Anketa:
Skadarské jazero, Čierna hora - Bod záujmu - Tip na Výlet
Jazero krasového pôvodu na hraniciach Čiernej Hory a Albánska. Hranica prechádza stredom jazera. Najväčšie jazero Balkánskeho polostrova. Hlavný prítok rieka Morača, rieka Bojana vyteká do Jadranského mora. Nachádza sa vo výške 6 m nad morom. Rozloha je 380 km2. Maximálna hĺbka 44m.
Články:
- Montenegro 2006
- Videocestopis: Destination Shqipëria, alebo náš výlet do krajiny orlov (Albánsko)
- Dobrodružné Albánsko na druhý pokus
- Náš výlet po Balkáne 2012
- Balkánska päťka
- Súťaž Dunlop TrailSmart 2015 - Balkánsky okruh 2015
- Cestopis: Balkánsky okruh 2015 (+ recenzia Dunlop TrailSmart)
- Montenegro summer trip 2015
- Dovolenka v Albánsku 2015
- Late Balkan Trip 2015
- Potulky Čiernou Horou
- Okolo Balkánu 2018
Fotogaléria:
03.02.2013 - zeON

Detaily:
Stiahni si bod:
GPS súradnice sú len približné. (spravidla to znamená, že vás zavedú len do mesta, alebo obce kde sa daný bod nachádza) Pošli presné súradnice.
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina: | Čierna hora |
Región: | okolie Podgorice |
Typ: | Jazero |
Pridal: | intros 01.01.2007 (19:24) |
Poloha: | N 42.268 E 19.112 |
Približná poloha: | áno |
Čitatelia: | 20433 |
Nadmorská výška: | 6.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Rijeka Crnojevića, Čierna hora | Trasa | 11.4 km SZ |
2. | Skadarské krkaháje, Čierna hora | Trasa | 14.4 km JV |
3. | Pláž Murići, Čierna hora | Pláž | 15.0 km JV |
4. | Kokoti (dedina), Čierna hora | Zaujímavosť | 15.8 km S |
5. | Chrám Sv. Jovana Vladimira, Čierna hora | Kostol | 18.6 km J |
6. | Vodopády Niagara rieky Cijevna, Čierna hora | Zaujímavosť | 18.8 km SV |
7. | Budva, Čierna hora | Mesto | 22.6 km Z |
8. | Millenium Bridge, Podgorica, Čierna hora | Zaujímavosť | 23.1 km SV |
9. | Mauzóleum Petra II. Petrovića Njegoša, Čierna hora | Pamiatka | 26.9 km SZ |
10. | Mount Lovcen, Čierna hora | Vyhliadka | 28.5 km SZ |

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!