Anketa:
Gilera GP 800 – najväčší a najrýchlejší skúter
ZdieľaťPridané: 04.01.2007 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 55193 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Dvojvalcový 840-kubíkový motor do V (90 º), 75 koní, 76 Nm, maximálka okolo 200 km/h. Reč nie je o nejakom naháči, ale o skútri.
Ktovie prečo toľko skromnosti, veď tento nový kráľ, ktorý z trónu zhodil Suzuki Burgman 650, by sa podľa objemu motora mohol pokojne volať aj GP 850. Miesto na tróne si Gilera zaslúži štyrmi prvenstvami – objemom motora, jeho usporiadaním, maximálkou a prevodom ozubeným remeňom.
![]() |
Gilera GP 800 |
Technické údaje svedčia o tom, že tento motor aj s automatickou prevodovkou pochádza z horúcej novinky Aprilia 850 Mana. Jazdec si môže podľa nálady zvoliť jeden z troch automatických režimov preraďovania, alebo kvaltovať sám. Pozor, nie pákou, ale prstami pri ľavej rukoväti.
![]() |
Gilera GP 800 |
Veľký motor pýta veľa miesta, preto je priestor medzi nohami jazdca dosť vyvýšený (vedú cez neho dve ramená chrbticového oceľového rámu). Pravdepodobne kvôli zachovaniu dostatočného priestoru pod sedlom je zadný centrálny tlmič uložený horizontálne. Sedlo je vo výške 79 cm.
![]() |
Gilera GP 800 |
Niet sa čo čudovať, že pri týchto parametroch skončila suchá hmotnosť stroja na 235 kg. Keď k tomu pripočítame plnú 16-litrovú nádrž a nejaké ďalšie potrebné maličkosti, v pohode sa dostaneme na prevádzkových 255 kg. To už je pekná porcia, ktorú azda nebude pri manipulácii na mieste vďaka nízkej konštrukcii až tak cítiť.
Predné 16-palcové koleso (120/70) je osadené 300-mm kotúčmi, do ktorých hryzú dvojpiestiky Brembo. Zadné koleso má 15 palcov (160/60), 280-mm kotúč a rovnaký strmeň.
![]() |
Gilera GP 800 |
Otáznik visí iba nad začiatkom predaja GP 800; pravdepodobne sa jej dočkáme až v sezóne 2008. Mne napadá ďalšia otázka – kedy príde litrový skúter?
Pridané: 04.01.2007 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!