Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1615 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28447
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16949)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11498)
Hodnotenie: (37 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (68)  [Verzia pre tlač] Tlač

Porovnávací test okruhových pneumatík

 Zdieľať

Pridané: 02.06.2009 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 14828 [Testy a predstavenia - Test]

V motoristickom športe sú pneumatiky alfou a omegou úspechu. Môžete mať výkonný motor, špičkové brzdy alebo ten najlepší podvozok, ale bez kvalitných pneumatík sa pôjdete akurát kĺzať. A to doslova.

V amatérskych podmienkach je však trochu prehnané všetok úspech respektíve neúspech hádzať len na pneumatiky. My sme sa pokúsili urobiť malý test pneumatík na okruhové jazdenie, ktoré sú v podstate tým najlepším, čo sa dá momentálne kúpiť na trhu. Sú nimi Continental Race Attack, Metzeler Racetec, Dunlop GP Racer D209, Michelin Power One a Bridgestone BT-003.

Do podmienok testu sme išli s tým, že odmeriame čas na kolo, pričom jazdec nebude vedieť, akú pneumatiku má obutú, keď bude vychádzať na okruh. Bohužiaľ tento zámer nevyšiel podľa našich predstáv. Časy na kolo sme síce odmerané mali, no keďže na trati boli aj iní jazdci ako tí „naši“, všetky porovnania nameraných časov by boli veľmi skreslené, pretože ak v jednom kole obehne pilot-tester 5 jazdcov a v ďalšom 7, čas na kolo je tým pádom úplne iný, nezávisle na obutej pneumatike. Upustili sme nakoniec aj od toho, že vždy pôjde jazdec na trať bez toho, aby vedel akú pneumatiku má momentálne na ráfikoch obutú, pretože Přemek Glinz mal hneď v druhej jazde pád a toto tajomstvo mu bolo odhalené. Naviac pri oprave motocykla nebolo v našich silách, aby nevidel, čo mal obuté a kvôli rovnakým podmienkam sme ďalej pneumatiky pred jazdcami nezakrývali.

Kto jazdil?

Přemek Glinz

 Přemek Glinz

Pohodový ukecaný chalanisko, ktorý žil istý čas v Amerike, na čom by nebolo nič zvláštne, keby som hneď za tým nedodal, že jazdil aj zopár závodov v americkej superbike-ovej sérii AMA. Jazdil aj „litrové Superštoky“ Českej Republiky a na predstavu jazdí Pannoniu zhruba za skromných 2:00. Momentálne už jazdí len pre zábavu a poriadne si to užíva.


Maroš Barta alias nerd

 Maroš Bárta

Nerda vám netreba dlho predstavovať, možno ho už poznáte tu z Motoride-u pod prezývkou nerd (kto by to bol povedal :-)). Skončil s jazdením po ceste a teraz sa zabáva už len jazdou po okruhoch. Amatérsky závodí Eres Racing Cup.


Na čom sa jazdilo?

Suzuki GSX-R 1000 K6

 Porovnávací test okruhových pneumatík
  • motorka, na ktorej jazdil Přéma, no doma si chystá novú R1-tku
  • jeden z najlepších litrov v histórii
  • výfukový komplet RP
  • rýchloradenie
  • antihoppingová spojka v sérii
  • silnejšie pružiny na podvozku
  • radiálna brzdová pumpa Brembo, pretože sériová sa zavzdušňovala
  • závodné brzdové platničky Brembo
  • reťaz 520, prevod znížený na 16/45 zo sériových 17/42
  • tlmič riadenia Öhlins

Kawasaki ZX-6R 2007

 Porovnávací test okruhových pneumatík
  • tlmič riadenia Hyperpro
  • závodná riadiaca jednotka
  • časované vačky
  • rýchloradenie
  • radiálna brzdová pumpa
  • sériový podvozok

Kde sme jazdili?

Test prebiehal na Slovákmi obľúbenom okruhu Pannonia Ring neďaleko Bratislavy, ktorý je jedným z pomalších. Znamená to minimum rýchlych zákrut v rýchlosti približujúcej sa 200 km/h a dlhých roviniek, naopak nachádza sa tu veľa zákrut na dvojku a rýchlosťou okolo 100 km/h. Nie je tak grandiózny ako Brno, ale ak si chcete naozaj zajazdiť, môže vám to byť srdečne jedno. Mne osobne sedí oveľa lepšie.

 Pannonia Ring
Pannonia Ring

Výhodou Pannonie oproti Brnu je lepšia možnosť celodenného jazdenia, ktoré sa tu koná prostredníctvom rôznych agentúr veľmi často.

Okruh nie je len pre jedného

Čo nás však trocha zarazilo je to, že tieto agentúry nemajú povinnosť pred tým, ako jazdec vojde na trať, poučiť ho o pravidlách správania sa na trati tzv. rozprava. Malo by to byť jednoznačnou podmienkou, bez ktorej žiadny jazdec nemôže byť vpustený na trať, pretože to, čo sme videli, bola naozaj silná káva. V tej najpomalšej skupine sa naozaj diali veci ako vjazd na trať bez toho, aby sa jazdec presvedčil o tom, či nikomu nevbieha do stopy, opúšťanie trate „krížom“ cez celú šírku trate a samozrejme bez obzretia sa za seba, zmena stopy niekoľkokrát v jednej zákrute a podobne. Hlavne po poslednom Race For Fun v Trenčíne, kde vyhasol jeden ľudský život a druhý neskončil len tak tak, je takáto pripomienka viac než vhodná. A tak, ak sa chystáte na okruh, držte sa určite týchto základných zásad:

  • na trati nie ste sami, to si uvedomte predovšetkým, preto nikdy nevchádzajte na trať bez skontrolovania, či nevbiehate niekomu do dráhy,
  • prechádzajte zákruty konštantným polomerom, žiadne „plávanie“ od kraja ku kraju, čo platí aj pre jazdu po rovinke,
  • pri opúšťaní trate zodvihnite ruku a skontrolujte situáciu za sebou, či môžete naozaj odbočiť do boxov, určite nevchádzajte do boxov cez celú šírku trate, ale dopredu to dajte svojou jazdou vedieť tým za vami,
  • nepozerajte sa do spätných zrkadiel, pozerajte len dopredu, ak predbiehate pomalšieho jazdca a nemáte dosť istoty ho predbehnúť, radšej jazdite chvíľu za ním a „prečítajte“ si jeho jazdu,
  • a znova pre istotu, NIKDY nekrižujte trať bez toho, aby ste sa dobre pozreli za seba, či niekomu nevchádzate do dráhy.

Pneumatiky

Podmienky nášho testu sú naozaj špecifické a založené len na subjektívnych pocitoch oboch jazdcov. Všetky pneumatiky majú vysokú kvalitu a výborné vlastnosti a nedovoľujeme si ani o jednej tvrdiť, že by bola zlá, prípadne ďaleko lepšia ako druhá. Každej pneumatike môže vyhovovať a spravidla aj vyhovuje iný „setup“ podvozku, ako aj tlak, na ktorý sa má hustiť. Preto žiaden takýto test nemôže byť a nikdy ani nebude dostatočne objektívny a nemôžeme na koniec prstom ukázať na jednu pneumatiku, ktorá by jednoznačne a nekompromisne zvíťazila. Nakoniec bude aj tak najlepšie, keď vyskúšate aj vy časom všetko, čo trh ponúka a nájdete si svojho favorita, ktorý vám a vašej motorke vyhovuje najviac.

Okrem Michelin-ov, ktoré boli obe v zmesi B, teda medium boli všetky ostatné predné pneumatiky v zmesi soft a zadné v zmesi medium, čo je asi najpoužívanejšia kombinácia.

Metzeler Racetec (stará verzia bez technológie INTERACT)

 Metzeler Racetec
Metzeler Racetec

Přemek Glinz: „Zadná pneumatika mi jednoducho občas šmykla, inak veľmi podobná ako Continental. Ak sa motorka napriek tomu dostane do šmyku, je chovanie motorky predvídateľné, no môže to byť zapríčinené aj mojim jazdným štýlom. Predná pneumatika je fajn a 100%-ne kľudnejšia ako Dunlop. Spolu s Continental-om sú Metzeler-y mäkšej konštrukcie a skôr pre tých, ktorí nemajú ambíciu prispôsobovať podvozok pneumatike a pneumatika sa naopak trocha prispôsobí podvozku.“

nerd: „Výborná v náklonoch, hlboko sa dá bez problémov brzdiť a na výjazdoch zadok ani raz neušiel. Bál som sa špecifického guľatého profilu, že sa bude pneumatika ťažko preklápať, ale v tomto smere absolútne bez problémov.“


Continental Race Attack

 Continental Race Attack
Continental Race Attack

Přemek Glinz: „Predok je dobrý, ale zadná pneumatika by možno potrebovala viacej gripu. Na to, že je to pomerne nová pneumatika by to malo ísť na výjazde ťažko utrhnúť, no s gripom som mal na svojej GSX-R 1000 K6 trocha problém. Dobre padá do zákrut, nemusel som ju vôbec prehovárať a s ovládateľnosťou Continental-u som bol veľmi spokojný rovnako ako so stabilitou na rovinkách nebol najmenší problém, no subjektívne mi chýbalo viacej spätnej väzby. Oproti Dunlop-u sú menej citlivé na nastavenie podvozku a dokážu viac odpustiť chyby jazdca.“

nerd: „Zadná pneumatika výborná, no predná mierne nervózna, čo by zrejme vyriešilo iné nastavenie prednej vidlice, avšak priľnavosti má stále dosť rovnako ako zadná. Pre väčšinu jazdcov absolútne bezproblémová pneumatika, no ako som už povedal, neporozumela si s mojím nastavením podvozku. Nespornou výhodou Continentalu je tiež veľmi priateľská cena. “


Dunlop GP Racer D209

 Dunlop GP Racer D209
Dunlop GP Racer D209

Přemek Glinz: „Celkovo tvrdšia konštrukcia pneumatiky, než Continetal alebo Metzeler, vďaka ktorej dosahuje „tisícka“ viacej gripu ako „šesťstovka“. Na šesťstovke to nie je toľko poznať, ale keď sa pri tisícke do zadnej pneumatiky oprie všetka tá sila, zadná pneumatika sa toľko nedeformuje a poskytuje viacej trakcie. Naopak je viac nekľudná a viac reaguje na nerovnosti na trati, dokáže jazdca viac rozhodiť. Je potreba jej viac prispôsobiť, zmäkčiť podvozok a vôbec celkovo sú Dunlop-y náročnejšie na nastavenie podvozku ako ostatné pneumatiky a je treba sa s tým pohrať, ale to len za predpokladu, že to viete. Pomôže viac pritiahnuť tlmič riadenia respektíve upraviť geometriu. A tiež ponúkajú dosť spätnej väzby, čiže človek vie, kedy sa to už šmýka.“

nerd: „Tieto pneumatiky mňa nikdy moc neoslovili, no po vyskúšaní musím zmeniť názor. Veľmi dobré pneumatiky, ktoré poskytujú veľkú dávku gripu, výborne sa s nimi motorka ovláda, zatáča a celkovo z nich ide veľmi dobrý pocit.“


Michelin Power One

 Michelin Power One
Michelin Power One

Přemek Glinz: „Tieto pneumatiky sa mi pozdávajú, je to taký kompromis medzi Dunlop-om a ostatnými, no s tým rozdielom, že Michelin poskytuje viac gripu, skoro ako Dunlop. Nie sú tak nekľudné ako Dunlop-y, ale viac ako Continental alebo Metzeler, čo bude asi konštrukciou, ktorá sa podobá Dunlop-u. Ale ako som už povedal, majú viac priľnavosti ako posledné dve menované, no subjektívne sa mi zdá, že Dunlop jej má ešte troška viac. Ovládateľnosť sa mi páčila rovnako pri oboch pneumatikách. Určite sa s nimi dá urobiť veľmi rýchly čas.“

nerd: „Výborný predok, mierne lepší ako Metzeler, motorka rýchlo padá do zákrut a je stabilnejšia ako napríklad Metzeler. S gripom som nemal žiaden problém, v tomto smere sa nemám na čo sťažovať. V porovnaní s Metzeler-mi bol Michelin lepší na pocit v prechode z bŕzd do náklonu.“


Bridgestone zmes BT-003

 Bridgestone BT-003
Bridgestone BT-003

Přemek Glinz: „Dobré pneumatiky, ktoré najlepšie fungujú na drsných povrchoch aký je napríklad v Brne alebo v Rijeke, kde dosahujú vyššiu životnosť ako napríklad Metzeler, ktorý má tendenciu „zhorieť“. Neviem z akého dôvodu, ale je to tak a tým pádom sú dobrou voľbou pre tých, ktorí nenaháňajú každú sekundu a viac ocenia lepší pomer cena/životnosť pneumatiky. Vydržia síce dlho, no neposkytujú toľko priľnavosti a spätnej väzby ako Michelin alebo Dunlop, kde jazdec dokáže ucítiť, čo sa pod ním deje.“

nerd: „Zadná pneumatika zatiaľ najhoršia, čo som jazdil a na každom výjazde mi utekal „zadok“. Ovládateľnosť v rýchlych aj pomalých zákrutách v podaní zadnej ako aj prednej Bridgestone-ky bolo výborné. Rovnako som nemal problém s gripom prednej pneumatiky, len teda so zadnou to bolo už horšie. Možno by zadnej pneumatike pomohlo nahustenie na trocha vyšší tlak a jej správanie by sa vylepšilo.“


Záverom chceme poďakovať všetkým spoločnostiam, ktoré do nášho testu venovali sadu pneumatík a to konkrétne:

Text: Kristián Tino Dudík, Foto: Cacao

Pridané: 02.06.2009 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (37 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (68)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria