Anketa:
Zomrela legenda dizajnu Massimo Tamburini
ZdieľaťPridané: 07.04.2014 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 6621 [Novinky - In Memoriam]
Tento víkend podľahol v boji s rakovinou 70 ročný Massimo Tamburini, legenda motocyklového dizajnu.
![]() |
Massimo Tamburini je bezpochyby legendou v motocyklovom svete. Stál za dizajnom legiend ako Ducati 916 či MV Agusta F4, ktoré sú bezpochyby etalónom v jeho tvorbe. Pri osobnosti akou bol Massimo Tamburini je skrátka nemožné zhrnúť všetky jeho úspechy do niekoľkých viet. Svet si ho bude istotne navždy spojovať najmä s talianskými motocyklami značiek Cagiva, Ducati, MV Agusta a Bimota, pričom posledné dve písmená v slove "Bimota" patria práve prvým dvom písmenám mena Tamburini.
![]() |
Massimo Tamburini bol zakladateľom Cagiva Research Center, jeho najlepšie práce vznikli v čase keď bola spoločnosť pod krídlami Ducati a neskôr MV Agustou. Dal motocyklom aj nové technické riešenia ako letmo uložené zadné koleso či výfukové koncovky vyvedené pod zadným sedadlom. Jeho práca dodnes ovplyvňuje dizajn značky Ducati.
V MV Aguste je jeho práca dodnes obrovskou súčasťou dizajnu tejto značky. Spoločnosť sídliaca vo Varese stále drží základný dizajn prvých superbikov F4 a naháčov Brutale.
![]() |
![]() |
Massimo Tamburini nás navždy opustil vo veku 70 rokov, avšak jeho práca bude navždy neoddeliteľnou súčasťou sveta motocyklov.
Pridané: 07.04.2014 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Súvisiace články:
- Odišiel Tamburiniho nástupca dizajnér Sergio Robbiano - Retro
- Oberdan BEZZI - rozhovor s grafickým dizajnérom - Romoto
- Vyrus predstavil technologicky nabitý Alyen 988 - naháč z budúcnosti - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Optimus Praëm BMW S1000RR - moderna v retro hábe
- Špionážne fotografie: Yamaha MT-07 Ténéré 2017
- Honda AfricaTwin CRF1000L Adventure Sports concept
- Honda Dominator pre rok 2017?
- Lazareth LM 847 - šialenosť s motorom z Maserati
- Gas Gas zachránený firmou Torrot
- Nový Goldwing od Hondy by mal pomaly prísť na svet
- Husqvarna Vitpilen 401 sa bude vyrábať v Indii
- Emisná norma Euro4 sa pomaly podpisuje na ponuke motocyklov - 2T 125 končia
- Elektricka verzia najpredávanejšieho motocykla na svete bude dostupná behom dvoch rokov
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!