Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1501 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28801
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17136)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11665)
Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Prípravy na Dakar 2008 v plnom prúde

 Zdieľať

Pridané: 28.05.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 10302 [Šport - Rally]

Vo štvrtok 26. mája bola v Budapešti tlačovka o nadchádzajúcom ročníku púštnej rely Lisabon - Dakar 2008. Samozrejme, nemohli sme tam chýbať.

Seriál článkov - Dakar 2008:

| Seriál článkov: Dakar 2008 |

Do Budapešti som sa ako inak vybral na motorke, čo som ocenil hlavne na posledných 5 km totálne zapchatej diaľnice. Do hotela Sofitel som trafil bez problémov a zaparkoval priamo pred vchodom. Samozrejme, nechýbal tu ani Slovenský Environ servis moto team s jazdcami Jarom Katriňákom a Ivanom Jakešom. Tlačovku organizoval priamo usporiadateľ Dakaru A.S.O. na čele s riaditeľom preteku Étienne Lavigne, športovým riaditeľom Frédéricom Lequienom a korešpondentom pre strednú Európu Balazsom Szalayom. Ako špeciálny hosť sa tlačovky zúčastnil aj deväťnásobný víťaz dakaru (6 x na motorke a 3 x na aute) Stephane Peterhansel. Témou bolo predstavenie Dakaru 2008.

Aký bude jubilejný 30. ročník Dakaru?

Dakar 2008 tlačovka Budapešť - Etienne Lavigne
Étienne Lavigne

Podľa slov séfa Dakaru Étienne Lavigne bude ťažký. Pretek začne už tretí rok po sebe v Portugalsku a povedie cez Maroko, Mauritániu do Senegalu (Mali vynechali). Špeciálky (merané úseky) budú mať dĺžku až 6000 km, čo je najviac od roku 2002. V roku 2007 sa počítadlo zastavilo na číslici 4300 km, kým v roku 2006 to bolo 4800 km. Výsledkom tohto budú spojovacie sekcie skrátené.

  • Viac piesku, viac dún
  • V pláne je ďalej jedna alebo dve etapy bez asistencie, kedy si môžu jazdci pomôcť len medzi sebou. Tieto etapy majú pomôcť prekryť rozdielne technické zabezpečenie medzi profesionálmi a amatérmi.
  • Pre súťaž amatérov je pripravená cena 15 000 EUR pre najlepšieho jazdca na motorke bez asistencie.
  • Niektoré etapy budú mať rozdielne trasy pre motorky a autá s nákladiakmi so spoločnými štartovými a cieľovými miestami. Toto opatrenie by malo zredukovať problémy obiehania vozidiel na rovných úsekoch a umožní motorkám pretekať v náročnejších technických pasážach, kde je ťažké sa dostať.
  • Po skúsenostiach z minulého roka zvažuje sa vytvorenie jedného bivaku iba pre motorkárov, kde iba pretekári budú môcť pracovať na svojich strojoch.
  • Obmedzenie rýchlosti v dedinách zostáva na 50 km/h, ale kontrol bude viac, počet osôb dozerajúcich na rýchlosť sa zdvojnásobí.
  • Podobne ako v roku 2007 na niektorých časových kontrolných bodoch budú lekári dozerať na kondíciu jazdcov a tak predchádzať niektorým nehodám.

Dakar v číslach

  • Od roku 1979 participovalo na Dakare okolo 13 600 mužov a žien
  • Dakar navštívil 21 rôznych krajín
  • V roku 2007 štartovalo 245 motocyklov, 180 áut, 85 kamiónov
  • Dakar je stále súťažou otvorenou pre každého – 80% amatérov
  • V roku 2007 sa zapojili pretekári z 43 rôznych krajín, 70% percent jazdcov nie je z Francúzka
  • Dakar v Portugalsku sledovalo naživo milión divákov.
  • 480 novinárov sa zúčastnilo štartu a cieľa rally, 166 novinárov sledovalo celú súťaž
  • Bolo odvysielaných 643 hodín v TV v 185 krajinách

Čo na to naši


Jaro Katriňák

Viac kilometrov, viac piesku, úplne iná trať. Ako to vidíš?
Minulý rok bol veľmi ťažký tým, že to bolo hodne po kameňoch, vo vysokých horách takže ono ten piesok je pre mňa taký dobrý, ja si rád zajazdím v piesku. Aj ten pád v tom piesku podstatne menej bolí ako pád na kameňoch. Z toho posledného ročníka som mal veľmi zlý pocit, bolo to naozaj veľmi ťažké, tvrdé takže dúfam, že nový ročník bude pre mňa lepší.

Čo hovoríš na tých meraných 6000 km?
Tak je to hrozne veľa toľko špeciálov, to je neskutočné. Záleží ale ako bude ta trať postavená. Ak to bude rýchlo ubúdať tak je to v pohode. Lebo na poslednom ročníku boli etapy, ktoré sme išli na motorke v rýchlosti 20 kmh tak vtedy sme išli aj dve hodiny 60 kilometrov. Tu keď pôjdeme tie etapy v stovke, stodvadsiatke tak to bude rýchlejšie ubúdať.

Budete meniť motorku? Ak áno, akú?
Zatiaľ nevieme presne čo to bude, rozmýšľame akú motorku zvolíme, hlavne čo do váhy. Musíme si sadnúť po tom, čo sme sa tu dozvedeli, určite by sme chceli ešte pár ľudí osloviť, aby nám poradili a potom sa rozhodneme.

Pôjdeš na Dakar znovu s Ivanom Jakešom?
Áno, zatiaľ je to tak, že by sme mali ísť spolu.

Ivan Jakeš

Po tom čo si si tu vypočul o Dakare 2008, tvoj názor?
Budú o tretinu dlhšie merané úseky tak som strašne zvedavý. Hovoria, že bude viac piesku, čo vraveli aj minulý rok a nakoniec ho nebolo až toľko. Uvidíme necháme sa prekvapiť.

Jaro vravel, že ešte stále uvažujete nad výberom motorky?
Áno mali by sme ísť identické motorky kvôli tomu pomáhaniu a rozhodujeme sa medzi ťažkou motorkou kde je problém váha, ale je dobrá výdrž tej motorky alebo tou ľahšou verziou, kde sa budeme musieť viac starať o motorku

Zaskočilo ťa niečo na prezentácii nasledujúceho Dakaru?
Ja si myslím, že oni ten tridsiaty ročník spravia veľmi tvrdý a ťažký a vyhrážajú sa tým, že bude málo prejazdov a veľa špeciálov.

Už máš dosť odstup od toho čo si zažil, takže asi vieš ako ísť do nového ročníka?
No chcem na to ísť teraz tak, že tomu podriadim všetko, aby som sa na to čo najlepšie pripravil. Vyzerá to, že sa tam dostaneme obidvaja, tak netreba rozmýšľať nad tým či áno či nie ale sa dobre pripraviť.

Takže naháňanie kondičky a príprava začne už teraz?
No ono to už malo dávno začať, ale keďže som mal ten malý úraz tak ešte dva týždne tomu nechám a potom sa do toho pustím.

Jarovi sa minulý rok osvedčil ten prípravný kemp v Maroku, Plánujete to aj tohto roku?
Máme to v pláne, myslím začiatkom septembra by sme mali ísť na prvý kemp. Potom by mala byť nejaká rely všetko je ale záležitosť peňazí. Istota to nieje, ale urobíme pre to všetko aby sme tam boli.

Ďakujeme za rozhovor.

Dakar 2008 tlačovka Budapešť - Jarda Šíma a Stephane Peterhansel
Jarda Šíma a Stephane Peterhansel

Po skončení tlačovky nastal čas na občerstvenie a rozhovory. Miestnosť sa zaplnila osobnosťami a známymi jazdcami Dakaru. Ukázal sa David Pabiška ale aj cestovateľ Jarda Šíma. A tak som pred hotelom neparkoval motorku sám, ale vedľa môjho GS-a sa postavilo Jardove Varadero z viac ako 100 000 km. Krátky rozhovor sme prehodili aj so Stephanom Peterhanselom a znažili sa zistiť aká bude trať toho nasledujúceho ročníka.

Pridané: 28.05.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Seriál článkov - Dakar 2008:

| Seriál článkov: Dakar 2008 |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria