Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1658 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28803
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17137)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11666)
Hodnotenie: (9 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (21)  [Verzia pre tlač] Tlač

Ťažké chvíle jedinej plochej dráhy na Slovensku

 Zdieľať

Pridané: 13.11.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 4903 [Šport - Plochá dráha]

Jediný plochodrážny štadión na Slovensku, ktorý funguje v Žarnovici a ktorý tento rok oslávil už svoju jubilejnú 60. sezónu je v ohrození. Po posledných pretekoch áut, ktoré sa tu organizujú jeden až dvakrát v roku po sezóne, je dráha v dezolátnom stave a hrozí, že plochodrážny ruch tu kvôli tomu utíchne.

V súčasnosti sa môže Žarnovica pochváliť svojou jedinečnosťou a to je plochá dráha. Práve tá dokázala dostať toto malé pohronské mestečko do motoristického sveta, keď od roku 1953 zásluhou domácich nadšencov organizuje motocyklové podujatia rôzneho významu, ktorých bolo v doterajšej histórii už 254. Od roku 1979 bolo v Žarnovici zorganizovaných 21 pretekov majstrovstiev sveta, či Európy, čím patrí medzi najaktívnejších organizátorov motoristického športu na Slovensku. Za roky svojej existencie vychovala Žarnovická plochá dráha viacero výborných slovenských reprezentantov, pričom nechýba medzi nimi ani aktuálny majster Európy Martin Vaculík.

Tento plochodrážny ovál zažil roky svojej slávy, ku ktorým sa opäť vracia vďaka už trojročnému pôsobeniu Speedway Clubu Žarnovica. Do Žarnovice sa opäť vrátil pravidelný plochodrážny život, namiesto jedného, či dvoch medzinárodných podujatí ich diváci môžu vidieť sedem až osem. Tento rok dokonca dve podujatia FIM, či UEM. Opäť sú vychovávaní mladí jazdci, robia sa nábory, besedy, propagačné akcie, akcie pre deti a podobne.

Problémom však zostáva skutočnosť, že sa na dráhe v zimných mesiacoch organizujú preteky áut, ktoré pravidelne zdemolujú nielen časť mantinelov, ale aj dráhu. Ukázalo sa to aj pri posledných pretekoch, ktoré zorganizoval AMK Plochá dráha Žarnovica v uplynulý víkend. Preteky aj napriek silnému dažďu neboli zrušené a autá zničili natoľko dráhu, že vôbec nie je isté, či sa plochodrážna sezóna 2014 vôbec uskutoční. A to na dráhu čaká ešte Autoslide, podujatie ktoré síce pritiahne do Žarnovice tisíce fanúšikov, no ešte zväčší škody na dráhe.

V súčasnosti je dráha v dezolátnom stave. Autá sa dostali až k jej podložiu a vyhádzali kamene z neho na povrch. Vzniká tak veľké nebezpečenstvo, že sa kamene budú objavovať na dráhe a trať príde o licenciu nielen FIM, ale aj SMF ako nebezpečná. Kameň, ktorý vyletí spod zadného kolesa plochodrážnej motorky, ktorá má zrýchlenie z 0 na 100 km/h podobne ako monopost F1 do 2 sekúnd, môže byť príčinou tragédie. Takisto dráha bez podkladu sa bude prepadávať a hrozí tak rovnaké nebezpečenstvo, aké bolo na plochej dráhe v Zohore v roku 1975, kedy na to doplatil životom Ladislav Eliáš starší.

Z týchto dôvodov rozbehol Speedway Club Žarnovica spolu s množstvom fanúšikov plochej dráhy a Martinom Vaculíkom akciu za jej zachránenie. Ako jediné východisko však ostáva ukončiť organizáciu pretekov áut na dráhe, ktorá im nie je vôbec prispôsobená. Všetko však majú v rukách domáci Žarnovičania, konkrétne mestské zastupiteľstvo, nakoľko vlastníkom dráhy je Mesto Žarnovica. Práve ono rozhodne, či ostane plochá dráha v Žarnovici alebo príde toto mesto o svoju slovenskú jedinečnosť a štadión s kapacitou 20 000 diváckych miest bude počas roka zívať prázdnotou, aby sa raz v roku využil na zimný Autoslide, akciu súkromnej firmy. Už teraz je však jasné, že okrem nových mantinelov, ktoré počas jari inštaloval brigádnicky a svojpomocne Speedway Club a materiál naň hradilo mesto, si dráha vyžiada aj úplnú rekonštrukciu povrchu, ktorej cena sa bude pohybovať okolo 100 000 Eur, čo je však v súčasnej finančnej situácii takmer nemožné.

Text: Mgr. Martin Búri
Foto: autor a Martin Mesiarik

Pridané: 13.11.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (9 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (21)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria