Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1058 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29726
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17578)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12148)
Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (66)  [Verzia pre tlač] Tlač

Minitest prídavného brzdového svetla Excelle Ray

 Zdieľať

Pridané: 29.06.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 15252 [Testy a predstavenia - Test]

Máloktorá motorka má brzdové svetlo riešené samostatne, obrovská väčšina z nich ho má kombinované s koncovým svetlom. To je dosť na škodu, lebo tým klesá naša bezpečnosť na cestách. A to svetlo navyše zvykne byť zahádzané blatom, prachom, batožinou a podobne...

Keď sa pozrieme do kategórie áut, tak zistíme, že už azda neexistuje ani jedno, ktoré by sa vyrábalo bez tretieho, teda samostatného, brzdového svetla. Je v tom neodškriepiteľný dôvod – toto svetlo sa zapne iba pri brzdení, teda je oveľa kontrastnejšie a hneď padne do očí, čo prispieva k väčšej bezpečnosti.

Problém tohto chýbajúceho samostatného svetla elegantne rieši anglický výrobok s názvom Excelle Ray. Zozadu na prilbu si prilepíš svetlo, ktoré sa rozsvieti vždy spolu s brzdovým v zadnom svetle. Funguje to tak, že v žiarovke zo skupinových LED diód, ktorou nahradíš tú svoju doterajšiu v koncovom svetle, je umiestnený malý vysielač, ktorý pri stlačení brzdy, a tým pádom aj zapnutí brzdového svetla, vyšle signál do svetla na prilbe. Žiarovka teda funguje ako diaľkový ovládač či spínač, takže so svetlom nie je spojená žiadnymi káblami.

 Balenie prídavného brzdového svetla Excelle Ray
Balenie prídavného brzdového svetla Excelle Ray

Prax

Prídavné svetlo na prilbe má tvar pásu. Je v ňom šesť LED diód a štyri malé batérie (ako do hodiniek). Aby sa batérie šetrili, je vypínateľné. To znamená, že je vhodné po jazde ho vypnúť a pred ňou zase zapnúť – nič pre zábudlivcov. Ak na to zabudneš, akoby si ho ani nemal.

Odporúčam najprv si vyskúšať miesto, na ktoré svetlo na prilbu nalepíš. Veľa totiž záleží aj od typu motorky a posedu jazdca – na väčšine strojov je jazdec v miernom predklone, preto by sa svetlo malo lepiť čo najbližšie k spodnej hrane prilby, aby lúče diód smerovali podľa možnosti vodorovne.

 Prídavné svetlo, ktoré sa nalepí zozadu na prilbu a žiarovka do koncového svetla, v ktorej je vysielač
Prídavné svetlo, ktoré sa nalepí zozadu na prilbu a žiarovka do koncového svetla, v ktorej je vysielač

Svetlo disponuje aj funkciou „výstražné blikanie“. Tá sa dá využiť napríklad pri neplánovanej zastávke pri krajnici, pri oprave motorky, pri nehode alebo v škaredom počasí.

Žiarovka, ktorá vysiela signály do prídavného svetla, funguje ako koncové aj brzdové svetlo. Pasuje do klasickej objímky používanej v podstate vo všetkých koncových svetlách. Pozostáva z dvanástich LED diód, z ktorých polovica je kvôli lepšiemu rozptylu svetla nasmerovaná do boku. LED diódy majú oproti klasickej vláknovej žiarovke obrovskú výhodu, ktorá spočíva v omnoho rýchlejšom rozsvietení. Pri jazde na diaľnici v rýchlosti napríklad 130 km/h tak vodič vozidla idúceho za tebou vie o tvojom brzdení oveľa skôr.

 Prídavné brzdové svetlo na prilbe
Prídavné brzdové svetlo na prilbe

Montáž

Čas potrebný na montáž tejto zaujímavej vecičky sa v podstate rovná času potrebnému na výmenu žiarovky a nalepenie prídavného svetla. Nič viac nie je potrebné k tomu, aby ťa vodiči idúci za tebou lepšie videli, keď začneš brzdiť. Cena prídavného brzdového svetla Excelle Ray je 1290 Sk.

 Rozsvietené obe brzdové svetlá
Rozsvietené obe brzdové svetlá

Záver

Myšlienka prídavného brzdového svetla je vynikajúca. Pre jedincov, ktorí mali tú česť byť nabratí autom zozadu, priam spásonosná. Svetlo však musí byť dobre viditeľné. Excelle Ray funguje výborne, ale za slnečného počasia ho vidieť poslabšie. Konštruktéri mohli radšej použiť batérie typu AAA (aj za cenu zväčšenia rozmerov), do pásu dať viac diód a rôzne ich nasmerovať. To by viditeľnosť elegantne vyriešilo.

Navečer, v noci alebo za škaredého počasia je však šesť diód dobre vidno, takže aj menej všímavým vodičom za tebou je hneď jasné, že ideš na brzdy.

Excelle Ray na test zapožičala firma Styx.

Pridané: 29.06.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (66)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »