Anketa:
MS Superstock 1000 Portimao, Tomáš Svitok - Dobrý začiatok, zlý koniec
ZdieľaťPridané: 12.06.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 2690 [Šport - Cestné Motocykle]
Portugalské Portimao hostilo štvrté podujatie Svetového pohára cestných motocyklov v triede Superstock 1000. Slovenský pretekár Tomáš Svitok odchádzal na Pyrenejský polostrov s túžbou konečne prelomiť tohtoročnú smolu.
Po trinástom mieste vo voľnom tréningu sa zdalo, že by pretekár slovenského tímu SK Energy Fany Gastro mohol tentoraz pomýšľať na body, no sobota a nedeľa len potvrdili, že tohtoročný prechod na iný motocykel mu nevyšiel a jeho trápenie pokračovalo aj naďalej. Devätnáste miesto v cieli nedeľných pretekov opäť body neprinieslo.
![]() |
Tomáš Svitok:
„Víkend začal skvele, ale skončil ťažko. Po trinástom mieste v prvom tréningu som mal naozaj dobrú náladu, konečne to vyzeralo nádejne a hoci v prvej kvalifikácii som klesol na osemnástu priečku, cítil som sa stále dosť silný. Žiaľ, v sobotu sme sa s nastavením motocykla rozbehli presne opačným smerom a to nás zbrzdilo. Sobota tak bola veľmi ťažká hlavne na psychiku. Počas celého víkendu som jazdil skoro o jeden a pol sekundy horšie časy ako pred rokom na Ducati. V nedeľnom Warm Up-e sa mi podarilo zajazdiť moje najrýchlejšie kolo víkendu, preto sme to nastavenie nechali aj pre preteky. Ale vďaka tomu som v pretekoch rýchlo prišiel o zadnú pneumatiku. Štart som mal síce dobrý, ale ešte na rovinke som mal kontakt so súperom a do prvej zákruty som šiel ako posledný. Rýchlo sa mi však podarilo získať späť niekoľko pozícií, jazdil som v skupinke, kde som bol na čele, no ako mi odišiel grip, tak Nemca Mosera som už za sebou neudržal. Spokojný samozrejme byť nemôžem, keďže vlani som tu atakoval prvú desiatku. Prežívam veľmi ťažké obdobie.“
![]() |
Pridané: 12.06.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Vo Francúzsku na FIM Superstock 1000 Cup Jara Černého nahradí Svitok - Redakcia
- Tomáš Svitok na Alpe Adria - vydarený štart do sezóny 2015 - Risso46
- Tomáš Svitok - Vydarený víkend so smutným koncom - Redakcia
- Tomáš Svitok s tímom DRT Racing v Alpe Adrii 2015 - Redakcia
- Na Slovakia Ringu sa rozhodovalo o motocyklových šampiónoch 2015 - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Body a Trasy v tomto článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!