žije ďalej a špecialisti na piesok si už teraz mädlia ruky. Myslím, že právom. A všetci účastníci môžu chystať kraťasy a sandále, páperové vetrovky nebudú potrebovať.

Taxt: Haro, foto: internet

Pridané: 08.09.2020 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (3)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »