Anketa:
Dvojtaktné rýchlostné motocykle JAWA 2/6
ZdieľaťPridané: 23.01.2004 Autor: Retro
Čitatelia: 63376 [História]
![]() |
Motor dvojvalca Jawa 125 |
Súčasne sa v JAWE v Prahe - Strašniciach vyrábali v menšej sérii motocykle určené pre triedu Formule Junior. Boli to 250-ky JWA Junior a boli prideľované zväzarmovským jazdcom.
Jednalo sa o motocykle ktoré vznikli zo súťažných terénnych strojov prezývaných Banán, kvôli ich kolískovým rámom a podveseným motorom. Motorová skriňa bola z jedného kusu s víkami na prevodovku a kľukový hriadeľ. Obsah 246 cm (70x64). Najväčší výkon 30k (7 200 ot./min).
Pre továrenských jazdcov boli vyrobené trubkové rámy ,vodné chladenie a 6-rýchlostné prevodovky. Tento motocykel nebol absolútne schopný čeliť zahraničnej konkurencii.
![]() |
Jawa 250 Junior s trubkovým rámom a vodným chladením |
![]() |
Ladislav Šolc na Jawe 250 Junior |
Pridané: 23.01.2004 Autor: Retro Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Oldtimer Moto Show Červeník 2015
- Výstava BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
- Odišiel Tamburiniho nástupca dizajnér Sergio Robbiano
- Oldtimer 24 hodín Kunmadarás, 21. - 22. 7. 2007
- Smutný rok 1969 - Bill Ivy, František Boček a Tibor Deliman
- Rýchlostný motocykel ČZ 350 V4 typ 860

Galéria ku článku:
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!