Anketa:
Trasa 30. ročníka Rally Lisabon Dakar známa
ZdieľaťPridané: 22.11.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 8862 [Šport - Rally]
Už počas sezóny sme vás informovali o zmenách, ktoré sa týkajú nového ročníka Dakarskej rally. Včera organizátor zverejnil trasu preteku 2008.
Seriál článkov - Dakar 2008:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2008 | Nasledujúci
Viac menej všetky informácie o nadchádzajúcom ročníku padli na tlačovke už 26. mája v Budapešti. Pozri článok: Prípravy na Dakar 2008 v plnom prúde.
Stručne o 30. ročníku Dakaru:
Podľa slov séfa Dakaru Étienne Lavigne bude ťažký. Pretek začne už tretí rok po sebe v Portugalsku a povedie cez Maroko, Mauritániu do Senegalu (Mali vynechali). Špeciálky (merané úseky) budú mať dĺžku až 5736 km, čo je najviac od roku 2002. V roku 2007 sa počítadlo zastavilo na číslici 4300 km, kým v roku 2006 to bolo 4800 km. Výsledkom tohto budú spojovacie sekcie skrátené.
- Viac piesku, viac dún
- V pláne je ďalej jedna alebo dve etapy bez asistencie, kedy si môžu jazdci pomôcť len medzi sebou. Tieto etapy majú pomôcť prekryť rozdielne technické zabezpečenie medzi profesionálmi a amatérmi.
- Pre súťaž amatérov je pripravená cena 15 000 EUR pre najlepšieho jazdca na motorke bez asistencie.
- Niektoré etapy budú mať rozdielne trasy pre motorky a autá s nákladiakmi so spoločnými štartovými a cieľovými miestami. Toto opatrenie by malo zredukovať problémy obiehania vozidiel na rovných úsekoch a umožní motorkám pretekať v náročnejších technických pasážach, kde je ťažké sa dostať.
- Po skúsenostiach z minulého roka zvažuje sa vytvorenie jedného bivaku iba pre motorkárov, kde iba pretekári budú môcť pracovať na svojich strojoch.
- Obmedzenie rýchlosti v dedinách zostáva na 50 km/h, ale kontrol bude viac, počet osôb dozerajúcich na rýchlosť sa zdvojnásobí.
- Podobne ako v roku 2007 na niektorých časových kontrolných bodoch budú lekári dozerať na kondíciu jazdcov a tak predchádzať niektorým nehodám.
Tak isto sa dosť špekuluje aj o tom, že by mal Dakar v budúcnosti štartovať z Budapešti. Teraz je už isté že rok 2009 bude štartovať v Lisabone, ale v roku 2010 by to mala byť už Budapešť, potom na juh európy, trajekt do Egypta a cez Lýbiu na západ až do Dakaru. V Lýbii už Dakar bol v rokoch (1989-92, 2000, 2003), kým v alžírsku bola táto súťaž posledne v roku 1993. Ako to nakoniec dopadne ešte uvidíme.
Našich jazdcov sme vyspovedali už v máji o tom ako sa na to pripravujú. Pozri: Prípravy na Dakar 2008 v plnom prúde.
Trasa 2008
![]() |
Dátum | Štart | Cieľ | Spojovačka | Meraný úsek | Spojovačka | Spolu |
---|---|---|---|---|---|---|
05.01.2008 | Lisbonne | Portimão | 104 km | 120 km | 262 km | 486 km |
06.01.2008 | Portimão | Málaga | 15 km | 60 km | 460 km | 535 km |
07.01.2008 | Nador | Er Rachidia | 182 km | 372 km | 163 km | 717 km |
08.01.2008 | Er Rachidia | Ouarzazate | 29 km | 356 km | 199 km | 584 km |
09.01.2008 | Ouarzazate | Guelmim | 188 km | 498 km | 148 km | 834 km |
10.01.2008 | Guelmim | Smara | 66 km | 454 km | 105 km | 625 km |
11.01.2008 | Smara | Atâr | 198 km | 619 km | 12 km | 829 km |
12.01.2008 | Atâr | Nouakchott | 44 km | 450 km | 37 km | 531 km |
13.01.2008 | Oddychový deň | |||||
14.01.2008 | Nouakchott | Nouhadibou | 37 km | 525 km | 86 km | 648 km |
15.01.2008 | Nouhadibou | Atâr | 111 km | 552 km | 22 km | 685 km |
16.01.2008 | Atâr | Tidjikja | 35 km | 524 km | 133 km | 692 km |
17.01.2008 | Tidjikja | Kiffa | 131 km | 398 km | 2 km | 531 km |
18.01.2008 | Kiffa | Kiffa | 25 km | 484 km | 6 km | 515 km |
19.01.2008 | Kiffa | Saint-Louis | 326 km | 301 km | 130 km | 757 km |
20.01.2008 | Saint-Louis | Dakar | 239 km | 23 km | 42 km | 304 km |
Spolu: | 1 730 km | 5 736 km | 1 807 km | 9 273 km |
Slováci na Dakare:
Určite si postrehol, že na tohtoročný Dakar sa pripravuje Environ Servis tím s jazdcami Jarom Katriňákom a Ivanom Jakešom. Okrem nich dvoch by malo mať slovensko zastúpenie aj v osobe Ivana Figuru, ktorý by mal jazdiť v kategórii Marathon. Pozri si motorku Jara Katriňáka ešte v stave ako prišla z továrne: Novučičká KTM 690 Rally pre Jara Katriňáka na Slovensku!.
![]() |
Okrem toho si určite postrehol, že okrem jazdcov sa na Dakar chystá aj zastúpenie redakcie motoride.sk, aj keď zatiaľ len na európsku a Marockú časť. Vyzerá to tak, že svojou účasťou určite pokryjeme prvých 6 etáp z celkového počtu 15 a spolu s týmto športovým kolotočom prídeme až do Smary. Odtiaľ začne naša dobrodružná cesta späť do Portugalska. Viac o našej výprave si pozri v seriáli: Motoride Dakar Adventure 2008.
Odpočítavanie:
Do štartu Rally Lisabon Dakar 2008 zostáva: odštartované!
Video ukážka trasy 2008:
![]() |
Pridané: 22.11.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Seriál článkov - Dakar 2008:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2008 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Firma Adamoto dnes odovzdala dakarské špeciály KTM pre Jara Katriňáka a Ivana Jakeša - Awia
- Prípravy na Dakar 2008 v plnom prúde - Awia
- Dakar 2006 odštartovaný! - Herghott
- Rozhovor: Jaroslav Katriňák o Dakare 2006 - Awia
- Katroš a Jakeš pripravení na Dakar 2007 - Herghott
- Slovenská účasť na Dakare potvrdená! - Herghott
- Niekoľko fotiek zo zákulisia prípravy na Dakar 2008 - Awia
- Druhá zo série Dakarských Rally už klope na dvere - Awia
- Dakar 2006 – Katriňák už doma, Caldecott mŕtvy - Herghott
- Dakar 2018 - 40. ročník štartuje už v sobotu 6. 1. 2018 - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!