Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2092 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28781
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17127)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11654)
Hodnotenie: (19 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (99)  [Verzia pre tlač] Tlač

Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019 na Slovensku

 Zdieľať

Pridané: 09.03.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 21721 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]

Napriek ešte pomerne chladnému počasiu som neododal a vysadal na krátko do sedla horúcej novinky KTM 790 Adventure R. Jazda bola síce krátka ale o to intenzívnejšia a o to viac ma navnadila na poriadny test.

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Video: Tomáš Hajduch - Awia, janciii a Igor A.

Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019

Všetko sa to začalo tým, že jeden z prvých kúskov 790 Adventure R 2019 dorazil do Košíc. Keďže som sa na tento model nesmierne tešil natočil som hneď video o prvých dojmoch naživo. Ako to často býva fotografie málokedy odhalia množstvo zaujímavých detailov. Práve v tomto videu som sa nevenoval známym faktom, výkonu motora a veciam, ktoré boli už dávno známe, ale všetkému tomu čo nie je na prvý pohľad viditeľné. Video malo nesmierny ohlas keď ho za týždeň videlo takmer 22 000 ľudí a vďaka tomu že motorka je nová a informácií z prvej ruky málo - tak malo aj veľký medzinárodný ohlas.

Video: KTM 790 Adventure R 2019 už na Slovensku - prvé dojmy a predstavenie

Motor a dole položená palivová nádrž s plastovým padacím krytom - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Motor a dole položená palivová nádrž s plastovým padacím krytom - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019

Motor a dole položená palivová nádrž s plastovým padacím krytom - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Lanková spojka - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Kryt spodku motora - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Široké riaditka - v dobrej výške - možnosť montáže vo viacerých polohách v okuliaroch - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019

No a pár dní neskôr sa mi podarilo sa na tejto novinke aj odviesť. Treba povedať že to bola krátka skúšobná jazda, na úplne novej a nezabehnutej motorke. Košická KTM mi dôverovala natoľko, že som s motorkou mohol vybehnúť aj do ľahkého terénu.

No a vďaka tomuto vám dnes môžem priniesť nie len prvé detailné fotky ale aj prvé dojmy priamo zo sedla tohto stroja.

Bočné platsy ako na endure - ľahko vymeniteľné, možnosť polepov - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Bočné platsy ako na endure - ľahko vymeniteľné, možnosť polepov - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019

WP vidlica XPLOR z ostrých endúr - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
WP vidlica XPLOR z ostrých endúr - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
WP vidlica XPLOR z ostrých endúr - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Zadný tlmič - bez prepákovania - WP PDS - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019

Prvý dojem ľahkosti, ktorý som získal už pri manipulácii s motorkou sa potvrdil hneď od začiatku mojej jazdy. 790 Adventure je na pocit presne taká ľahká ako čakáte. Nie je to ako 690 Enduro R samozrejme ale je to skvele ovládateľná motorečka s dobrou centralizáciou hmotnosti. Rovnako ma už pri výjazde z garáže potešil slušný rejd. Toto oceníme nie len v meste, ale aj pri nejakej technickej enduro jazde niekde v lese.

Široké riaditka - v dobrej výške - možnosť montáže vo viacerých polohách v okuliaroch - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Široké riaditka - v dobrej výške - možnosť montáže vo viacerých polohách v okuliaroch - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019

Smerujem do zákrut neďaleko za mestom aj keď cesty sú ešte plné štrku moc mi to neprekáža aj vďaka pneumatikám, ktoré dostala Adventúra v sérii - ďalší dôvod na pochvalu. Motoricky nie som prekvapený, tento motor som už skúšal v Duke 790 ale tu je trochu inak preladený a výkon ma znížený na rovných 70 kW (asi všetci vieme, že je to kvôli možnosti postaviť 35kW verziu pre vodičák A2) Motor si zachoval svoj pomerne hrubý prejav s istým mechanickým zvukovým prejavom, ale aj svoju dravosť po otáčkach. Moc to na ceste nepreháňam, aj indikátor preradenia je nastavený len na 6500 ot. takže ho extrémne netočím - napriek tomu je jazda fakt svižná :-).

Video: Prvé dojmy zo sedla KTM 790 Adventure R 2019

Následne odbočujem trochu aj do terénu na poľné cesty. Sneh sa len pred nedávnom roztopil a tak sú aj blatisté aj s mlákami, ale aj tvrdé. Tu sa môžem oprieť hlavne o podvozok, kde KTM nešetrila (znovu pochvala) a nájdeme tu USD vidlicu WP XPLOR, ktorá má pôvod v ostrých endurách a to s komplet nastavením zhora bez náradia a to vrátane predpätia. Vidlica pracuje podľa očakávania a umožňuje mi hneď od začiatku behať po poľnačkách slušne rýchlo. Pneumatiky Metzeler Karoo 3 (samozrejme bezdušové) sú predsa len pneu 50:50 cesta : terén, ale aj vďaka nim sa môžem slušne previesť. Je super, že to KTM nedala nejaké úplne hladké gumy. Zadné odpruženie je rovnako od WP - tlmič je na priamo - bez prepákovania, ale je to systém s progresívnym účinkom WP PDS. Mal som z neho dojem že sem tam trochu nakopával, ale vzhľadom na krátkosť testu to nechcem vyhlasovať ako hotovú vec. Ani neviem ako bol tlmič nastavený. KeĎ sme pritom na zmenu predpätia zadného tlmiča budeš potrebovať náradie.

WP vidlica XPLOR z ostrých endúr - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
WP vidlica XPLOR z ostrých endúr - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019

WP vidlica XPLOR z ostrých endúr - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
WP vidlica XPLOR z ostrých endúr - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
WP vidlica XPLOR z ostrých endúr - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Zadný tlmič - bez prepákovania - WP PDS - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019

Celkovo mi KTM-ka v teréne hneď sadla do ruky a páčila sa mi aj jej ergonómia (konečne!) Je to postavené ako enduro, je štíhla v oblasti sedla a má super postoj v stupačkách - bez problémov telom priamo nad riaditkami a hlavou nad budíkmi. Mám 182 cm a nemal som pocit že by som mal dvíhať riaditka. Výska sedla mi príde ideálna bez problémov dosiahnem oboma nohami na zem špičkami.

Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019

21-palcové bezdušové predné koleso - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Radiálne 4-piestikové brzdy - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Radiálne 4-piestikové brzdy - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019

Záver

790 Adventure R je motorka, ktorá ma mnohými detailami potešila. Konštruktéri mysleli na kopu vecí, ktoré dobrodružne zameraný jazdec, ktorý chce aj naozaj jazdiť v teréne určite ocení. Mnohé z nich sú také, ktoré si musíte na konkurenčných strojoch doriešiť doplnkami. Motoricky KTM nevytŕča, výbavou áno, ale čo je hlavné nevytŕča extrémne ani cenou. Samozrejme že by sme si priali aby stála 10 000 ale to asi naozaj nie je možné. :-)

Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019

Plusy, mínusy

ergonómia endura, super posed a postoj, štíhla v oblasti sedla a nádrž, nízka hmotnosť, kvalitný podvozok, ľahko dostupný vzduch. filter a baterka, nízke ťažisko, minimum lakovaných (drahých) plastov niekomu bude vadiť nízko položená nádrž \"na rane\" (je z odolného plastu + chránená), nádrž je z jedného kusu

Pozadie / Wallpaper:

Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Bočné platsy ako na endure - ľahko vymeniteľné, možnosť polepov - Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019
Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Video: Tomáš Hajduch - Awia, janciii a Igor A.

Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM Košice - Adamoto. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Klim, a prilbe Touratech Aventuro.

Foto:
 KTM 790 Adventure 2019 KTM 790 Adventure R 2019
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMKTM
Model:790 Adventure790 Adventure R
Rok:20192019
Novinka:NOVINKA 2019NOVINKA 2019
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:radový dvojvalec (4T)radový dvojvalec (4T)
Objem:799 ccm799 ccm
Max. výkon:95.2 k (70.0 kW) / 8000 ot.95.2 k (70.0 kW) / 8000 ot.
Max. krútiaci moment:88 Nm / 6600 ot.88 Nm / 6600 ot.
Kompresný pomer:12.7:112.7:1
Vŕtanie x Zdvih:88 x 65,7 mm88 x 65,7 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:200 mm240 mm
Zdvih vzadu:200 mm240 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová, 4 piestikdvojkotúčová, 4 piestik
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm
Pneu vpredu:90/90-2190/90-21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:260 mm260 mm
Pneu vzadu:150/70-18150/70-18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:189 kg189 kg
Výška sedla:850 mm880 mm
Rázvor:1509 mm1528 mm
Svetlá výška:233 mm263 mm
Objem nádrže:20 l20 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:4.8 l/100km4.8 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 312 kmcca 312 km
Servisný interval:15 000km15 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:za príplatokza príplatok
LED svetlomet:áno, v sériiáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sérii
LED smerovky:áno, v sériiáno, v sérii
El. Podvozok:nienie
Anti-hop spojka:áno, v sériiáno, v sérii
Tlmič riadenia:áno, v sérii
Quick-shift:za príplatokza príplatok
Vyhrievané rukoväte:za príplatokza príplatok
Vyhrievané sedlo:za príplatokza príplatok
Farebná TFT prístrojovka:áno, v sériiáno, v sérii
Iná výbava:USD 43mm WP vidlica nenastaviteľná, vzadu nastv. predpätieUSD 48mm WP vidlica
Poznámka:
Poznámka:Cena 02/2019: 12 099 EURCena 02/2019: 13 099 EUR

Pridané: 09.03.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (19 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (99)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: