Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1432 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 26138
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (15798)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10340)
Hodnotenie: (17 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (32)  [Verzia pre tlač] Tlač

Test Adamoto JL 125 T10 Retro

 Zdieľať

Pridané: 30.05.2007 Autor: Jaro Harly Jerga
Čitatelia: 42269 [Testy a predstavenia - Test]

Sú dávno preč časy, keď boli v móde tesilové nohavice, silónové košele, nablýskané mokasíny či vlny vo vlasoch alá Elvis, časy keď talianská Vespa žala úspechy svojimi skútrami.

Oprášiť spomienky a uviesť na trh skúter klasického strihu sa pokúsilo už niekoľko značiek. Posledným „odvážnym" je spoločnosť Adamoto a jej retro skúter JL 125 T10 Retro, s ktorým som strávil víkend.

Jasne oranžová farba doplnená chrómom všade tam, kde sa len dalo, možno na niekoho pôsobí ako škaredé káčatko, ale nesúď obal, kým neochutnáš vnútro. Široké sedlo, široké riadidlá, široké blatníky, pochrómovaná parabola hlavného svetlometu - to všetko mi pripomína cruizer, až na jeden malý detail – koberček v priestore pre nohy. Už chýbal len nápis – „Vstup len v čistej obuvi!“. Pred nasadnutím si teda dôkladne očistím obuv (rozmýšľal som aj nad prezúvkami), prvé nesmelé dotyky, hľadanie najvhodnejšej pozície, otočiť kľúčom, brzda, štartér a úzke mestské uličky, traste sa.

Jazda v meste

A veru, triasli sa a nielen ony. Ostrá farba a slnko odrážajúce sa od pochrómovaných častí pôsobili ako magnet na okoloidúcich. Ej veru, niet väčšej potechy pre slobodného motorkára, ako keď sa za ním baby obzerajú. Pre zvýšenie potenciálu príťažlivosti tam výrobca nezabudol namontovať aj nožný štartér, veď keď retro tak retro. Prepletanie mestskými uličkami je s týmto skútrikom zábava. Škoda len, že riadidlá sú dosť výrazne zahnuté dozadu, pretože pri manévrovaní v nízkych rýchlostiach sa častokrát stretnú s jazdcovým kolenom. Na pohodlí mu nepridá ani celkové umiestnenie sedadla a priestoru pre nohy. Možno je to tým, že čínske metre sa končia na hodnote 160 cm, pretože zaujať predpísanú polohu bolo pri mojich ani nie 180 cm trošku komické, aj keď predpokladám, že pre 17-ročného štíhleho mládenca či dievčinu by to určite problém nebol. A tak som skútrokrujzoval s polkami na mieste spolujazdca a nohami natiahnutými dopredu.

Nemilo ma prekvapil dosť malý odkladací priestor pod sedlom, kam sa nevojde ani otvorená prilba. Na druhú stranu, je však skúter vybavený nosičom batožiny, prípadne kufríkom. Za veľké plus pri jeho každodennom používaní by som považoval bočný stojan, ktorý absentuje snáď pri všetkých skútroch tejto kategórie. Stačí len zastaviť pred kaviarňou, vyklopiť bočák a dať si kávu.

Prepletanie hustou premávkou nie je až také jednoduché, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Skúter je totiž dosť široký a to vďaka riadidlám a spätným zrkadlám. Zaparkovať ho na miesto kde som predtým pohodlne vošiel s ozaj veľkých cestovným motocyklom bol v skutku problém. Ak je však dosť priestoru, stáva sa z neho razom rýchly a obratný dopravný prostriedok. Motor poskytuje dostatočný výkon na to, aby si sa mohol čo najrýchlejšie dostať cez upchaté mesto. A v prípade ak potrebuješ rýchlo zastaviť, brzdy ťa určite nesklamú.

Šport a turistika

Je asi zbytočné niečo písať o športovom či turistickom využití, aj keď niektorí skútrobežníci by mohli namietať, tak to zhrniem ako jazdu mimo mesto.

Test Adamoto JL 125 T10 Retro- predný svetlomet

Tu už tých pár koníkov bolo trochu cítiť. Ale načo je komu hnať sa 90-kou na skútri, keď si môže pekne v kľude vychutnávať ten bezstarostný pocit. Pri pohľade na krajinu, ktorá sa vo veľkej parabole odráža ako v zrkadle, na chvíľu strácam pocit že idem na skútri. Zo „sna" ma budia až nerovnosti na vozovke, ktoré za prispenia 10-palcových pneumatík dokážu z človeka vytriasť aj najmenšie pochybnosti o tom, že ide na skútri.

So sedením si príliš veľké starosti nerobím, keďže idem sám, mám možnosť využiť celú dĺžku sedla, čoho aj v plnej miere využívam (vzhľadom na už spomenutý „problém“). Menšie starosti mi narobil uzáver hrdla palivovej nádrže. Otvoriť šiel ľahko, ale zavrieť sa mi ho podarilo až na siedmy pokus. Osobne považujem za dosť nepraktické uzávery, ktoré nie sú spojené s nádržou pántom a je treba pre ne nájsť vždy vhodné miesto, aby sa nebodaj niekam nezakotúľali.

Test Adamoto JL 125 T10 Retro - limitný náklon
limitný náklon

Dobrý asfalt a množstvo zákrut, to je to, čo robí z jazdy zábavu. A nebyť „limitéra" ľavého náklonu (rozumej hlavný stojan), bolo by zábavy ešte viac, pretože zákruty zvláda naozaj ľahko. Ani po celodennom vození necítim únavu, akurát mi občas bolo ľúto, že tam nie je žiaden štít. Ale na druhej strane je pravdou, že ručička teplomera v čase testu nedosahovala ani len priemerných letných hodnôt.

Konkurencia

Okrem akéhosi zakladateľa tohto štýlu, firmy Vespa, tu bola ešte donedávna Honda so svojim modelom Shadow 125 a Aprilia a jej Mojito 50/125. Obe spomínané značky s výrobou týchto modelov však skončili. A tak ostáva JL125 T 10 Retro sám ako vojak v poli a s cenou pod 30 tisíc (29 900 Sk) ho asi ťažko niekto ohrozí.

Záver

Či už sa rozhodneš pokukovať po minisukniach v meste či bikinách na pláži, ver, že tento skúter pritiahne nejednu slečnu. A v prípade, že si slečna, tak po tvojich letných „prechádzkach“ mestom sa rapídne zvýši návštevnosť mužskej časti populácie u chiropraktikov. Tak či onak, tento skúter plní svoju úlohu dopravného prostriedku tak ako má a navyše svojim vzhľadom vyvoláva aj patričný rozruch. A o tom, že sa Retro ozaj vydarilo, svedčia aj otázky okoloidúcich: „To je veterán?“.

Plusy a mínusy

dizajn nízko položený hlavný stojan

Názor druhého redaktora:

Tomáš Hajduch (Tomáš Hajduch - Awia):

Retro skúter vyzerá naozaj dobre. O tom, že ide skôr o imidž ako o praktické mestské vozítko som sa presvedčil hneď na začiatku. Priestor pod sedadlom je menší ako u konkurencie, riaditká sú širokánske, čo síce pôsobí efektne, ale v meste je to nepraktické. Jednoducho ide o retro, alebo chopper štýl.

Zvezenie je zábavné. Motor je vcelku silný štvortakt s výkonom skôr v tých nižších otáčkach. Skúter pružne akceleruje a rýchlo prekračuje šesťdesiatku. Podvozku možno vytknúť len malé kolesá, ktoré si s väčšími nerovnosťami nevedia veľmi dobre poradiť. Do zákrut ide retro veľmi ochotne až na ten nešťastný hlavný stojan. Keďže je vo výbave bočák asi by som hneď po kúpe hlavný stojan zmontoval. Na druhej strane ak si retro kúpiš na pohodové krujzrovanie možno ani veľké náklony vyhľadávať nebudeš.

Záver

Ak hľadáš vyslovene praktický skúter, s veľkým úložným priestorom a úzkou stavbou na prepletanie sa zapchatým mestom sú aj lepšie voľby. Retro je skúter pre tých, čo sa chcú odlišovať a je im blízky štýl chopper/cruiser. Pre začínajúcich čoprákov sa dá taktiež len odporúčať.

Plusy a mínusy

vydarený dizajn púta oči okolia, pohodový motor na brzdy treba trošku viac pritlačiť, nízko položený hlavný stojan, menšia nádrž = menší dojazd (cca 150km)

Skúter na test zapožičala firma Adamoto, Košice.

Technické údaje:

Foto:
 Adamoto JL 125 T 10 retro 2007 Vespa Granturismo 125 L 2005
Všeobecné informácie:
Výrobca:AdamotoVespa
Model:JL 125 T 10 retroGranturismo 125 L
Rok:20072005
Kategória:SkúterSkúter
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:125 ccm124 ccm
Max. výkon:10.20 k (7.50 kW) / 8000 ot.14.96 k (11.00 kW) / 10000 ot.
Max. krútiaci moment:8.9 Nm / 6000 ot.
Kompresný pomer:9,5 : 1
Vŕtanie x Zdvih:52 x 57,857.0 x 48.6 mm
Palivový system:karburátor
Rozvod:OHC (4V)
Chladenie:vzduchomkvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:variátorautomatická
Brzdy vpredu:kotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:220 mm
Pneu vpredu:3,50 - 10120/70-12
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm
Pneu vzadu:3,50 - 10130/70-12
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:138 kg
Hmotnosť s náplňami:135 kg
Výška sedla:790 mm
Rázvor:1170 mm
Dĺžka:1880 mm
Šírka:880 mm700 mm
Výška:1090 mm
Objem nádrže:4.8 l10 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:75 km/h102 km/h
Spotreba paliva:2.9 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 124 km

Pridané: 30.05.2007 Autor: Jaro Harly Jerga Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (17 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (32)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria