Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1133 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28431
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16942)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11489)
Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (2)  [Verzia pre tlač] Tlač

Husqvarna 2010 test day Sverepec

 Zdieľať

Pridané: 24.09.2009 Autor: Juraj Odin Klačko
Čitatelia: 10420 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]

Sobota 12. septembra 2009 sa konala v znamení závodných modelov Husqvarny, modelový rok 2010 a celé testovanie sa zomlelo vo Sverepci.

Na parkovisko sa pristavil fabrický kamión Husqvarna a priviezol motorky na testovanie - k dispozícii sme dostali Husqvarna CR125, TC250, TE250, WR300 a TE450. Pod šiatrom mali (iba) vystavené aj TE610 a TE310, tú druhú menovanú som chcel otestovať najviac. Čo som ale zistil po zvezení na tých, ktoré boli k dispozícii?

Husqvarna Test Day

Celé testovanie sa konalo v NKC Sverepec a organizoval ho oficiálny importér Husqvarny na Slovensko, pán Viliam Onhajzer, ktorý okrem Husqvarien dováža aj Sherco, Gas Gas, HM a príslušenstvo značiek HEBO, GRO, XCITING a veľa iných - viď motosportracing.sk a offroadparts.sk. Areál vo Sverepci nebol poznačený minulými pretekmi, lebo posledne sa konali závody detí a tie trať veľmi nerozbili. Pre účely testovania ale bola trať zjednodušená a boli vynechané niektoré divácky atraktívne, ale nebezpečné pasáže. Crosscountry úsek bol len jeden kratučký, ale ja osobne som ho nenavštívil.

Testovanie pre novinárov a profi jazdcov bolo v doobedných hodinách, jazdci (vrátane mňa, hybrida, novinárojazdca) boli zahriať stroje na trati a potom prišli na rad novinári - užil som si to teda o to dlhšie :) Na nešťastie sa kosačky (125 2T a 250 4T) rozobrali a na mňa zostali kladivá TE450 ako predjedlo a WR300 ako hlavné jedlo. Po jednom mesiaci bez jazdenie si ozaj neviem predstaviť nič "lepšie" na zohriatie ako TE450 a WR300... Pôjdem vám teda popísať tých pár skúseností, ktoré som zistil počas testovania!

TE450 - kladivo na veľké klince

Toto objemom veľké enduro som vyfasoval na úvod, zohriať ho a zohriať aj seba. Poviem vám, bolo to rýchle ohrievanie - hlavne moje. Keďže sme sa navzájom obšťastňovali len pár kôl, budem stručný. Traktorový záťah od voľnobehu, bez dier v celom výkonovom spektre - elektronické vstrekovanie urobilo svoje. V žiadnom prípade si ale nemyslite, že sa jedná o nejaký autobus na prdkanie po poľnej ceste. Napriek váhe 113 kg to bolo príjemné zvezenie, výkonu má TE450 na rozdávanie a vôbec nezaostáva za porovnateľnými moto od konkurencie. Skôr by som povedal, že je viac "Ready to race" ako sériová Yamaha WR450F alebo 450EXC-R (po "otvorení" sú samozrejme porovnateľné).

Spojka má ľahký chod, ako sme už zvyknutí pri hydraulickom ovládaní. Stále rozmýšľam, prečo sa japonskí výrobcovia tejto vymoženosti bránia - nemám pocit, že by hydraulická spojka bola náchylnejšia k poruchám ako mechanicky ovládaná (lankom). Počas servisovania "získame" síce naviac odvzdušňovanie, ale ten komfort podľa mňa za to stojí. Predné tlmiče sú tradične kvalitné - 48 mm USD Kayaba a zadný Sachs - oboje si skvele plnili svoju úlohu, až na prílišnú mäkkosť na podmienky, kde sme testovali. Pri doskokoch na rovinu išli na dorazy, predok až tak dôkladne, že som ohol rajdy - iba sa pootočili v predstavci, jasné že sa nezohli :) Po posunutí na svoje miesto a dotiahnutí som pokračoval smelo ďalej.

Bránka v zadnej časti trate bola ešte zamknutá, takže mini-CC odbočka do lesa sa nekonala... Nečakajte preto siahodlhý popis a hŕbu postrehov - chcelo by to absolvovať aspoň jeden závod ako to zvyčajne robím s testovačkami od Vila Onhajzera. Brzdy mali príjemný nástup, ideálne keď nechcete predvádzať nechcené obraty o 180° na blate, pri ťuknutí do zadnej brzdy.

Na záver by som povedal, že pre vozíkanie po lese by som si vybral niečo iné, toto červeno-biele kladivo je pripravené na seriózne závodenie a ak nemáte kondičku, tak vás dôkladne ponaťahuje a unaví. V porovnaní s motokrosovými bajkami triedy MX1 je to ale stále priateľská motorka. Európsky charakter sa nezaprie a jej rozmery sú milosrdnejšie pre vyšších a celkovo väčších jazdcov. Ak ste teda brat Large-a z Admas Family, porozmýšľajte práve nad Huskou.

WR300 - sakra ostrá pílka

Do roku 2008 vlastne WR300 neexistovala, bol to iba 300ccm kit pre WR250. Od 2008 je to ale plnohodnotný člen dvojtaktnej rodiny Husqvarna WR. Dostal som ju do rúk vyťahaných od TE450 a žiaden oddych sa nekonal. Po menších problémoch s nakopávaním som sa vydal na trať. Mimochodom, potom ju talianski mechanici štartovali v teniskách na prvý brnk - asi nepoznám ten správny trik ako na to.

Je to moja prvá jazda na 300 2T, doteraz som odskúšal len 125, 200 a 250 2T. Určite ste si všetci všimli veľkú obľubu práve tejto kubatúry - výkon v špičke aj na rozdávanie, priateľský nástup výkonu, malé opotrebenie a lacná GO po sezóne. Poviem vám teda, že výkon jej ozaj nechýba. Tam, kde ma veľký štvortakt potiahol, tak tam ma WR300 povláčila. Fakt je, že som zvyknutý na stroje patriace do MX2, ale pocitovo bola silnejšia ako TE450. Spodok otáčkového pásma bol priateľský, bez sklonov k priduseniu - jednotka a klasická (2T majú spojku ovládanú lankom) spojka umožňovala plynulé a citlivé ovládanie toho množstva koní, ktoré sa zíde v pomalých a technických pasážach (myslím tú citlivosť, nie to stádo...). Prívera sa otvára plynulo, takže správanie je celkom odhadnuteľné.

Mne ako odchovancovi 4T chýbalo brzdenie motorom, čo vyúsťovalo do zvláštnych freestyle prvkov pri skokoch, po pár tréningoch by som si na to ale bez problému zvykol. Na 2T sa proste jazdí inak - nebudem hovoriť lepšie/horšie, proste inak - ale má to svoje kúzlo. O tlmičoch a zvyšku moto sa nebudem rozpisovať, je to totožné s TE450. Čo ale rozhodne cítiť je, je odtučňovacia kúra. Oproti TE450 zhodilo veľké WR celých 10 kíl a na ovládaní to bolo poznať, a poznať to bude hlavne po dvoch hodinách jazdy, kedy je každé deko smerom dolu nezaplatiteľné... Už spomínané nebrzdenie motorom tiež zväčšuje pocit ľahkosti, ktorú má ale na svedomí hlavne nižšie ťažisko a menej rotujúcich dielov.

TE250

Malé TéÉčko sa mi žiaľ do rúk nedostalo, preto skúsim získať postrehy od profi jazdcov, ktorí ju potrápili a hádam sa o svoje pocity podelia (Zlatko Novosad, Radek Matoška). 106 kg suchej hmotnosti a 4T charakter sú určite veľká výzva!

TE310

Na testovaní chýbala, taliani ju mali iba vystavenú. Veľka škoda, 310 4T je podľa mňa ideálny kompromis medzi občas podvýživenou 250 4T a miestami nadopovanou 450 4T - ideálne náradie (nielen) pre hobíka. Neunaví tak skoro ako 450 a má dosť krútiaku aby potiahla bez neustáleho kvaltovania. Ja ju raz do pazúrov dostanem...!

CR125 - kosačka ktorá rozosieva radosť

Dvojtaktné 125 sa mi vždy nejakou záhadou na testovačkách vyhli, ak nepočítam 144SX 2008 od rakúskej KTM. Na Husqvarnu CR125 som sadal oddýchnutý a rozhýbaný, plný elánu vyvrátiť internetové bludy o "slabých 125, ktoré sa neoplatí kupovať, treba brať 250 alebo 500". Nakopávačka meria asi 10cm a motorom by pretočil aj vrabec. 93 kg váhy a na prvý pohľad chýba motor v ráme - je ozaj veľmi kompaktný. Štartujem a vyrážam na trať, s veselým trn-trn-trn pod zadkom, v porovnaní s WR300 je to malá osička.

Prvé kola zisťujem, že do výjazdov musím buď podradiť, alebo ísť poriadne rozbehnutý a dolu si ešte pomôcť spojkou aby prišla Nirvána. Áno, spodok je hluchý ako starý dedo. Ale čo prichádza potom, to stojí za to...! Klobúk dole pred paličmi, čo na takejto moto odjazdia 15 - 20 minút. Ja som v tempe vydržal 200 metrov a potom som sa zvyšok kolečka viezol a rozdýchaval to. Prizerajúci návštevníci museli mať zo mňa výbornú zábavku - CR125 ma komplet povyzliekala, gate som mal na "pol žrde". Pomaly mi dochádzali sily, ale jazda na tejto motorke bola tak neskutočne zábavná a chytľavá, že som nemal srdce zosadnúť z nej.

CR125 má len o 3 kg menej ako jej 4T konkurencia TC250, pocitovo to bolo ale asi o 15 kg menej. Brzdy boli neskutočne nabrúsené a zdali sa mi najsilnejšie zo všetkých testovaných moto - zrejme v tom má prsty nízka hmotnosť. Asi pôjdem aj ja schudnúť 10 kg... Už model 2009 mal 80% dielov úplne nových, o 2010 som toho nejako veľa nenašiel. Predné tlmiče Kayaba 48 mm majú uzatvorené cartridge AOS (Air-Oil-Separate) a povrchovú úpravu (klzákov?) Kashima.

Na CR125 som lavice skákal zásadne o 3 metre ďalej, až na rovinu, tlmiče všetko "vyžrali" a celé to bola nehorázna zábava. Až taká, že som si po pauze sadol znovu na CR125. Ak by som nemal momentálne žiadnu moto, tak kubatúra novej mi je úplne jasná. Aj keby som možno nebol rýchlejší ako na 250 4T, aj keby som sa viacej narobil, za tú ohromnú zábavu by to stálo! Chcelo by to mať lepšiu kondičku a viac trénovať, ešte len potom by to bola zábava!

No a vrátim sa k úvodu. Ten, kto tvrdí, že 125 2T je slabá, tak iba nevie jazdiť. Keď na nej chcete byť rýchli, musíte robiť všetko na 100% a tá moto vám neodpustí žiadnu jazdeckú chybu. Ak ju ale skrotíte, máte môj obdiv...

TC250 - najpríjemnejšie zvezenie

Husqvarna Test Day

Na TC250 som sa z motokrosov tešil najviac, lebo jazdím rovnakú kubatúru a sám som bol zvedavý na ich porovnanie, aj keď nie priame, na jednej trati a v tom istom čase. Výrobca uvádza 97 kg suchej hmotnosti ako aj viacero zmien oproti minulému ročníku, hlavne skrátenie zadnej kyvnej vidlice o 15 mm, doladenie zadného tlmiča a nové 48 mm AOS Kayaby vpredu, rovnaké ako má aj CR125. Zúčastnení profi jazdci si TC250 veľmi pochvaľovali, tak som zvedavý nastúpil na trať...

So štvortaktným TC som mal pocit, že ho poznám už celú večnosť a nemusel som si na nič nové zvykať. Motor má silný ale úplne plynulý záťah od voľnobehu až po obmedzovač, žiadne trhanie ani diery - až nezvyčajne hladké na mašinu ešte stále vybavenú karburátorom (Keihin FCR-MX 39). Výkon a krútiaci moment hravo zvládali 100 kg záťaž ktorú som tvoril ja, po veľkej porcii strapačiek so slaninkou :) Určite to má s časti na svedomí môj zvyk na 250 4T, ale práve táto motorka mi sadla najlepšie zo všetkých odskúšaných. Nebola to až taká sila ako WR300, ani taká zábava ako CR125, ale mohol som sa na nej venovať naplno jazde a nesledovať koľko kvaltov treba podradiť a či mi pred skokom práve neotvorí príveru.

 TOMXX v akcii
TOMXX v akcii

Prejazdy zákrut, skoky, výjazdy - všetko bolo s prehľadom a aj zvyšní novinári a VIP hostia povedali, že to vyzeralo, akoby ju osedlal iný jazdec. TC250 mi sadla úplne perfektne, preto sme sa rozhodli s fotografom z motoride.sk, že propagačné foto nafotíme práve s touto ostrou MX motorkou. Vybral som pár miest na trati, "kde to bude vyzerať, že viem jazdiť", povedal som doslovne. Tento text aj fotografie nájdete aj na motoride.sk, ako súčasť našej spolupráce.

Predné tlmiče boli na môj vkus a zvyk trochu mäkkšie, ale robli presne to, čo tlmičom WP na KTMkách chýba - škodoradostní povedia, že rozdiel oproti WP je v tom, že vôbec pružia/tlmia. Veľmi dobre tlmili malé nerovnosti, pričom pri väčších skokoch nešli na dorazy. WP aj po poladení sú na malých nerovnostiach "hluché" a tvrdé ako lešenárske trubky - ak ich zmäkčíte, dosiahnete požadovaný efekt, za cenu toho, že idú na dorazy. WPčkám by zrejme pomohli tvrdšie pružiny a redší olej... Tlmiče sú ale hotová veda, takže to nebudem ďalej rozoberať. Každopádne Kayaby na Huskách odvádzali skvelú prácu. Zadný tlmič od firmy Sachs možno neznie tak sexy ako Öhlins, ale fungoval bezchybne aj v sériovom nastavení.

Prevodovka bola príjemne odstupňovaná a presná, rýchlosti zapadali bez problémov, aj bez spojky. Mal som trochu problém zaradiť na mieste neutrál - to som odsledoval na všetkých testovaných motocykloch - zrejme prevodovka potrebuje trochu času, aby si lepšie "sadla" :)

Záver

Nerád testujem motokrosové motorky na "novinárskom" okruhu a nerád testujem endurá na motokrosovej trati. Poskytnutý čas je tiež prikrátky na serióznejšie zoznámenie s testovanou motorkou. Ak by sme všetky tieto Husky presunuli na dažďom rozmočený kantráč, hodnotenie by bolo iné, priaznivejšie pre WR300 a TE250, na 50 km enduro okruhu by ste sa vyžili najlepšie na TE450 alebo TE610... Každá motorka je vhodná na niečo iné, dá sa na nej jazdiť aj všetko ostatné (MX na TE610 a enduro na CR125), ale nebude to ono, nájdete nejaké "nedostatky", ktoré nedostatkami vlastne ani nie sú. Veľa jazdcov jazdí crosscountry na motokrosovej motorke, ale osobne verím, že na pravej enduro motorke by sa menej unavili a možno aj lepšie umiestnili.

Ak povestná motyka vystrelí, dostanem na otestovanie TE310 na nejaký párhodinový kantráčik. Už teraz sa na to teším, 310-350 4T je očakávaný zlatý stred pre hobby jazdcov, spájajúci svet 250 a 450, ideálne namiešaný koktejl váhy, výkonu a krútiaceho momentu.

Čo sa týka spoľahlivosti závodných špeciálov od Husqvarny, poznám pár ľudí s moto tejto novej koncepcie a sú spokojní a riešia len bežnú údržbu. Myslím, že HSQ urobila veľký krok vpred, aj keď je občas stále vnímaná ako "sypačka". Je to zrejme ten náš slovenský konzervativizmus, lebo sa bojíme niečoho nového (VOR, TM, Sherco, Husaberg, Husqvarna, BETA, GAS GAS...). Ak nemá motocykel chybu v dizajne (návrh) od výroby, spoľahlivosť by mala byť plus-mínus rovnaká. Po odskúšaní všetkého možného som predsudky dávno zahodil... Odkúpenie Husqvarny firmou BMW bol určite krok strávnym smerom.

Chcel by som sa poďakovať organizátorovi tejto testovačky, mali sme skvelé zázemie, ako novinári aj viac času na testovanie oproti návštevníkom čo sa išli previezť poobede (napíšte potom Vaše skúsenosti!). Jediná škoda, že som začal na TE450 a WR300 a nesadol som na ne viac rozjazdený. Tajne dúfam, že túto jeseň sa s testovačkami roztrhne vrece a užijeme si to všetci spoločne.

Možno malá poznámka na úplný záver. Všetci distribútori si uvedomujú, že takáto predstavovačka asi nikoho neprinúti ku kúpe. Dobre vieme, že väčšina si kúpi to, čo je lacnejšie, alebo tam kde má známosti. Testovačky ale hádam otvoria oči zaslepeným, ukážu že nie len to čo majú doma je najlepšie (bez urážky) a dovolia bežným jazdcom odskúšať nové kubatúry a porovnať to čo majú v garáži s inými motorkami.

Názor pretekára:

Radek Matoška (Mates)

Ako hodnotíš túto akciu?
Celkovo akciu hodnotím pozitívne. Je dobre, že sa niečo také na Slovensku naštartovalo aspoň zo strany MOTOSPORT Púchov. Budúci jazdec alebo zákazník má možnosť si vyskúšať motocykel priamo v teréne a nie len z počutia od kamarátov, že Husqvarna je dobrá, že je zlá alebo ako brzdí, akú má silu. Takže je skutočne najlepšie keď človek jazdí napríklad na KTM-ke alebo inom motocykli a vyskúša si konkurenciu a zistí, že isto nieje všetko ostatné zlé, že motorka má určite prednosti oproti iným značkám a možno má nedostatky oproti druhým, ale najlepšie je to skúsiť priamo v teréne. Takže to je výborná vec takto to začať robiť.

Akú motorku jazdíš ty, v čom je lepšia Husqvarna a v čom zase tvoja motorka.

Husqvarna Test Day
Nedá sa to porovnať úplne presne, lebo ja mám už staršiu motorku z minulého roku KTM 300 EXC a keď porovnám priamo túto Husqvarnu WR300 proti mojej, tak sú to nové motocykle ešte nie také zabehnuté, takže či už teleskopy alebo motor nie sú také usadené. Keď porovnám túto 300-vku proti tej KTM-ke možno má ostrejší motor, väčšiu silu v strednom spektre otáčok proti sériovej KTM-ke, pretože sú potom veľké rozdiely, keď si na to niekto namontuje iný výfuk, špekuluje s nastavením karburátora a iné veci. Keď hodnotím sériovku, tak určite má dobré vlastnosti zrovnateľné s KTM, tu by som nevidel žiadny handycap. Trochu ma prekvapila výborne fungujúca predná brzda na Husqvarne.

Na ktorú z prezentovaných motoriek si sa najviac tešil?
Asi na TC250 a CR125.

Článok vznikol v spolupráci so portálom countrycross.sk a konkrétne jazdcom Tomášom Antalom (TOMXX).

Text: TOMXX
Foto: Juraj Odin Klačko

Pridané: 24.09.2009 Autor: Juraj Odin Klačko Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (2)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: