Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1180 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28444
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16947)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11497)
Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

História Pionier: Pionier v Poľsku

 Zdieľať

Pridané: 20.04.2012 Autor: gilbert
Čitatelia: 11777 [História]

Po publikovaní mne dostupných informácií o Pionieroch, ktoré sa vyrábali vo svete pod logom iným ako Pionier, či Jawa (Leonette, Ideal Jawa-Yezdi, Ital Jet, Indian) nesmiem zabudnúť na stroje našich susedov.

Seriál článkov - História Pionier:

Poľská výroba motocyklov mala a stále má dobré zázemie a jej produkty poväčšine vznikali v spolupráci s inými značkami. Napríklad motocykle WSK majú čiastočne korene v Taliansku a malé motocykle ROMET OGAR na Slovensku. Poľský výrobca bol najvytrvalejší odberateľ motorov Pionier. Motory pre Poľsko sa vyrábali aj po všeobecnom zániku výroby motocyklov v Manete a po presunutí výroby Babiett do Kolárova. Dokonca na poľských výstavách boli Romety s motorom Pionier predstavované aj po roku 1989, teda po našej nežnej revolúcii.

Scenár s Pionierom v Poľsku bol podobný ako u iných vývozných destinácií. Najsamprv putovali do Poľska kompletné Pioniere počnúc 550-kou a končiac Mustangom. Pôvodné motocykle Romet mali variantu v normálnej veľkosti a variantu mini. Dvojtaktný motor so šikmým valcom bol pravdepodobne poľskej výroby značky Dezamet, ale zahraničnej koncepcie, posúdiť neviem. Tipujem, že podľa Minarelli, alebo možno podľa sovietskej výroby (Karpaty).

Slovenské Pioniere sa teda v Poľsku etablovali až na toľko, že Romet bol osadený slovenským motorom Pionier. Rám Rometov bol prispôsobený podobne ako rámy brazílskych mopedov Leonette. Keďže obdobie socializmu bolo typické uniformitou vo všetkom, táto neobišla ani motocykle. V bývalej ČSSR nebola priaznivo naklonená situácia niečomu, čo vybočovalo zo zaužívaných koľají. Preto pod pojmom malý motocykel bol predstavovaný len a len oskutrovaný Pionier a neskoršie Mustang. Nechápal som podstatu RVHP, ale jej dôsledok sme pociťovali všetci.

Na poľskom trhu boli mimo poľských motocyklov, ktoré boli oveľa atraktívnejšie ako u nás, objavovali sa aj výrobky z bývalého Ruska a bývalej NDR, bývalej Juhoslávie a samozrejme motorky vyrobené v ČSSR. Na maďarskom trhu to bolo podobné. Tieto destinácie mali trh osadený motorkami, ktoré boli dovezené prakticky z celého východného bloku. Dali sa kúpiť “takmer bežne”. U nás na moje nepochopenie v Mototechnách prakticky žiadne motocykle neboli. Pioniere sa predávali aj v obchodnej sieti PRIOR.

Bol problém kúpiť nový bicykel, nie to ešte motocykel. V prípade, že niekto chcel čosi nové na vozenie mal veľa problémov, ktoré začínali peniazmi na vinkulácie, na všimné predavačom a nakoniec aj na samotný motocykel. Problémy boli aj čakacími dobami a v neposlednej miere aj s dovozom motocykla z predajne hlavne v zime. S odstupom času som nadobudol presvedčenie, že “ľudové”, “ľudovodemokratické”, či “demokratické” zriadenie bolo príjemnejšie pre motocykle a ľudí okolo nich ako zriadenie “socialistické”, či dokonca “komunistické”. Bolo to vidieť práve na motorkách. Na rozdiel od spomínaných susedných štátov, kde bol trh na značky motocyklov bohatý, u nás boli len dve svetové značky Jawa, ČZ a dosť. Dokonca aj Pionier musel byť Jawa, aj keď to nebol jawácky výrobok.

O zahraničné motocykle ste prakticky nezakopli, keď tak len staršieho dáta, alebo dovezené individuálne. Mať atraktívnu motorku bolo snom snáď každého chlapca. Dovážať sa začali až Simsony a MZ-ty aj to prakticky po skončení “našej”domácej motocyklovej výroby. A toto ukončenie bolo násilné, pretože následovník krabicového Mustanga bol na svetovej úrovni so svetovým desingom a aj výkonom. Výroba Mistralu bola zlikvidovaná ešte pred samotným predstavením verejnosti.

Vrátim sa ale do Poľska. Romet Ogar teda na slovenských cestách vidieť nebolo. Naproti tomu v Poľsku brázdili cesty Pioniere a Mustangy spolu s Ogarmi s motorom Pionier. Poliaci mali teda skútrové Pioniere a motorkové Mustangy a samozrejme Romet Ogary. Vtedajšia mládež mala teda čo obdivovať, aj keď si hneď nekúpila malé približovadlo. Obchodovanie s motodoplnkami bolo tiež aktuálne, pretože tam existovali pružní ľudia a malé výrobné družstvá, ktoré doplnky vyrábali. Atraktívny vzhľad nadobúdali malé motorky hlavne vďaka plastovým doplnkom, ktoré boli dostupné nielen v Poľsku, ale aj v Maďarsku.

Vo “Světe Motorů” boli sčasu na čas uverejnené fotografie takýchto doplnkov. Konkrétne to bola kapotáž svetlometu s dymovým sklom na Mustanga. Dlho som to foto skúmal a skúmal. Začal som to zháňať, no veľmi rýchlo ma to prešlo. Originál bol nedostupný. V Poľsku sa dali namontovať cestovné kufre spolu s nosičmi a čo bolo na tom najlepšie dali sa normálne kúpiť a žiaden poľský policajt vám nevynadal ako som zažil ja u nás doma v Pezinku. Spomínam si na situáciu, keď som chcel tašky na Babettu. Všade boli inzerované, ale v predajniach ich nebolo. Získal som ich napokon až vtedy, keď už Babetty neboli hitom, teda vo výpredaji.

Predajcovia motocyklov a výrobca Romet pre majiteľov Ogarov ponúkali montáž rôznych nádrží, riadidiel, blatníkov, svetiel, výfukov a podobne bez hrozby pokuty. Najzaujímavejšie bolo ale to, že tieto doplnky sa dali bez problémov využiť aj v Mustangoch, aj v Ogaroch a nevadilo to poľským policajtom. V bývalej ČSSR to tak nebolo. Čo iný dielec namontovaný na Pionieroch ako pionierkový tak pokuta. Iný kormáň, odstrihnutý blatník, iná zásterka a už ste platili. V Poľsku bežne jazdili kombinácie Pionier- Ogar, Pionier- Mustang, Mustang – Ogar a bolo to v poriadku. U nás sa to nesmelo.

Poliaci boli vždy dobrí obchodníci, čo je postrehnuteľné aj teraz. Ogar bol v Poľsku podobne ako Pionier v ČSSR fenoménom svojej doby, aj keď v originálnej výbave tiež nemal smerovky. Keď mal, tak len doplnené individuálne. Parametre boli zhodné s Pionierom, ale estetické riešenie bolo na vyššej úrovni blížiace sa európskemu kapitalistickému štandartu. Jediné, čo snáď bolo problém, bol vzduchový filter uložený na ráme pod nádržou v kovovej otvorenej skrinke. Problém bol v dlhom sacom potrubí, ktoré bolo podobne ako u Mustanga systémom “husí krk”. Toto podobne ako na Mustangu bolo z gumy a tá reagovala so smesou benzínu a oleja. Potrubie teda dosť často práchnivelo.

Štandart bol aj bicyklový zvonček. Ogary, ako také sa k nám vôbec nedovážali a preto môžem len ticho závidieť ešte dnes vtedajším polským mladíkom verziu Enduro Pionier, o ktorej som celú mladosť sníval. Mojim prvým pokusom, ktorý bol podmienený práve touto skutočnosťou, bolo teda enduro na báze 555 – ky. Bohužiaľ autentické foto nemám. Mal som vtedy aj víziu na báze Pionier 20, či 21, no k výrobe som sa doposiaľ nedostal. Čas možno ukáže a vnúčencom niečo také vyrobím.

Pridané: 20.04.2012 Autor: gilbert Zdieľať

Seriál článkov - História Pionier:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria