Anketa:
In Memoriam: Milan Grégr
ZdieľaťPridané: 09.12.2013 Autor: gilbert
Čitatelia: 8358 [Novinky - In Memoriam]
Vždy, keď som šiel na nákupy do obchodných centier na okraji Pezinka, navštívil som jednu garáž v ktorej kraľoval človek, ktorý mal povesť machra, ktorý vie opraviť naozaj všetko.
V poslednom čase mi to akosi nevychádzalo zastaviť sa na kus reči k človeku, ktorý sa snažil každému pomôcť ako vedel. Toto sa mi vypomstilo. Už sa s ním viac nestretnem a nepokecáme o veteránoch a motorkách. Pri ostatnej ceste okolo jeho garáže som sa síce zastavil, no na bráne už bol len veniec a dole horel zapálený kahanec.
Navždy nás opustil človek, ktorý celý život venoval veteránom a motorkám obzvlášť. Bol jedným zo zakladajúcivh členov veteránskeho hnutia v Pezinku. Spolu s pánom Galánkom Milan Grégr v roku 1979 svetu predstavili pezinský klub veteránistov, ktorý v tej dobe nevyhnutne zastrešoval Zväzarm /Zväz pre spoluprácu s armádou/.
![]() |
Pán Galánek zomrel už dávnejšie a preto, že mi hodne pomohol so zháňaním informácii o Manete M 90, venoval som mu práve článok o ňom. Škoda, že sa jeho printovej podoby už nedožil. Do spomínaného klubu vstupoval práve so svojim Manetom. Milan vstupoval so svojím Pérákom 350. Neboli v klube sami. Bola to partia kamarátov, ktorí si rozumeli a navštevovali sa s rovnakonaladenýmí zanietencami vetránizmu nielen na Slovensku. Do povedomia nielen českých, ale aj nemeckých a maďarských milovníkov veteránov sa dostali účasťou na ich podujatiach. V klube na takéto približovanie používali upravený autobus Škoda RTO, ktorý si vlastnoručne upravili, keď doslúžil v ČSAD.
Keďže veteránske hnutie v bývalom režime bolo podporované a zastrešované Zväzarmom, tak na pezinských veteránskych akciách sa objavovali také osobnosti ako nezabudnuteľná Eliška Junková. Zahraniční účasníci do Pezinka priviezli také svetové značky ako Bugatti, či Laurint & Klement. Pravideľne sa to dialo na každej "Malokarpatskej Veterán Rallye", či spomienkovej jazde "500 kilometrov slovenských". Malokarpatská rallye sa konala pravideľne do roku 1989. Počet členov klubu rástol a vedenia sa pozvoľna ujímali mladši členovia, no žiadne veteránske podujatie v Pezinku a okolí sa neudialo bez Milana. Bez jeho usmernení a technickej podpory sa nezaobišli ani pri "Stíhacej jazde veteránov" a samozrejme až do dnešných dní usporadúvaných akcií "Veľkej cene veteránov do vrchu Baba" a "Posledné tankovanie". V stíhacej jazde veteránov mal prsty aj ďalší nezabudnuteľný zanietenec starých vecí a môj dlhoročný kolega Mudr. V. Mareš, česť jeho pamiatke.
Milanova garáž bola vlastne nepísanou klubovňou, pretože tam nikdy nebol sám, vždy sa tam niekto zastavil a každému vedel poradiť a prakticky všetko vedel opraviť. Počnúc generálnou opravou Babetty a opravou veľkých cestárskych vozidiel končiac. Tým sa ale venoval v OSC Pezinok. Vždy, keď som sa u ňho zastavil, vždy mal niečo na pongu a opravoval. Nevyhýbal sa ani elektrospotrebičom. Dokonca mal zbierku starých telefónov z čias prevej ČSR až po prvé niekoľkokilové mobily. Na každej Veľkej cene zažiaril v koženej helme na svojom Triumphe.
![]() |
Verím, že všetkým účastníkom veteránskych akcií bude chýbať a nielen im. Určite aj všetkým terajším a budúcim veteránistom tiež. Určite aj svojej rodine. Opustil nás, no neprestane nás sledovať z veteránskeho neba a verím, že všetkým zosnulým osobnostiam motorizmu tam bude pomáhať.
Pohreb bol 14.11.2013.
Pridané: 09.12.2013 Autor: gilbert Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Pionier 20 - 21 na promenádu so širokými riadidlami
- Odľahčené 21-ky na promenádu
- Odľahčené 20-ky na promenádu
- Výstava veteránov v pezinskej radnici v roku 2005
- Vyhráva Keeway
- Južné Čechy 2024 - Český Krumlov
- Značka Pannonia na Slovensku v roku 2004
- Prieskum trhu doma a v okolí - Retro malorážky - jeseň 2024
- Malá poznávacia jazda okolo priehradného múra
- Takmer letné zážitky pri Lipne
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!