Anketa:
KTM Duke 690 – scivilizovaný radikál
ZdieľaťPridané: 30.07.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 15865 [Testy a predstavenia - Test]
Vždy, keď som niečo počul o „ďjukovi“, tak to boli samé presne vyhranené vyjadrenia. Samé superlatívy na to, aký je športovo založený, aký je nepraktický na bežné jazdenie, aký to je radikál a ako si založil svoju vlastnú triedu.
Stále som sa tešil na to, ako ma preškolí, alebo v tom lepšom prípade, ako preškolím ja jeho. Konečne sme sa stretli, konečne tam nie je tá špaťácka bakula pod motorom ale normálny lauf a ja konečne štartujem túto ikonu a môžem vyraziť.
Najprv by som sa ale vrátil späť k novému výfuku a od neho by som pokračoval ďalšími zmenami. Takže na moju radosť, ale čestrove sklamanie, tu je klasický lauf. Rám je teraz ešte viac odhalený a ukazuje sa svetu. Ten je pozváraný s CrMO trubiek a zaručuje extrémnu tuhosť pri veľmi priaznivej hmotnosti. Na novom ďukesovi je použitých až 90% nových komponentov čo sa určite môže podpísať aj pod zníženie ceny celého bajku. Niečo sa pomenilo vo vnútri, niečo vonku, no Duke zostal stále pekný, pre mňa dokonca krajší, ale čo je najhlavnejšie, tak je ešte agilnejší. Nižšie delené sedlo a pár detailov sú už len také čerešničky na tortičke.
Lenže pri oranžovom ráme si viacerí predstavíme verziu R, ktorá má plne nastaviteľný podvozok, tu hľa, nič také nie je. Predná aj zadná WP bez nastavenia. Nie že by som potreboval so svojou hmotnosťou pod 70 kíl niečo pritvrdzovať, ale už len pre ten pocit a aby som mal dušičku na mieste, že môžem skúšať rôzne režimy podvozku, tak to by ma fakt potešilo. Radšej by som oželel ABS, ktoré ma hneď pri prvej otočke, ktorú som chcel efektne a hlavne rýchlo predviesť šmykom okolo nohy, preškolilo ako sa jazdí bezpečne podľa EU. Toto sa proste v EU nenosí! Blokovať kolesá je nebezpečné, vulgárne a život ohrozujúce. Áno, dá sa s tým súhlasiť, čo už na tom, že to je na motorke, ktorá z jedného valca vyprodukujem 70 kobýl, celá váži iba o niečo viac ako ja a moje druhé ja? Čo na tom, že motorka sa ovláda tak bravúrne, že máte potrebu robiť psie kúsky na každom rohu? Aspoň že je vypínateľné. Lenže po každom vypnutí motorky, sa znova automaticky zapne a pri dalšom štartovaní treba podržať tlačidlo ABS. Možno bezpečné, ale pre mňa otravujúce.
Vždy som mal Duka zaradeného skôr v kategórii SM a preto som mal predstavu, že tak aj jazdí a že sa na ňom aj tak sedí. Jazdí tak určite, ale nesedí sa tak na ňom ani z ďaleka. Je pravda, že riadidlá sú široké, padnú dobre do ruky a sú blízko sedla, lenže to sedlo...to sedlo je pohodlnejšie ako na niektorých naháčoch. Stúpačky sú umiestnené dobre a zas sú tak ako sedlo, scivilizované. Nie sú to klasické zubále, skryté pod odstrániteľnú gumovú vložku. A takto môžeme pokračovať skoro po celej motorke. Či už sa jedná o posed, alebo o jazdu.
Viem, že predchodca ponúkal nadupanú verziu a ešte lepšiu eRkovú, ale tá cena, za ktorú ho predávali bola rovnako nadupaná. Bohužiaľ mi zákazníci sme vo väčšine radšej za menej exkluzívnu výbavu, možno aj trochu slabšiu, ale cena musí byť čo najnižšia. A to sa tu odzrkadlilo. Celý bajk sa prepracoval, scivilnil a hlavne zlacnil. Motor trochu zmocnel na sile, no prevody sú spravené dosť do rýchla. Rozjazd je tak viac ukuckaný, pod štyri tisíc je akoby bez energie ale ide s prehľadom 200. Znova sa pýtam: načo je takejto motorke táto spída? Prirodzenú vzpriamenú polohu treba meniť kvôli absentujúcemu štítku a následnému náporu vetra už nad 130, vyššie už treba riadne zaľahnúť a tak si chvíľku počkať na maximálku. Motorka je vtedy už nervózna a vy sa musíte krčiť a nepohodlne čakať, kedy sa pred vami objaví nejaká kľukatá cesta s dobrým asfaltom.
Našťastie aj pri týchto zmenách, viac pre ľudí, tu zostala tá bravúrna ovládateľnosť. V zákrutách si to užívate tak, ako nikdy pred tým. Čím budú zákruty utiahnutejšie, tým budete radšej. Nech motorku hodíte do zákruty akokoľvek z ostra, podvozok to všetko spracuje a zareže sa do asfaltu ako karboška. Trošku sa mi tu negatívne prejavoval prevod do rýchla a potreba motor držať stále v tretej tretine otáčkového poľa bola chvíľkami vyčerpávajúca. Pretože hneď ako motor dostanete do jeho výkonových otáčok, tak tie letia k obmedzovaču rýchlosťou svetla. Zmeniť zadnú „rosette“ za väčšiu, aspoň o štyri zúbky a bolo by to lepšie. Motor by išiel viac odspodu a možno by nebolo treba ani toľko radiť.
nasledovník vs. predchodca
Hovorí sa, že história sa opakuje a tu tomu nebolo inak. Tak ako pri Triumphe a Jurovi šúlkovi s Houíča, tak aj tu píšem zarytému vychvalovačovi DUKE III čestrovi, že „očúvaj mňa sem, chlapec mój trnafskí, mám doma nového ďjukesa a jakísi som z ňeho že sklamaní. Smi ho furt len vychvalúval, ale teda tu to nebadám. Jako je totok možné?“ Cukumprásk odpoveď a ponuka priameho zrovnania, nový verzus predchodca. Nemôžem to nechať ležať len tak na poličke, medzi ponukami a dohadujem si rande. Musím to skrátiť a tak to napíšem takto:
Dizajn: Aj keď sa mi viac páči na novom výfuk, menej plastov okolo motora, tak dve čočky nad sebou mi prídu viac agresívne.
Posed: Na novom je pohodlné sedlo, mal by som ho chváliť, aj ho chválim, ale pri nakladačkách a na SM okruh, by som radšej zobral tenšie na starom. A tak isto stúpačky, ktoré by som radšej bral zubaté s vyberateľnou gumou, ako pogumované klasiky.
Motor: No, tu by sa dalo rozpisovať, lenže kto by to potom čítal, že? Na novom je silnejší, to mu nikto neberie, dokonca je aj menej vibrujúci. Starý je proste ešte taká jednovalcová klasika. Trase, šklbe a má charakter. Plus čester tu má menšie vývodové a je to poznať. Motorka sa lepšie stavia na zadné a celé to je také viac odspodu.
Na jednej strane by som mohol byť rád, že z veľkoobjemového jednobuchu spravili také niečo kultúrne a ešte aj z vyšším výkonom, lenže zas to môže jazdiť už fakt hocikto.
Brzdy: Dokonca aj pri brzdách je cítiť to scivilizovanie. Brzdia krásne, tu sa im nedá vytknúť absolútne nič. Po malom zahriatí sa jedným prstom dávajú na predné, o tom žiadna. Na čestrovom sú také isté, ale ešte o niečo agresívnejšie. Povedal by som, že sú trochu nedočkavé. Len čo sa ich ideš dotknúť prstom, tak už kúšu do kotúča. Treba pri nich viac opatrnosti a takej tej jazdeckej vyjazdenosti.
Názor majiteľa DUKE III:
Martin (ChesterTT):
Čo môžem povedať k novému Djúkovi, ikone, ktorá už dlhé roky tvorí vlastný svet a ide iným smerom ako všetko ostatné. „Nevím jako, ale tým rakušákom sa kua podarilo spravit na pocit ešče vačšé bicyglo.“ Neveril som. Ovládatelnosť je lepšia. Preklápačky idú ešte ľahšie. Pri nezmenenej váhe. Pri stíhacej jazde za mikulcom som vôbec motorku nevnímal. Krása. Riešiš čisto cestu a stopu, nie motorku.Po kľukatých cestách pri Senici tam čísla na tacháči naskakovali ozaj rýchlo. Svižnú jazdu dávaš na trojke, na štvorke. Vyššie kvalty nemajú zmysel. Ručička otáčkomera padne pod magickú štvorku a mašina neťahá. Nie že by to nestačilo na jazdeníčko a predbiehanie áut, no keď potrebuješ katapult, tak to skrátka držíš v hornom pásme otáčok a leješ tomu kýblu s obsahom 690 ccm poriadne do gágora. Navyše Miku mi lokomotívu tiež nešetril a musel som sa ho držať :D
Čo sa svižnosti jazdy týkalo: Dúfam, že nás netočil rengavý Janko Bazovský, postrach všetkých cestných pirátov, lebo by mu šedívé fúze vypadali :D
Potešil ukazovateľ zaradenej rýchosti aj keď trošku oneskorený /tak sekundu, dve/. Na mašine je poznať aj nárast výkonu oproti predošlému modelu. Hore to ide jako ďábel. Keď sa ti to už podarí rozkotúľať, tak poteší aj ABS, ktoré Ti pomôže pri brzdení, alebo v krízovke. Spojka ide ešte ľahšie ako hydraulika na djúkovi trojke. Som myslel, že sa roztrhlo lanko, ale spojka zostala hydraulická.
Keby som mal túto hračku doma, tak tam dávam menšie vývodove kolečko dopredu, alebo väčšiu rozetu. Nemóžem ale povedať, že by mala mašina málo sily. No takto by sa brala aj od nižších čísel a človek to nemusí vždy ťahať jak psa za ocas. Potešil aj dzindzík, kde sa dajú meniť palivové mapy. Tentokrát je pod sedlom, nie niekde v priestore motora.
No a teraz k negatívam. Možno som príliš fajnový, ale nenastaviteľný podvozok ma sklamal. Navyše bol na mňa dosť mäkký. Jako som si na to sadol, tak to išlo dole snáď o 10 čísel. Neviem, kam by to sadalo, keby veziem frajerku. Predná brzda sa mi tiež zdala mäkšia a menej kúsavá, ako na mojom djúkovi. Ale to by najskôr poriešili iné doštičky. Plus stojan vyzerá oproti predošlému modelu ako mrzák. A ešte som ho pokaždé musel prehovárať, aby išiel až hore.
Celkovo k mašine: U mňa by to bol ideál, keby na to nalepili podvozok a brzdy z trojkového modelu. To by bolo nebíčko, rovno to sédmé. Ináč velice super. Do mesta, na kľukaté okresky – jakurát velebnosti. Vyjazdený pilot nechá na tejto rakete nejeden superšport v smútku.
Výzor: Môj subjektívny názor je, že predná enduro maska a hrošia riť mu na kráse nedodali. Starý dizajn mi viac imponuje. Keby som ale nemal na starom /ročník 2008/ čo to odtočené, tak poviem že mega super hračka s trocha mäkším podvozkom.
mínusy oproti staršiemu modelu - slabšie brzdy, mäkký podvozok bez možnosti nastavenia. (toto píšem preto samostatne, lebo keby že nejazdím predošlého, tak by mi to nevadilo)
ohromný bicykel s dobrým výkonom, krásna spotreba, pomerne neokukaný dizajn, ABS, ukazovateľ zaradeného stupňa | v podstate mi vadil len ten stojan, na ktorý som si musel zvykať |
Mesto, medzi mesto a prípadná turistika
Do mesta to je z jednej strany priam ideálny partner, vďaka jeho agilite. Ovládateľnosť bicykla sa vždy hodí a predimenzované brzdy s ABS, ktoré nikdy nenachytáte na hruškách, to je na nezaplatenie. Lenže na druhej strane je to mladý rejpala, čo stále dokola skúša vašu náchylnosť k zlým chodníčkom. Pri každom rozjazde musíte ísť len po zadnom, prepliesť sa aj tou najmenšou skulinkou medzi plechovkami a byť prvý na svetlách. Sem tam nejaký ten burnout a prášiť zas rýchlo preč. Skrátka do mesta jedna z tých najlepších možností, ktoré si môžete vybrať.
Na medzimestských presunoch nie je na tom o nič horšie. Dokonca kvôli prevodom dosť do rýchla, by som povedal, že tu mu to svedčí ešte o niečo viac. Zatáčky, zákruty a iné zakrivenia ciest, sú preňho to kde ukazuje svoje kvality. Tuhý rám a presný podvozok spolu s vychvaľovanými brzdami tu hrajú svoj rocknroll.
No ale len dovtedy, pokiaľ sa nechystáte na nejaké to turistikovanie. Nie že by sa to nedalo, ale baviť vás to zrejme s takýmto rebelom nebude.
Záverečné ustanovenie
Treba uznať, že vďaka pár zmenám sa „friclom“ podarilo postaviť dobrého a hlavne lacného nasledovníka rodu vojvodov. Síce takým ultra-radikálom ako som ja a čester neulahodili, ale určite si svoju klientelu nájde a možno aj vo väčšom počte ako to bolo doteraz. Veď v podstate tomuto „haďimrškovi“ ani nie je čo vytknúť. Dizajn zostal stále pekný, motor je teraz ešte silnejší, aj keď kultúrnejší, celá motorka teraz pôsobí pohodlnejšie, vďaka ABS dokonca bezpečnejšie. V konečnom dôsledku to ale stále nie je žiadne bezpohlavné, z citov vyprchané približovadlo.
Konkurencia
Duke je v podstate kategória sama pre sebe. Lenže každý sme nejaký a každý sa na to pozeráme inak. Preto vám dám na výber do konkurencie z týchto modelov. Najbližšie je asi Yamaha MT03 a to pre jej jednovalcový motor. Je nielen slabšia, ale aj ťažšia. Dokonca ani cena (7 590,- ) nie je o moc nižšia. To uznajte samy, nie je nejak presvedčivé. Ďalej ma napadli už len dvojvalcové véčka. Aprilia Dorsoduro 750 je silnejšia, ťažšia a aj drahšia. Tak isto Ducati Hypermotard 796.
Z tohto mi ale znova vychádza, že Duke je stále sám.
Plusy, mínusy
agilita, hravosť, spotreba, brzdy, dizajn | nastupujúci trend scivilňovania |
Video
Pozadie / Wallpaper:
Čo by ťa mohlo zaujímať:
Názov motorky a ročník:
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 5 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 13,8 l (3,2 l rez.) |
Cena motorky | 7 650,- EUR |
Ceny vybraných doplnkov:
Kufor topcase | 129,99 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | 199 EUR + 369 EUR |
Príplatok ABS | v sérii |
Vyhriavané rukoväte | 79,90 EUR |
Turistické plexi | 29,90 EUR |
Tankvak | 129,90 EUR |
Padacie rámy | 149,00 EUR |
Ochrana motora - spoiler | 189,00 EUR |
Ceny vybraných ND:
Páčka brzdy zadná | 62,58 EUR |
Páčka brzdypredná | 42,42 EUR |
Stupačka | 34,68 EUR |
Spätné zrkadlo | 20,04 EUR |
Smerovka | 15,12 EUR |
Svetlomet | 91,74 EUR |
Text: Milan Mikulík - mikulec, ChesterTT
Foto: Filip Kalka - Masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | Yamaha | Aprilia | Ducati |
Model: | 690 Duke | MT-03 | Dorsoduro 750 | Hypermotard 796 |
Rok: | 2012 | 2012 | 2012 | 2012 |
Novinka: | NOVINKA 2012 | |||
Kategória: | Supermoto | Supermoto | Supermoto | Supermoto |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 690 ccm | 660 ccm | 749.9 ccm | 803 ccm |
Max. výkon: | 68.0 k (50.0 kW) / 7500 ot. | 48.0 k (35.3 kW) / 6250 ot. | 91.1 k (67.0 kW) / 8750 ot. | 81.6 k (60.0 kW) / 7750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 56.2 Nm / 5500 ot. | 82 Nm / 4500 ot. | 77 Nm / 4750 ot. | |
Kompresný pomer: | 10.0:1 | 11:1 | 11:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 102 x 84,5 mm | 100x84 mm | 92 x 56.4 mm | 88 x 66 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (2V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 135 mm | 130 mm | 160 mm | 165 mm |
Zdvih vzadu: | 135 mm | 120 mm | 160 mm | 141 mm |
Brzdy vpredu: | jedno kotúčová | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 298 mm | 320 mm | 305 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-17 | 120/70 ZR 17 | 120/70-ZR17 | |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 245 mm | 240 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 160/60-17 | 180/55 ZR 17 | 180/55-ZR17 | |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 150 kg | 175 kg | 186 kg | 167 kg |
Výška sedla: | 835 mm | 805 mm | 870 mm | 825 mm |
Rázvor: | 1466 mm | 1420 mm | 1505 mm | 1455 mm |
Dĺžka: | 2070 mm | 2216 mm | ||
Šírka: | 860 mm | 905 mm | ||
Výška: | 1115 mm | 1185 mm | ||
Svetlá výška: | 192 mm | 200 mm | ||
Objem nádrže: | 13.8 l | 15 l | 12 l | 12.4 l |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena: 239 900,- Sk (6.7.2008) |
Pridané: 30.07.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
Súvisiace články:
- Test KTM LC4 690 Duke III - Tino
- KTM Duke 690 - Vojvoda a jeho masový útok - matox
- Vojvoda tlačí na pílu - KTM 690 Duke a Duke R 2016 na Kanárskych ostrovoch - Awia
- 70 koní v jednovalci - KTM 690 Duke R - Tino
- KTM 690 Duke Track 2012 - zeON
- Vyšperkovaný vojvoda - KTM 690 Duke R - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- Vyskúšali sme Husqvarna enduro biky na rok 2017 na trati v Kopernici
- Vyskúšali sme motokrosové Husqvarny 2017 v Beckove
- Štefan Svitko - Dolaďovanie dakarskej formy na Záhorí
- Vyskúšali sme: KTM 450 EXC Six Days 2015 v slovenských farbách
- Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2016
- Dunlop Geomax MX52 – Pneumatiky na stredný až tvrdý povrch
- Porovnávačka alpine bikov - 3x Beta - Alp 4.0, Alp 200 a Urban Special
- Čižmy Forma Dominator Comp – Spolu už štyri roky
- Slovakia MX & QUAD Championships – MOTOCORSE CUP 2015
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu – Jak vážne to myslím?
- ... zobraz všetky články od tohto autora