Anketa:
MV Agusta Brutale 675 - Najmenšia brutalka
ZdieľaťPridané: 03.12.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 11731 [Testy a predstavenia - Test]
Ak by som ju mal opísať čo najkratšie, tak poviem, že to je typická talianka. Krásna, malá, športová a má svoje muchy.
Každému snáď musí byť jasné, že MV je srdcovka a ja dúfam, že srdcovkou aj ostane. Pri predstavení nových trojvalcových modelov som mal nachvíľku pocit, že kvôli nižšej cene sa to zmení. (najmenšia Brutka teraz stojí 9 990,-) Chvalabohu po zvezení na nej viem, že to je stále srdcovka. A že prečo? Presne preto, čo som napísal v úvode. Je krásna, malá, športová a má svoje muchy.
Predstavenie
Ale poďme pekne po poriadku, aspoň teda tak naoko, že nech sú spokojní aj tí tabuľkoví čitatelia. Už ste si to síce mohli prečítať aj tu, ale v skratke to zopakujem. Dizajnovo stále zostáva už v niekoľkoročnom, furt dobrom Brutale strihu. Motor je úplne nový, prebraný, ale trochu upravený oproti originálu v F3. Podvozok obstaráva vpredu Marzocchi s priemerom trubiek 43 mm a vzadu tlmič z dielne Sachs. Nie, nemá žiadne vymazlené nastavovanie. Možno by sa dalo povedať že škoda, ale po pravde, potreboval by si to tam? Ak áno, ber niečo väčšie z ponuky Brutale.
V sérii má štyri palivové mapy, jednu z nich si ešte môžeš upraviť podľa seba, osem úrovní nastavenia trakčnej kontroly (TC) a vypínateľný quick shifter (QS). Pri zapnutom QS len držíš plný a capkáš tam kvalty jedna radosť bez spojky. Podľa mňa dobré doplnky na sériovej motorke, dokonca na naháči.
Už som sa zviezol k hodnoteniam, tak sa vykašlime na predstavovanie. Poďme si radšej povedať, ako teda jazdí.
Aj toto je pravá Brutale
Priznám sa, že po pár posledných skúsenostiach s brutalkami, som si myslel, že brutale je len to čo má objem nad 1000. Dovtedy najmenšia Brutka mi pripadala ako keby trochu babská. Tak som samozrejme mal podobnú predstavu aj o tejto. Málokedy sa rád mýlim, ale teraz som sa mýlil rád.
Bože jak ma tá motorka milo prekvapila. Ide úplne tak ako má Brutale ísť. Ide brutálne! Stačí poriadne zatočiť šúlcom, otáčky vyletia v cukublesku do obmedzovača, motorka reve, derie sa vpred s predným kolom v lufte a so zadným hlboko zakusnutým v asfalte. Ty sa držíš ako len vieš, huba je vižgerená a len páliš. Nie, nemodlíš sa, nie je kedy a ani to nevieš. Možno vieš, ale akonáhle si dal plný gás, v momente si zabudol na hodiny náboženstva. Pri rozjazde nechávaš po sebe tú jemnú čiernu čiaru, nie tú gumovaciu, ale takú lajtovú, čo kreslí zakusnutá guma do kamienkov trčiacich z asfaltu. Do zákrut to v páliš s mierne preklzujúcim zadkom a znova za sebou nechávaš tú čiernu lajnu. Až sa vkráda myšlienka, či som si ja nedal pred jazdou lajnu...
Dal nedal, to nie je podstatné, podstatné je, že motorka sa správa úplne čitateľne, či už na vjazde do zákruty, alebo v preklápačkách a tak isto aj na výjazde. Ako inak, s odlepujúcim sa predným. Toto je to správanie, čo má Bnurtale mať. A to je to, čo mi pri 920ne trochu chýbalo.
Mapy a trakčná kontrola
Nie nepreháňam, ale treba si navoliť medzi palivovými mapami tú s označením S (sport). Poprípade si vyladiť svoju vlastnú C (custom -vieš si nastaviť odozvu na plyn, brzdenie motorom a množstvo paliva). Ak si totiž jazdec, čo očakáva od motorky s názvom Brutale aj také správanie, tak ťa mapa s označením N (normal) nemôže presvedčiť. Nedajbože tam mať na suchej ceste nastavené R (rain - dážď), to je už úplná uspávanka...táto mapa je asi pre horneťákov a géesárov, lebo tuším aj fejzr ide lepšie jak toto na rejnovej mape. Ale jasné, je to mapa na mokré cesty, tak je to pochopiteľné, že je takto vyladená a samozrejme s plnou trakčnou kontrolou. Mimochodom, pri tejto mape sa nedá TC meniť. Čo sa pri ostatných mapách samozrejme dá. A jasné, ja som ju mal skoro stále úplne vypnutú a jazdil som len eSkovú mapu. Aj keď sme jazdili už na dosť studenom asfalte. Výnimkou bola jazda mestom, vtedy som jazdil na eRkovej mape.
Kto mal možnosť TC vyskúšať, určite bude so mnou súhlasiť a povie, že je to perfektná vec. Áno je, lenže maj ju zapnutú na takejto mašinke. To skoro ani nejde. Jazdil som aj s plne nastavenou trakčnou a je to také, no slušne povedané, ako kopulovať s dvoma gumami... Činnosť sa vykonáva, povinnosť je splnená, pojazdíte možno dlhšie bez nehody, ale tá bezcitovosť pri tom.
Už keď sme pri mapách a trakčnej kontrole, spomeniem aj nastavovanie a prepínanie týchto funkcií. Prepínaš ich palcom na ľavej „prepínačke“ tlačidlami hore - dole (SET a OK). Na prístrojovke už nenájdeš tlačidlá na prepínanie žiadnej funkcie. Kým som sa s tým naučil robiť, aj mi motor vychladol. Medzi tým som v „budíku našiel aj ostatné funkcie, ako napríklad stopky na kolo, hodiny, tripy... Mňa zaujímali len tie dve hore spomenuté mapy, teda vlastne len eSková mapa a TC na minime z jej ôsmych úrovní nastavenia. Vyskúšal som aj ostatné, dokonca ako som povedal, po meste som jazdil prevažne rain mapu. A to z dôvodu kultúrnosti prejavu. Motorka je totálne pokojná a nie je tak uskákaná a rozjedovaná ako na športovej. Vtedy je síce taká zaspatejšia, ale o to pohodlnejšie a kultúrnejšie sa na nej cez mesto presúva.
No a už sme zas pri tom, prečo mi, aj keď objemovo malá, brutalka pripadá skrátka Brutale. Nie je to žiadnym mega záťahom od spodku, ani nekonečným stádom koní. Dokonca to nie je ani žiadnym náročným ovládaním, pretože táto malá potvorka sa ovláda ako bicykel. Je to ale každopádne tým, ako sa chová motorka tak nejako celkovo. Ja to vidím ako klasický súrodenecký „boj“ mladší verzus starší. Ten mladší má vždy tendenciu byť lepší ako ten starší. Preto býva bojovnejší, snaživejší a v mnohých prípadoch aj úspešnejší. Netvrdím že lepší, ale úspešnejší si povedať dovolím.
Nervák motor
Tu mi to tak stále vychádzalo. Síce má 675ka menší objem, dokonca má len tri valce, ale možno aj vďaka tomu, bude podľa mňa úspešnejšia ako deväťdvacka. Tento trojvalec je neskutočne točivý a celkovo taký nervavý. Už po naštartovaní je nielen počuť, ale aj cítiť, že voľnobeh a nízke otáčky sa tu nenosia. Z počutia máte pocit, že sa ten motor čoskoro rozpadne a len čo sadnete do malinkého trojuholníka rajdy-sedlo-stupačky, cítite tú energiu, ktorou prekypuje. Znova sa opakujem, ale tu sa nízke otáčky nenosia. Tu sa točí až nad 9 tisíc. Nechcem tvrdiť že do deväť to nejde, no kto to potiahne nad túto hranicu, ten už pod ňu jazdiť nechce. A kto áno, ten sa zmýlil už pri rozhodnutí, že bude motorkár.
Opísať to tým klišé štýlom, by to znelo takto: Stláčam lankom ovládanú spojku, radím do jedna a je cítiť, že motorka je uskákaná, ako keby boli zle nastavené karburátory. Jasné, tu je striekačka, tak prečo je to takto? No preto, že to je Brutale! Pokračujme v klišé hantírke a dajme dvojku. Posúvanie prískokom v pred pokračuje a moje rozčarovanie tiež. Síce ma utešuje neskutočná ovládateľnosť v prehustenej mestskej premávke, ale tento uskákaný pohyb vpred a zrazu aj uskákané spomaľovanie, keď som sa len dotkol prednej brzdy, mi znova tlačia na jazyk, že prečo? No preto, lebo Brutale! Konečne sme z mesta von, otáčam plynom skoro na doraz a zrazu sa to aj takému bežnému jazdcovi ako je klišé pisateľ dostáva odpoveď na jeho otázku. Zas sa len opakujem, ale tento motor chce ísť stále viac a viac. Je to silno návykové a asi prvý krát to poviem. Dobre že tu sú aj tie palivové mapy. Na tej eSkovej sa normálne, to znamená predpisovo jazdiť nedá. To je prinajmenšom na kriminál, keď teda nie na funus. Preto to je podľa mňa Brutale a toto meno si zaslúži.
Je trochu taká zradná, ak chceš aby išla, musíš ju točiť a zrazu si neuvedomuješ ako ideš rýchlo, alebo ani to že už máš trojku a od jednotky je stále na zadnom a to len pod plynom, žiadne prespojkovanie. Samozrejme rýchlosť už prekročila nielen mestskú povolenú, ale dávno aj diaľničnú povolenú rýchlosť.
Bicykel
Našťastie je tu tá bicyklová ovládateľnosť. Tú má na svedomí určite váha, geometria a posed. Lenže zas na druhej strane, svojimi rozmermi a posedom zapríčiňuje, to čo som si doteraz na brutkách nevšimol. Kolenami už stláčam lešenársky rám pod nádržou a to nie som žiadny „dlouhán“. Ak chceš motorku držať aj stehnami a si prilepený na nádrži, tak kolenami skrátka nestláčaš nádrž, ale trubku z rámu. V kombinéze to tak necítiť, ale v džínach aj keď s chráničmi to cítiť je. A to už sme pri tých „muškách“ z úvodu. Skrátka, je to talianka a je tu niečo za niečo. Také že spravíme kompromis sa tu proste nenosí. Aby mala motorka perfektnú ovládateľnosť a aj dobre vyzerala, treba tieto malé mušky akceptovať. Tak isto ako bežne „funkčné“ speťáky, v ktorých je samozrejme vidieť skoro nič čo potrebuješ.
Ale späť k ovládateľnosti. V meste sa preklápa a prehadzuje s ľahkosťou, ako málo čo. A mimo mesta v zatáčkach to pokračuje. Motorku netreba tlačiť ani prehovárať. Kde si pomyslíš že chceš ísť, tak tam skrátka ide. Určite svoju prácu odvádzajú aj obuté Angelky.
No a už sme aj pri podvozku. Písal som že nie je vymazlený, takže žiadne odskoky a útlmy si tu proste nenastavíš. A načo aj, ešte by som to zbytočne rozladil. Podvozok funguje tak ako má a na okruh sa s tým nechystám. A aj keby, tak určite nie závodne.
Brembo radiális
Kapitolku o brzdách nazvem takto a to musí celé vystihnúť. Môžu byť vôbec radiálne brembáče vlastne zlé? Máte pravdu, zlá je len moja otázka. Na túto motorku je to skoro až priveľa. Sú agresívne, prísne a neúnavné. Možno na inej motorke by som povedal, že to je až na príťaž, ale tu patria. Áno, lebo brutale.
Konkurencia
Hneď prvý ma napadne Monster 696, ktorý je o niečo slabší, ale aj o liter lacnejší. Preto by sem skôr pasoval 796tkový monster, ktorý je za rovnakú cenu, ale aj tak má menej koní, aj keď krúťák je trochu väčší. Sú to ale dvojvalce, takže charakter motora je úplne iný.
S trojválom ma napáda Street triple R, ktorý som mal možnosť aj pojazdiť. Technickými parametrami aj cenou sú skoro na jednej úrovni. Dokonca aj veľmi podobne idú, aj keď Street sa mi zdal že ide lepšie aj v spodných otáčkach, zato Brutka ide lepšie hore.
Japonské štvorvalce sem ani nemám potrebu dávať. Podľa mňa to je sem nepatrí, predsa je Brutka trochu iná liga.
Záver
Pri takýchto motorkách sa nikdy neviem dopracovať k záveru. By som písal a písal, stále mám o čom písať. A to je až zlé. Lebo buď to bude dlhé a nikoho to nebude ani baviť prečítať, alebo to osekám a teda tu niečo nedám, alebo aj na niečo zabudnem. Potom sa v závere snažím ešte aj tak čo najviac oddialiť napísanie samotného záveru. Ako keby nestačilo, že už na tej motorke nemôžem jazdiť, ešte aj ten článok musím dopísať a tak ukončiť aj posledné momenty strávené s touto za srdce šklbajúcou motorkou. Toľké trápenie mi robia tieto motorky. Ale radosti mi robia omnoho viac...
Konečný verdikt
Brutka B3 (ako ju familiárne volám) ma milo prekvapila a presvedčila ma o tom, že aj s malým objemom to je stále Brutale. Ten trojvalcový motor ide aj napriek nízkemu objemu a údajom ktoré na papieri nevyzerajú nijako šokujúco, predsa len brutálne. Ovládateľnosť je ukážková, brzdy famózne a dizajn? Skoro dokonalý! Možno až na pár plastových dielov a lacnej nálepke na zadnej šedej časti nemám výhrady. Ale napriek týmto malým mínusom mám jeden z najkrajších naháčov. Vlastne, za 9 990,- mám MV!
Plusy, mínusy
je to MV, je to Brutale! a klasické motor, brzdy ovládateľnosť | lacno vyzerajúce plastové doplnky |
Pozadie / Wallpaper:
Čo by ťa mohlo zaujímať:
MV Agusta Brutale 675 2012:
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 7 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 17,5 l (5 l rez.) |
Cena motorky | 9 990,- EUR |
Ceny vybraných ND:
Páčka brzdy | 96 EUR |
Stupačka | 41 EUR |
Spätné zrkadlo | 90 EUR |
Smerovka | 34,5 EUR |
Svetlomet | 312 EUR |
Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Filip Kalka - Masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | MV Agusta | Ducati | Ducati | Triumph |
Model: | Brutale 675 | Monster 696 | Monster 796 | Street Triple R |
Rok: | 2012 | 2012 | 2012 | 2012 |
Novinka: | NOVINKA 2012 | |||
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový trojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | L-kový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 675 ccm | 696 ccm | 803 ccm | 675 ccm |
Max. výkon: | 114.9 k (84.5 kW) / 12500 ot. | 80.0 k (58.8 kW) / 9000 ot. | 87.0 k (64.0 kW) / 8250 ot. | 106.1 k (78.0 kW) / 11700 ot. |
Max. krútiaci moment: | 71 Nm / 10600 ot. | 69 Nm / 7750 ot. | 80 Nm / 6250 ot. | 68 Nm / 9200 ot. |
Kompresný pomer: | 12 : 1 | 10.6:1 | 11:1 | 12,65:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 79 x 45.9 mm | 88 x 57.2 mm | 88 x 66 | 74.0 x 52.3mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (2V) | Desmodromický rozvod (2V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom | vzduchom | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 125 mm | 120 mm | 120 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 123 mm | 148 mm | 148 mm | 130 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvoj kotúčová, 4 piestik, radiálna | dvoj kotúčová, 4 piestik, radiálna |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 308 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 | 120/60 ZR 17 | 120/70-ZR17 | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová, 1 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 245 mm | 245 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR 17 | 160/60 ZR 17 | 180/55-ZR17 | 180/55 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 163 kg | 163 kg | 167 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 189 kg | |||
Výška sedla: | 812 mm | 770 mm | 800 mm | 805 mm |
Rázvor: | 1380 mm | 1450 mm | 1400 mm | |
Dĺžka: | 2030 mm | 2100 mm | 2030 mm | |
Šírka: | 900 mm | 755 mm | ||
Výška: | 1129 mm | 1110 mm | ||
Svetlá výška: | 150 mm | |||
Objem nádrže: | 17.5 l | 15 l | 15 l | 17.4 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 225 km/h | |||
Spotreba paliva: | 5 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 261 km | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 05/2013 9900,-€ | Cena 05/2013 9 200,-€ Cena 05/2013 9 800,- s ABS |
Pridané: 03.12.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Vyskúšali sme Husqvarna enduro biky na rok 2017 na trati v Kopernici
- Vyskúšali sme motokrosové Husqvarny 2017 v Beckove
- Štefan Svitko - Dolaďovanie dakarskej formy na Záhorí
- Vyskúšali sme: KTM 450 EXC Six Days 2015 v slovenských farbách
- Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2016
- Dunlop Geomax MX52 – Pneumatiky na stredný až tvrdý povrch
- Porovnávačka alpine bikov - 3x Beta - Alp 4.0, Alp 200 a Urban Special
- Čižmy Forma Dominator Comp – Spolu už štyri roky
- Slovakia MX & QUAD Championships – MOTOCORSE CUP 2015
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu – Jak vážne to myslím?
- ... zobraz všetky články od tohto autora