Anketa:
JSA - časť 8. - Moje vzory
ZdieľaťPridané: 20.07.2010 Autor: Romoto
Čitatelia: 10221 [Vaše stroje - Moja motorka]
V roku 1984 som bol socialistickým vojakom, ktorý bránil našu komunistickú vlasť pred prienikom japonskej a západoeurópskej techniky na náš motocyklový trh. Vozili sme sa na Jawách a Čezetách, občas na Emzete.
Seriál článkov - Motorky môjho života:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Motorky môjho života | Nasledujúci
V prepašovaných motočasopisoch sme slintali nad krásnymi a takmer dokonalými motorkami vyrobenými mimo krajín socialistického tábora. Boli absolútne nedostupné a naše zúfalstvo sa zvyšovalo, keď sa na nich mladí kapitalisti prišli ukázať do našej vlasti napríklad počas Veľkej ceny v Brne alebo na Cene Slovenska v Piešťanoch.
Boli však aj iní borci – tí sa nenechali zdeptať, ale naopak – nechali sa inšpirovať. A to až tak, že si motorku vysnívali, premysleli, nakresli a nakoniec aj vyrobili. Niekedy v roku 1982 sa dvaja páni z Pezinka rozhodli, že si postavia motorku. V tomto prípade to boli páni Pátek a Hajko.
Najprv si zohnali starú kývačku Jawu 125, typ 453. Hlavným dôvodom bol platný TP. Motocykel skončil samozrejme v kúte. Pán Pátek jazdil motokros a všetky cesty v tom čase viedli do Strakoníc. No a odtiaľ viedla cesta s motorom ČZ 125, typ 511. Ďalším krokom bola stavba rámu. Motor postavili ku stene a obkreslili ho. K obrysom si potom prikresli rám. Geometria vychádzala z vtedajších skúseností a iba málo sa líšila aj od tej dnešnej „optimálnej“.
Rám bol vyrobený z tenkostenných rúrok, pred ohýbaním naplnených pieskom aby sa počas tvarovania „nelámali“. Pred fázou zvárania si vyrobili prípravok, aby bola zaručená čo najvyššia presnosť. Ako povedal pán Hajko, zárukou presnosti bol aj veľmi dobrý zrak pána Páteka: „Tiborko mal špičkový zrak ...“
![]() |
Túto fotku mi poslal neznámy priateľ motorkár, keď som bol na vojne. Vtedy som aj ja túžil po takejto nedostižnej motorke. |
Prvý model mal ešte vypletané kolesá ktoré boli neskôr nahradené liatymi z Yamahy 80 RD a doplnené druhým kotúčom vpredu. Vzadu bol bubon. Vpredu bola upravená vidlica z ČZ 477, vzadu sa to podobalo na Cantilever od od Yamahy. Ako pružiaca a tlmiaca jednotka bolo použité niečo, čo poskytoval domáci automobilový trh: ŠKODA alebo LADA...
Motor z Čezety bol určený na motokros a tomu zodpovedali aj vibrácie, ktoré im oddelili pár zvarov na podsedlovom ráme a hlavne zapaľovanie, ktoré sa originál staralo iba o iskru. Doplnili ho o baterku, ale tá stíhala iba smerovky (vyrobené z Lady 2105). Našťastie, v tom čase nebolo povinné celodenné svietenie. Dá sa povedať, že to bola motorka určená hlavne na denné jazdenie. Vibrácie sa snažili odstrániť pridaním silentblokov a gumových výstuh v úchytoch.
Motor bol pôvodne vzducháč, ale to im nedalo a tak ho prerobili na vodníka. Ako chladič poslúžilo zasa niečo z domácej socialistickej produkcie – radiátor z kúrenie niečoho dostupného – Žiguli ale niečo také. Na aké také doladenie výkonu vyrobili asi tri druhy výfukov.
Vyrobili si prednú brzdovú pumpu, odlievali a obrábali dural, upravovali rôzne diely do motora. Keď som sa pýtal ako a kde – odpovedal pán Hajko : „Zlatý socializmus!“ Pri pezinskej tehelni bol závod pomocných prevádzok, kde sa dalo vyrobiť doslova všetko. Nuž ...
![]() |
Prikladám ešte jednu fotku. Neviem, či je to reklama na pulóver, elektrický stĺp alebo na predzáhradku. Motorky robili krásne, ale ten fotograf... |
Pod kapotážami z laminátu, s ktorými im pomohol pán Marián Kozák sa skrýva nádrž pozváraná s oceľových plechov. O očalúnenie sedadla sa postaral pán Pátek.
A čo na to v tom čase hovorili príslušníci Verejnej bezpečnosti? „Jazdili sme slušne, neprovokovali a keď nás kontrolovali, iba súhlasne prikyvovali hlavou nad podarenou prestavbou.“ To teda narazili na „nesocialistických súdruhov“.
Neviem koľko fotiek sa podarí zohnať, ale pri pohľade na túto z roku 1983 si hovorím: „Zlaté slovenské ručičky!“ Ešte aj dnes táto 28 ročná babička pôsobí neuveriteľne sviežo a technicky vyspelo. Samozrejme, že sa nadá porovnávať so súčasnými špičkovými dvojtaktami s Talianska alebo Španielska, ale postavme si ju vedľa CB alebo nedajbože vedľa Číňana. DVADSAŤ OSEM ROKOV ...
Pridané: 20.07.2010 Autor: Romoto Zdieľať
Seriál článkov - Motorky môjho života:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Motorky môjho života | Nasledujúci
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Custombike show 2024, Bad Salzuflen
- Ako bolo na 17. ročníku festivalu Glemseck 101
- Custombike Show Bad Salzuflen 2023
- Motofestival Glemseck 101- 2023
- Custombike Show Bad Salzuflen 2022 - časť 2.
- Custombike Show Bad Salzuflen 2022 - časť 1.
- Motofestival Glemseck 101- 2022
- Intermot 2022
- Café Racer Fesival - Monthlery 2022
- Racing-Festival 2022 - Spreewaldring
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!