Anketa:
Pioniere všetkých obcí, spojte sa!
ZdieľaťPridané: 31.10.2013 Autor: Jaro Harly Jerga
Čitatelia: 5633 [Novinky - Pozvánka]
Príď osláviť Deň študenstva spolu s Pioniermi. 17. novembra ťa čakáme na motocrossovej trati pri obci Budimír. Podmienkou účasti v súťaži je dobrá nálada a ako tak pojazdný Pionier.
Súťažiť sa bude v troch triedach: Klasik, Tuning a Špeciál.
Tak zlož svojho Pioniera z povaly, alebo ho skús nájsť v šope, nasaď prilbu, rukavice a dotlač ho na MX trať v Budimíri.
![]() |
Preteky Pionierov - Pionier Cross východ - 17.11.2013 Budimír |
Budeme sa na teba tešiť!
Technické predpisy môžeš stiahnuť tu: Technické predpisy
Zvláštne ustanovenia môžeš stiahnuť tu: Zvláštne ustanovenia
Registrovať sa môžeš tu: www.pioniercross.goodidea.sk
Ak máš nejaké otázky, kľudne ich môžeš poslať sem: pioniercross@goodidea.sk alebo na našu fb page: PionierCross FB
Pridané: 31.10.2013 Autor: Jaro Harly Jerga Zdieľať
Súvisiace články:
- Fotoreport: Pionier cross Budimír 2013 - Awia
- PionierCross Budimír 2014 a záver Celoslovenského seriálu v Pioniercrosse 2014 - Awia
- Pionier cross - Budimír 2017 - záver seriálu 2017 - Redakcia
- Súťaž Dávid proti Goliášovi - BMW GS vs. Pionier - tipni si ako to dopadlo a vyhraj - Awia
- Šenkvické dva v jednom – double primo – piocross 12.10.2019. - gilbert
- Fotoreport: EICMA 2013 Miláno - EICMA Custom - Awia
- Austria Custom Bike Show 2013 - časť 3 - Romoto
- Už neni som motorkár! - TTom
- Tomáš Kohút na stupni víťazov aj na pretekoch v Ledeči nad Sázavou - Redakcia
- Pozvánka: Šenkvice opäť na mape Majstrovstiev sveta v Motocrosse žien a MX3-ky - radkaMazak
Ďalšie články tohto autora:
- Dni BMW Motorrad Slovensko 2017, Jasná
- Chceš získať unikátny kalendár?
- Pionier Cross Budimír - záverečné preteky Pionierov
- Strašidelné zľavy na mototekvice v Motosvete
- Prvý zásielkový servis prilieb Shark
- 14.6.2014 obsadia Pioniere Kysak
- Nové Piaggio MP3 500 2014
- Momodesign Minimomo - talianský dizajn a kvalita
- Akciová ponuka Motosvet
- Trial Kysak 2013
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Body a Trasy v tomto článku:
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!