ISSN 1336-6491 | Online: 2294 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29861
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17642)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12219)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Trasa 30. ročníka Rally Lisabon Dakar známa

 Zdieľať

Pridané: 22.11.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 8862 [Šport - Rally]

Už počas sezóny sme vás informovali o zmenách, ktoré sa týkajú nového ročníka Dakarskej rally. Včera organizátor zverejnil trasu preteku 2008.

Seriál článkov - Dakar 2008:

| Seriál článkov: Dakar 2008 |

Viac menej všetky informácie o nadchádzajúcom ročníku padli na tlačovke už 26. mája v Budapešti. Pozri článok: Prípravy na Dakar 2008 v plnom prúde.

Stručne o 30. ročníku Dakaru:

Dakar 2008 tlačovka Budapešť - Etienne Lavigne
Étienne Lavigne

Podľa slov séfa Dakaru Étienne Lavigne bude ťažký. Pretek začne už tretí rok po sebe v Portugalsku a povedie cez Maroko, Mauritániu do Senegalu (Mali vynechali). Špeciálky (merané úseky) budú mať dĺžku až 5736 km, čo je najviac od roku 2002. V roku 2007 sa počítadlo zastavilo na číslici 4300 km, kým v roku 2006 to bolo 4800 km. Výsledkom tohto budú spojovacie sekcie skrátené.

  • Viac piesku, viac dún
  • V pláne je ďalej jedna alebo dve etapy bez asistencie, kedy si môžu jazdci pomôcť len medzi sebou. Tieto etapy majú pomôcť prekryť rozdielne technické zabezpečenie medzi profesionálmi a amatérmi.
  • Pre súťaž amatérov je pripravená cena 15 000 EUR pre najlepšieho jazdca na motorke bez asistencie.
  • Niektoré etapy budú mať rozdielne trasy pre motorky a autá s nákladiakmi so spoločnými štartovými a cieľovými miestami. Toto opatrenie by malo zredukovať problémy obiehania vozidiel na rovných úsekoch a umožní motorkám pretekať v náročnejších technických pasážach, kde je ťažké sa dostať.
  • Po skúsenostiach z minulého roka zvažuje sa vytvorenie jedného bivaku iba pre motorkárov, kde iba pretekári budú môcť pracovať na svojich strojoch.
  • Obmedzenie rýchlosti v dedinách zostáva na 50 km/h, ale kontrol bude viac, počet osôb dozerajúcich na rýchlosť sa zdvojnásobí.
  • Podobne ako v roku 2007 na niektorých časových kontrolných bodoch budú lekári dozerať na kondíciu jazdcov a tak predchádzať niektorým nehodám.

Tak isto sa dosť špekuluje aj o tom, že by mal Dakar v budúcnosti štartovať z Budapešti. Teraz je už isté že rok 2009 bude štartovať v Lisabone, ale v roku 2010 by to mala byť už Budapešť, potom na juh európy, trajekt do Egypta a cez Lýbiu na západ až do Dakaru. V Lýbii už Dakar bol v rokoch (1989-92, 2000, 2003), kým v alžírsku bola táto súťaž posledne v roku 1993. Ako to nakoniec dopadne ešte uvidíme.

Našich jazdcov sme vyspovedali už v máji o tom ako sa na to pripravujú. Pozri: Prípravy na Dakar 2008 v plnom prúde.

Trasa 2008

DátumŠtartCieľSpojovačkaMeraný úsekSpojovačkaSpolu
05.01.2008LisbonnePortimão104 km120 km262 km486 km
06.01.2008PortimãoMálaga15 km60 km460 km535 km
07.01.2008NadorEr Rachidia182 km372 km163 km717 km
08.01.2008Er RachidiaOuarzazate29 km356 km199 km584 km
09.01.2008OuarzazateGuelmim188 km498 km148 km834 km
10.01.2008GuelmimSmara66 km454 km105 km625 km
11.01.2008SmaraAtâr198 km619 km12 km829 km
12.01.2008AtârNouakchott44 km450 km37 km531 km
13.01.2008Oddychový deň
14.01.2008NouakchottNouhadibou37 km525 km86 km648 km
15.01.2008NouhadibouAtâr111 km552 km22 km685 km
16.01.2008AtârTidjikja35 km524 km133 km692 km
17.01.2008TidjikjaKiffa131 km398 km2 km531 km
18.01.2008KiffaKiffa25 km484 km6 km515 km
19.01.2008KiffaSaint-Louis326 km301 km130 km757 km
20.01.2008Saint-LouisDakar239 km23 km42 km304 km
Spolu:1 730 km5 736 km1 807 km9 273 km

Slováci na Dakare:

Určite si postrehol, že na tohtoročný Dakar sa pripravuje Environ Servis tím s jazdcami Jarom Katriňákom a Ivanom Jakešom. Okrem nich dvoch by malo mať slovensko zastúpenie aj v osobe Ivana Figuru, ktorý by mal jazdiť v kategórii Marathon. Pozri si motorku Jara Katriňáka ešte v stave ako prišla z továrne: Novučičká KTM 690 Rally pre Jara Katriňáka na Slovensku!.

Okrem toho si určite postrehol, že okrem jazdcov sa na Dakar chystá aj zastúpenie redakcie motoride.sk, aj keď zatiaľ len na európsku a Marockú časť. Vyzerá to tak, že svojou účasťou určite pokryjeme prvých 6 etáp z celkového počtu 15 a spolu s týmto športovým kolotočom prídeme až do Smary. Odtiaľ začne naša dobrodružná cesta späť do Portugalska. Viac o našej výprave si pozri v seriáli: Motoride Dakar Adventure 2008.

Odpočítavanie:

Do štartu Rally Lisabon Dakar 2008 zostáva: odštartované!

Video ukážka trasy 2008:

Pridané: 22.11.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Seriál článkov - Dakar 2008:

| Seriál článkov: Dakar 2008 |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Galéria ku článku:

Galéria

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »