Anketa:
Motoride Dakar Adventure 2008 – alebo cesta na zrušený Dakar 4/4
ZdieľaťPridané: 27.01.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 865836 [Mototuristika - Európa - Cestopis]
Cesta domov
Nuž čo napísať o 3500 km cez južnú Európu. V tomto bode sme sa obmedzili na nudný, no rýchly presun domov. Pokiaľ možnosti bez diaľnic a poplatkov, a kým to bude možné, tak s prespaním na divoko.
Hneď nasledujúci deň ráno v hmle medzi olivovými sadmi som pokoril hranicu 100 000 km na mojej GS. Potom to bolo už len sedenie na motorke, obed v španielskej krčme. Obišli sme Valenciu a dostali sa k moru. Nakúpili niečo do brucha a našli príjemný bivak medzi borovicami. Keďže mala v tento deň manželka Dadi meniny, kúpil som fľašku jablkového likéru a večer sme si dali na jej zdravie aj s blahoželaním cez telefón.
100 000 km na krku si zaslúži jednu fotku |
11. január priniesol prejazd cez Barcelonu. Chalani nechceli vidieť nič z toho čo toto mesto ponúka a keďže ja som tu už dávno bol a zaujímavosti som videl, netrval som na tom. Zastavili sme sa na pláži za Barcelonou. Pláž, ktorá je počas roka plná nudistov, bola úplne prázdna, a tak sme si s Ferom skúsili jazdu v piesku s naloženými motorkami. Fero potvrdil, že tú hmotnosť navyše je sakra cítiť. Ja som bol spokojný, lebo som bol zbalený naľahko a aj v piesku v Portugalsku som bol s kufrom. Tu som bol teda ťažší len o lodný vak na zadnom sedadle. Tento deň sme prešli do Francúzska cez okrajovú časť Pyrenejí a natankovali pekne drahý benzín za asi 1,4 EUR. Bivak sme našli pred mestom Beziers.
Feri na pláži |
Nasledujúci deň sme zvolili diaľnice, lebo v tejto oblasti Francúzska je to s vedľajšími cestami o život. Problém sú hlavne veľké mestá ako Montpellier, ktoré nemajú iný ako diaľničný obchvat. Naplánoval som návštevu Monaka, no sotva 30 km pred ním začína pršať. Stojíme na pumpe a obliekame všetko. Chalani návleky na čižmy, ja igelitky dovnútra. Taktiež sme popracovali na úprave cross prilieb na integrály. Vedeli sme totiž, že zimy a dažďa sa už na ceste domov sotva zbavíme. Prešli sme až do Talianska a po diaľnici upaľovali smerom na Janov. Dopravná nehoda na diaľnici nás vykopla do malého mestečka na pobreží. Tu bol problém nájsť ubytko a keďže sme opovrhli stanom v kempe za 20 eur, museli sme hľadať. Chalanom sa môj bivak nepozdával, a tak sme strávil ďalšie dve hodiny hľadaním, až sme zmoknutí a uzimení skončili v hoteli za 85 eur. Teplomer vtedy večer ukázal 3 stupne Celzia.
Ráno odchádzame skoro hneď po raňajkách, ktoré boli v cene (jeden croissant + káva) a cez zmrznuté pohorie Apeniny (bez ľadu na ceste) prechádzame do vnútra Talianska. Tam zastavujeme, aby sme doplnili oblečenie. Na jednu vrstvu termoprádla, ktoré sa mimochodom skvele osvedčilo, šla ďalšia + mikina + vesta. Chalani vytiahli aj zimné rukavice a chrániče na kolená. Celé Taliansko bolo prekvapivo dosť chladné a samozrejme upršané. Už za tmy prechádzame do Slovinska. Zisťujeme stav počasia. Potešilo nás, že teploty sú nad nulou a prší. Znie to trochu divne, ale keď prší, tak nemrzne a to bolo pre nás to jediné, čo nás zaujímalo. Chalanov som potiahol až do Postojnej, kde som už v minulosti bol a vďaka jaskyni tu nájdete ľahko ubytovanie. Tentoraz to bol privát za príjemnú cenu, so skvelými raňajkami a zľavou pre Slovákov. V cene bola aj litrovka domácej pálenky a tak sme sa rýchlo zohriali a mali sme celý večer na analýzu výletu. Vedeli sme, že zajtra už zaparkujeme doma, ak sa nič nepokazí...
Aj takéto sa pritrafili počas hľadania bivaku |
Posledný deň začal chladným a rýchlym presunom po diaľnici. Potom trošku blúdenia pri hľadaní vedľajšej cesty na Chorvátsko a ďalší hraničný prechod a hlúpe otázky colníka, že kam ideme :-) Potom sme prešli do Maďarska a napojili sa na novú diaľnicu okolo Balatonu. Maďari ju otvorili v lete, no doteraz tam nestihli vybudovať ani jedinú benzínku. Benzínu sme mali dostatok, ale na 150 km nebolo kde zastaviť a zohriať sa. Padla hustá hmla a zima liezla až pod kožu. Chvíľami sa to naozaj nedalo vydržať. Na pumpe pred Budapešťou sme stáli asi hodinu a naberali teplo. Ja som si naviac prezul premočené ponožky, mokré nohy v tej zime, to som už nevedel vydržať. Prejazd Budapešťou zabral klasicky hodinu a za ňou nás už chytila tma.
Zimná úprava cross prilby |
Diaľnica, asi stodvadsiatka na budíkoch a zima. Prsty mrzli, že sme sem tam nevládali zapnúť ani len smerovku. K tomu častá hmla. Najväčšia asi v Miškolci, spolu s námrazou na kruhovom objazde. Zatiaľ to nikto nepoložil a dúfal som, že to tak aj ostane. O deviatej večer sme šťastne dorazili na slovenské hranice a zastavili na pumpe. Do Košíc asi 20 km, ja ešte asi 6 km, Feri 20 km a Andre asi 50 km. Spravili sme pár záberov a vyrazili. Dával som si ešte rukavicu keď sa chalani už pohli. Na výjazde z benzínky som však potme nabehol na ľad a položil motorku na hlavnú cestu. Veď pohoda to dvihnem. Nerátal som však s ľadom, ako náhle sa kolesá dotkli asfaltu tak sa na ľade šmykli ešte viac do stredu cesty. Trúbiaci kamión a jeho zablokované kolesá ma rýchlo presvedčili a na ľade som na valci stiahol ľahnuté GS znovu na krajnicu.
Chalani sa nevrátili, aj keď v čase keď som spadol, boli odo mňa sotva 100m. Stál som tam a skúšal dvihnúť obludu asi 10 minút, kým sa pristavil vodič, ktorý mi pomohol. Do garáže som šiel už opatrnejšie a dúfal, že chalanom sa nič také nepritrafí. Sami by naloženú motorku asi tiež nedvihli.
Cesta domov nám zabrala šesť dní jazdenia v teplotách tesne nad nulou a častom daždi. Mráz nás privítal až na Slovensku, dorazili sme však až domov bez potreby odvozu dodávkou. Cesta domov nie je ničím, čo by som si chcel zopakovať a už vôbec nie v januári. Neznášam presuny po diaľniciach. Táto cesta mala úplne iný cieľ...
Konečne na slovensku, 21:00, teplota klesá pod nulu, domov už len desiatky kilometrov |
Záver
Už párkrát mi ľudia naznačili, prečo robím online sledovanie svojich ciest. Veď čo keď sa niečo stane? Ja som tvrdil, že s tým problém nemám. Nemám problém si priznať, že niečo nezvládnem, že na to nemám síl. Ak sa stane nehoda, pokazí motorka, vrátime sa. Ale na tejto ceste sa stalo niečo, čo nikto nepredpokladal. Zrušili nám Dakar. Bol to Motoride Dakar Adventure, Dakar sa zrušil a tak zostalo čo? Adventure? Kde, v Európe? Na presune 4 000 km?
Ak by som bol sám, šiel by som do Maroka, takto som sa prispôsobil väčšine a nikto ani len netuší, aké to bolo pre mňa ťažké za daných okolností... V Tarife som na pláži strávil tri hodiny. Ako mi Andre povedal: "Aspoň poznáš pocit horolezca, ktorý sa otočil pod vrcholom." A ja viem, že by som vedel žiť aj bez tohto poznania...
Najväčším sklamaním pre mňa však boli niektoré reakcie v diskusii k sledovaniu. Ak sa v budúcnosti rozhodnem, že sa na celú prácu navyše ohľadom online sledovania vykašlem, tak to bude len kvôli tomu...
Záverom sa chcem poďakovať sponzorom, ktorí našu cestu podporili. Verím, že ich produkty spropagujem aj na niektorej z budúcich ciest. Žiaľ, Dakar 2008 sa zrušil, to je niečo, čo sa za 30 rokov nestalo. A možno sa už ani nestane.
Trasa celej cesty: Trasa Motoride Dakar Adventure 2008
Naša cesta v médiách:
- Enduro Aktuál 11-12/2008 pred cestou
- Relácia Pozor zákruta pred cestou
- Relácia Pozor zákruta po návrate
- Enduro Aktuál po ceste
- STV - Regionálny denník, Piatok 25. 1. 2008 17:00, STV2 (Repríza Pondelok 28. 1. 2008 11:30)
Video - STV2 Regionálny denník - beseda po návrate
Video: Motoride Dakar Adventure 2008 - beseda po návrate
Pozadia / Wallpapers
Poďakovanie sponzorom:
Firma Continetal bola jedna z prvých, ktorá nás podporila dodaním pneu TKC 80. Oleje a mazivá pre zmenu venuje Repsol. Najdôležitejší bod - transport - sa však vyriešil po rokovaní s Environ Servis tímom, čiže tímom, ktorý organizuje slovenskú výpravu na Dakar. Tím nám zapožičia dodávku, aby sme vedeli dopraviť seba aj motorky do Portugalska.
Postupne sa pridali ďalší partneri ako Big Husky, ktorý dodá na výpravu hliníkové kufre, firma Conan dovozca GPS navigácií značky Garmin pomohla s navigáciou.
O naše teplo sa postará termo prádlo od firmy Redis-Pezinok značky Klimatex a spacáky značky Carinthia.
Pred cestou bol potrebný samozrejme aj servis motocyklov. Tu dala pomocnú ruku Honda Slovakia poskytnutím spotrebného materiálu na Ferovu Africu a servisne ju pripravila firma RP Moto Prešov. O oba baworáky sa dodaním materiálu postarala firma ELIT a o servis sa postarala Košická firma Moto Geld. Popradská firma Touranbike venuje náplň UltraSeal do pneumatík a doplnky značky Touratech na Andreho BMW za dotované ceny. Novo zámocká firma motomaxx nakoniec venovala enduro čižmi a chrániče pre Feriho a Andreho.
Mediálny partneri:
- motoride.sk a časopis Motoride Info
- Enduro Aktuál
- denník SME
- denník Korzár
- countrycross.sk
Pridané: 27.01.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Motoride Dakar Adventure 2008 - prípravy a trénnig - Awia
- Sleduj Motoride Dakar Adventure 2008 naživo - Awia
- Pruženie Hyperpro na BMW R 1150 GS otestujeme v Maroku - Awia
- Motoride Dakar Adventure 2008 - Ako dostať 3 červy do plechovky - Awia
- Videocestopis: Motoride Dakar Adventure 2008 - Beal
- Slovensko oslavuje - Motoride Dakar Adventure štartuje - Awia
- Live: Sleduj Motoride Tour de Maroko 2011 naživo - Awia
- TransOrientale na vlastnej koži, alebo Harov denník z Ruska - haro007
- Video: Zostrih Motoride Tour de Maroko 2011! - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora