Anketa:
Talianská diktatúra vo svetovom pohári flat track
ZdieľaťPridané: 12.07.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 4869 [Šport - Plochá dráha]
Malé mestečko Žarnovica, ktoré sa môže pochváliť 60-ročnou históriou plochej dráhy, hostilo zásluhou organizátora Speedway Clubu Žarnovica a mesto Žarnovica uplynulý víkend až dve podujatia svetového a európskeho významu. V sobotu 6. júla si na jedinej plochej dráhe na Slovensku zmerala sily európska plochodrážna špička, pokým nedeľa patrila účastníkom svetového pohára Flat Tracku – americká plochá dráha.
![]() |
Nedeľné preteky svetového pohára vo Flat Tracku od začiatku ovládla dvojica talianskych pretekárov Emanuel Marzotto a Fabrizio Vesprini. Obaja prakticky nedali šancu ostatným zasiahnuť do boja o víťazstvo. Pokým Emanuel Marzotto, syn v súčasnosti jediného výrobcu plochodrážnych motorov na svete, nakoniec kýval divákom z najvyššieho stupňa víťazov, Fabrizio Vesprini, jeden z talentovaných talianskych plochodrážnikov z prelomu 80. a 90. rokov, sa musel uspokojiť s druhým miestom. Strhujúce súboje videlo žarnovické publikum aj o ďalšie miesto na stupni víťazov, o ktorý sa pobili pretekári z Holandska, Rakúska a Českej republiky. Víťazne z neho vyšiel Holanďan Rob Sijbring.
![]() |
Marzotto vs. Vesprini |
Preteky Flat Tracku, inak nazývané aj americká plochá dráha, boli doplnené aj pretekmi jazdcov amatérov a začiatočníkov na klasickej plochej dráhe. Tie sa stali korisťou dvoch začínajúcich jazdcov vychovaných Speedway Clubom Žarnovica, Patrika Búriho a Adama Čaradu. Na stupňoch víťazov im robil spoločnosť Dominik Slezák zo Zohora.
![]() |
![]() |
Víťazi |
SP Flat track Žarnovica 2013 - výsledky:
1. Emanuel Marzotto, Taliansko 30 bodov
2. Fabrizio Vesprini, Taliansko 26
3. Rob Sijbring, Holandsko 24
4. Johann Schruf, Rakúsko 22
5. Roman Janošťák, Česká republika 20
6. Jan Vondrášek, Česká republika 19
7. Michal Špaček, Česká republika 18
8. Yasmin Poppenreiter, Rakúsko 17
Text: Mgr. Martin Búri, SpeedwayClub.sk
Foto: Igor Fellner
![]() |
Slovenské plochodrážne nádeje Adam Čarada, Patrik Búri a Dominik Slezák |
Pridané: 12.07.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Pozvánka: Medzinárodné majstrovstvá Európy a Svetový pohár vo Flattracku: Žarnovica - Papliak
- ME speedway v Žarnovici - dramatické preteky vyhral Jurica Pavlic - Redakcia
- 50. Zlatá prilba Žarnovica 2013 - zvíťazil Josef Franc, ČR - Redakcia
- Ťažké chvíle jedinej plochej dráhy na Slovensku - Redakcia
- Pozvánka: Žarnovická sezóna 2013 začne Jadranskou ligou - Papliak
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!