ISSN 1336-6491 | Online: 2090 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29802
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17615)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12187)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

ME speedway v Žarnovici - dramatické preteky vyhral Jurica Pavlic

 Zdieľať

Pridané: 12.07.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 6200 [Šport - Plochá dráha]

V sobotu 6.7.2013 sa v uskutočnili Majstrovstvá Európy jednotlivcov na plochej dráhe – Challenge. Organizátor Speedway Club Žarnovica spoločne s mestom Žarnovica pripravili pre niekoľko tisíc návštevníkov podujatie vysokej organizačnej a športovej úrovne. Podľa slov riaditeľa pretekov Petra Moravca z Českej republiky, boli tieto ME možno najlepšími v 60-ročnej histórii plochej dráhy v Žarnovici.

Do malého mestečka na Pohroní sa zišla európska plochodrážna špička, aby bojovala o účasť vo finálovej sérii Majstrovstiev Európy. Zo 16 jazdcov si mohlo postup vybojovať iba 9 jazdcov. Preteky boli v úvode poznačené dažďom, kvôli ktorému sa ich začiatok musel o hodinu preložiť.

 Európska plochodrážna špička
Európska plochodrážna špička

Mimoriadne kvalitná štartovná listina priviedla na štart viacerých bývalých účastníkov seriálu Grand Prix, ale aj mladé hviezdy svetovej plochej dráhy, či domáceho Martina Vaculíka, ktorý v tomto roku štartuje v spomínanom seriáli Veľkých cien. Od začiatku až do konca bolo ťažké predpokladať víťaza pretekov. Vyrovnanosť potvrdil aj fakt, že po skončení základného rozpisu jázd sa síce z celkového víťazstva mohol tešiť Chorvát Jurica Pavlic, no o druhé miesto sa delili rovno piati pretekári s rovnakým bodovým ziskom.

 Úvod pretekov bol trochu mokrejší
Úvod pretekov bol trochu mokrejší

Nakoniec však z boja o toto umiestnenie odstúpil Poliak Maciej Janowski a tak namiesto štyroch dodatkových jázd stačila len jedna, aby rozhodla o druhom mieste. To sa stalo korisťou najstaršieho účastníka pretekov, 37-ročného Rusa Romana Považnyja, za ktorým prešiel cieľ jeho krajan Grigorij Laguta. Štvrté miesto v pretekoch nakoniec obsadil domáci Martin Vaculík, ktorý ešte pred svojou poslednou jazdou základného rozpisu nemal istý postup do finále.

 Trojica najlepších
Trojica najlepších

Podujatie plné adrenalínu, predbiehacích manévrov a súbojov bolo sprevádzané búrlivým povzbudzovaním z tribún, ktoré okrem jazdcov stále v strehu udržiaval aj výborný spíker Alex Štefuca.

Text: Mgr. Martin Búri, SpeedwayClub.sk
Foto: Igor Fellner

Pridané: 12.07.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »