Anketa:
Motorky spred roku '89 - časť 2.
ZdieľaťPridané: 08.06.2010 Autor: Romoto
Čitatelia: 20966 [Vaše stroje - Moja motorka]
Minule som skončil svoje rozprávanie pri spomienke, aké kapotáže vyrábali bratia Slížikovci zo Sasinkova...
Seriál článkov - Motorky môjho života:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Motorky môjho života | Nasledujúci
Na priloženej fotografii je švagrova eMZeta s nahodenou kapotážou zo Sasinkova. „Bojové“ farby som navrhol na základe inšpirácie pochádzajúcej od Yamahy. Lakovanie a ostatné dorábky „hand made“. Vedľa stojí už spomínaná Jawa - jedna z prvých s kotúčovou brzdou.
![]() |
Pri listovaní v mojom archíve som narazil na pár fotografií pozoruhodných motoriek, ktoré mi poslal kamarát, s ktorým som si písal počas vojenskej služby. Ide o krásnu Jawu 350 „ESSEX“, ktorá mala kotúče už v r. 1983. Úplne neuveriteľne vyzerá ČZ 125 z toho istého roku. Pôvodná je len nálepka na nádrži – tá sa dala kúpiť v Mototechne. Ostatné je dielom neznámeho autora. Dovolím si tvrdiť, že ešte aj dnes tieto „staré“ motorky vyzerajú skvelo. Motorky vznikli v Čechách. Kto sa niekedy pustil do akejkoľvek úpravy, možno si dokáže predstaviť množstvo vynaloženej práce a námahy.
![]() |
![]() |
Trošku sa ešte vrátim niekde k roku 1995, keď sme so švagrom stvorili prerábku Jawy 21 Pionier. Chcelo sa to podobať na malý motocykel za málo peňazí. Naučil sa na tom perfektne rozoberať a skladať takmer všetko a hlavne leteli na to mladé baby. Farby boli žigulácke, design inšpirácia Honda z toho obdobia:
![]() |
Na objednávku som ešte prerobil ČZ 477 (175 ccm) na enduro. Pérovanie vpredu vzadu, nádrž lamino, výfuk vrchom a iné. A potom stavba domu, predaj motorky a koniec s motorkami na niekoľko storočí.
![]() |
Zmena nastala v r. 1995, keď sa švagor pokúsil prerobiť Stelu (motor z babety v ráme tuším z Bieloruska), ale prišla mu do toho svadba – musel sa... Torzo nemal kam dať, a tak skončilo v pivnici v našej novostavbe. Zo sedemročným synom sme sa boli v tom čase pozrieť na preteky – Cenu Slovenska v Piešťanoch. Súčasťou pretekov boli aj závody malých štupľov v kategórii 50 automatik. Po zhliadnutí bolo rozhodnuté – o dva týždne stál syn na štartovom rošte na pretekoch v Žiline na švagrovej Stele. V mojej starej prilbe, v šuštiakovej bunde, lyžiarskych rukaviciach, bez akýchkoľvek pretekárskych skúseností. Spali sme v Š 1203, ale motorky boli v mojom živote späť.
![]() |
Fotka vyzerá ako keby bola urobená v Rumunsku. STELA a Š 1203 |
Keďže sme nechceli stále uzatvárať štartovné pole, hľadali sme niekoho, kto nám môže pomôcť. Juraj Galovský a jeho firma JAG bol ten pravý. Bol autor krásneho cestovného špeciálu s motorom z Babetty v deltaboxe vlastnej konštrukcie obaleného v laminátovej kapotáži. Tento stroj vyzeral a aj jazdil naozaj dobre. Motoru bolo treba trocha v pivnici „pomôcť“ ale nie vždy to stačilo. „Pomôcť“ preto musel aj syn svojou nielen jazdou. A tak si aj on pričuchol k motocyklom ozaj od základu. Bolo to krásne obdobie, pár pretekov sme absolvovali aj v Čechách. Vrcholom bol titul vicemajstra SR v r. 1997. A potom nám pretekanie stopli finančné suchoty a manželka – bála sa o syna.
Na fografiách je jazdec „nášho“ tímu v začiatkoch – montérková kombinéza, potom vo vrcholnej forme – s kolenom na asfalte a nakoniec s trofejou. Ten s trofejou je Cacao.
![]() |
![]() |
Pridané: 08.06.2010 Autor: Romoto Zdieľať
Seriál článkov - Motorky môjho života:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Motorky môjho života | Nasledujúci
Ďalšie články tohto autora:
- Custombike show 2024, Bad Salzuflen
- Ako bolo na 17. ročníku festivalu Glemseck 101
- Custombike Show Bad Salzuflen 2023
- Motofestival Glemseck 101- 2023
- Custombike Show Bad Salzuflen 2022 - časť 2.
- Custombike Show Bad Salzuflen 2022 - časť 1.
- Motofestival Glemseck 101- 2022
- Intermot 2022
- Café Racer Fesival - Monthlery 2022
- Racing-Festival 2022 - Spreewaldring
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!