ISSN 1336-6491 | Online: 1523 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29874
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17649)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12225)
Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač

Dvojtaktné rýchlostné motocykle JAWA 2/6

 Zdieľať

Pridané: 23.01.2004 Autor: Retro
Čitatelia: 63376 [História]

 Motor dvojvalca Jawa 125
Motor dvojvalca Jawa 125

Súčasne sa v JAWE v Prahe - Strašniciach vyrábali v menšej sérii motocykle určené pre triedu Formule Junior. Boli to 250-ky JWA Junior a boli prideľované zväzarmovským jazdcom.

Jednalo sa o motocykle ktoré vznikli zo súťažných terénnych strojov prezývaných Banán, kvôli ich kolískovým rámom a podveseným motorom. Motorová skriňa bola z jedného kusu s víkami na prevodovku a kľukový hriadeľ. Obsah 246 cm (70x64). Najväčší výkon 30k (7 200 ot./min).
Pre továrenských jazdcov boli vyrobené trubkové rámy ,vodné chladenie a 6-rýchlostné prevodovky. Tento motocykel nebol absolútne schopný čeliť zahraničnej konkurencii.

 Jawa 250 Junior s trubkovým rámom a vodným chladením
Jawa 250 Junior s trubkovým rámom a vodným chladením

 Ladislav Šolc na Jawe 250 Junior
Ladislav Šolc na Jawe 250 Junior

< >

Pridané: 23.01.2004 Autor: Retro Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »