Anketa:
Posily v rade boxerov
ZdieľaťPridané: 21.07.2001 Autor: feci
Čitatelia: 13845 [Testy a predstavenia - Test]
Tradičnými môžeme označiť dizajn, pre ktorý sú charakteristické jednoduché, ale prítažlivé tvary
bez prehnaných módnych výstrelkov, takisto tradíciou na motocykloch BMW je podvozok
(Telelever a Paralever) a motor s protibežnými piestami, no a tradičná na vozidlách tejto bavorskej
značky je aj ich vysoká spofahlivosť, technická vyspelosť a prepracovanosť detailov.
![]() |
Aj keď motocykle BMW nepatria medzi najpredávanejšie na svete, výrobca pravdepodobne nemá núdzu o spokojných zákazníkov. Nie všetci totiž žiadajú extrémne motocykle s čo najnižšou hmotnostou, obrovskými výkonmi a inými naj... . Na motocykloch jazdia aj pohodoví jazdci, ktorým vyhovuje spoľahlivosť a vysoká technická úroveň značky BMW. Kvôli tomu sú dokonca niektorí ochotní prehliadnuť aj o niečo vyššiu cenu. To je už ale na každom osobne, pre aký motocykel sa rozhodne. Jedno je isté. Aj v BMW si uvedomili, že úplne bez technickej a dizajnovej inovácie sa existovať nedá a v posledných rokoch badať o niečo výraznejší postup vpred.
R 1100 R zaznamenal za šest rokov výroby určité zmeny, no najradikálnejšia úprava prebehla práve v minulom roku a na mníchovskej výstave bol verejnosti predstavený takmer úplne nový R 1150 R. V ponuke zostal aj menší R 850 R, ktorý je zatiaľ bez zmeny. Pre najzarytejších vyznavačov tradícií je v Nemecku predávaný ešte aj R 1100 R v dvoch farebných verziách - slonovinovej s čiernymi linkami a čiernej s bielymi linkami
![]() |
Veľa dielov pritom pochádza z už spomínaného športovejšieho R 1100 S. Nádrž má oproti predchodcovi R 1100 R zväčšenú kapacitu o 1,5 litra na 20,4 l, čo poskytuje slušný dojazd približne 360 km. Nové sú tiež bočné panely, zadná partia so sedadlom, zadné svetlo držiak a osvetlenie evidenčného čísla. Širšie riadidlá spolu s novou polohou stupačiek zabezpečujú prijateľný kompromis medzi pohodlnou turistickou a športovou jazdnou polohou.
Veľa zmien je aj na pohonnej jednotke. Predovšetkým je to zväčšený objem z 1085 na 1130 ccm. Koncepcia motora zostala zachovaná - ležatý dvojvalec s 8 ventilmi, ktorý pochádza z veľkého endura R 1150 GS. Výkon bol zvýšený o 5 koní na 85 (62,5 kW) pri 6750 ot./min. a maximálny krútiaci moment vzrástol o 1 Nm na terajšich 98 Nm pri 5250 ot./min.
Dôležité je tiež, že veľká
![]() |
Samozrejme nechýba v nej riadený katalyzátor. Zvýšenému výkonu motora musel byť prispôsobený chladiaci systém. Dva vylepšené olejové chladiče sú teraz ukryté v plastových krytoch, ktoré na ne usmerňujú prúd vzduchu. Teplý vzduch je potom odvádzaný na jazdca. Výkon sa prenáša cez hydraulicky ovládanú spojku, šesťstupňovú prevodovku a kĺbový hriadeľ na zadné koleso. Na rozdiel od GS-ka je šiesty prevodový stupeň "kratší", dynamickejší. Je však možné si objednať aj "dlhšiu šestku", tzv. Overdrive, čím sa stane cestovanie pohodlnejším, zníži sa hluk, vibrácie, ale najmä spotreba. Koncepcia podvozka nebola radikálne zmenená.
Motor slúži ako nosný prvok, súčast rámu. Predné pruženie je tradične systém Telelever, ktorý zabezpečuje dobrú ovládateľnosť a minimálne ponáranie prednej vidlice aj pri prudkom brzdení. Tlmič so zdvihom 120 mm je plne nastaviteľný. Rovnako je to aj v prípade zadného tlmiča. Ten má zdvih 135 mm. Novovyvinutá predná brzda označovaná ako EVO by mala mat podľa slov výrobcu o 20 percent vyššiu účinnosť. Je tiež približne o 10 percent ľahšia, čo spolu s ľahšími kolesami znižuje hmotnosť neodpružených hmôt. Na požiadanie je samozrejme možné namontovat na R 1150 R aj najnovší Integral ABS. Za príplatok sú tiež k dispozícii mnohé doplnky, ktoré spríjemňujú hlavne dlhšie cestovanie.
Sú to hlavne vyhrievané rukoväte, nosič batožiny s integrovanými držadlami pre spolujazdca, bočné kufre a malý plexištít. Na dlhé cesty je však v ponuke BMW iný, vhodnejší motocykel - BMW R 1150 RT. Veľa častí má rovnakých ako R 1150 R, no vo veľa častiach sa aj úplne odlišuje. Vymenovanie tých zhodných je stručné, skrátka takmer identický je celý podvozok, teda rám, pruženie, brzdy a veľa zmien nie je ani na motore. Maximálny výkon je pri 7250 ot./min. vyšší o 10 koní (95 hp) a najvyšší krútiaci moment vzrástol o 2 Nm na rovných 100. Štandardne je montovaný dlhší šiesty prevodový stupeň (Overdrive). Takisto štandardom je aj systém Integral ABS. Odlišnosti sú rozsiahlejšie. V prvom rade je to rozmerná celokapotáž, ktorá turistiku maximálne spríjemňuje. Na prvý pohľad vidno výrazný facelift oproti pôvodnému modelu R 1100 RT - hlavne horná časť kapotáže s dvojitým svetlometom so zabudovanými hmlovými svetlami. Dôležitá súčast účinnej kapotáže - plexištít je elektronicky nastaviteľný ovládačom na ľavej rukoväti. RT je štandardne dodávané s dvojicou bočných kufrov. Okrem toho je v ponuke veľké množstvo príplatkového príslušenstva - vyhrievané rukoväte, príprava na rádio a reproduktory, alarm, topcase, tankvak a pripravuje sa aj navigačný systém podobne ako , na najväčšom BMW K 1200 LT. Svet Motocyklov - P. Lovíšek
Pridané: 21.07.2001 Autor: feci Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Kúsok leta uprostred zimy
- Katja Poensgen reagovala na neúspechy v sezóne
- Bučenec v seriáli ME v motokrose druhý
- Africa's GP : Melandri dosiahol to, o čom už dlho sníval...
- Africa's GP: Žeby už Rossimu dochádzal dych...
- Veľká cena Japonska alebo SKYY Vodka GP Suzuka
- Veľká cena Japonska - v 250kách tentoraz dominovali Japonci
- Veľká cena Japonska - Francúz dosiahol svoje tretie víťazstvo v 125kách
- Keďže si strážcovia zákona opäť zmysleli zmeniť pokuty, tak prinášame:
- Norton Nemesis - Poetické meno pre ešte poetickejšiu "mašinu"
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!