Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1221 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29781
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17604)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12177)
Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (106)  [Verzia pre tlač] Tlač

Bezpečnosť na cestách: Ako predchádzať nehode

 Zdieľať

Pridané: 14.09.2004 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 40979 [Technika - Dobré Rady]

Skôr ako rady čo robiť po nehode, bude užitočnejších zopár viet o tom, ako nehodám predchádzať. Načo zbytočne kresliť čerta na stenu...

Ruku na srdce – skutočne jazdíme tak, aby sme nebezpečenstvo nehody zminimalizovali? Určite by sa nám nič nestalo, ani keby na dokonale kvalitných cestách neboli plechovkári, diery, olejové škvrny a prach? Odpoveď je NIE a nikdy nebude áno. Tým chcem povedať, že tí, ktorí sa nevedia poriadne obuť, obliecť a dať si prilbu na hlavu a rozmýšľať, pokojne môžu tento článok preskočiť a v kalendári si vyhľadať najbližší chlastozraz. Dobrá výstroj je totiž prvým krokom v prevencii pred nehodou. Krokom druhým je uvedomenie si svojej vlastnej zraniteľnosti a vo vlastnom záujme vnímanie všetkého pred sebou, za sebou a po svojich stranách.

Predpokladám teda, že motorkár ktorému sa snažím poradiť, je dostatočne obutý, oblečený, oprilbovaný, má so svojim strojom nejaké skúsenosti a nechodil do pomocnej školy. Poďme sa teda pozrieť na niektoré potencionálne nebezpečné situácie, ktoré ho na slovenských cestách môžu každodenne stretnúť:

  • auto odbočujúce z vedľajšej na hlavnú cestu MUSÍ byť vždy dôvodom k väčšej pozornosti. Nespoliehaj sa na to, že ťa vidí aj napriek tomu, že sa na teba pozerá!
    Riešenie: svieť diaľkovými, spomaľ, ruku daj na brzdu a stiahni sa do ľavej časti svojho pruhu
  • predbiehanie auta je bonusovou príležitosťou, ako sa pekne vyváľať v priekope, teda pokiaľ ťa neprejde protiidúci kamión všetkými piatimi nápravami. Treba si uvedomiť, čo všetko môže to auto spraviť zrovna vtedy, keď si po jeho ľavom boku - začať odbáčať doľava bez smerovky, vyhýbať sa cyklistovi, dostať defekt alebo jednoducho samovoľne zabáčať doľava, lebo jeho vodič(ka) sa špára v nose, telefonuje atď atď...
    Riešenie: znova diaľkové, samozrejme vyhodiť smerovku a sledovať vodiča v jeho spätnom zrkadle. Snaž sa, aby si ťa všimol. Nepredbiehaj ho s medzerou 10 cm, ale zober ho pekným oblúkom zľava, samozrejme iba v prehľadnom úseku!
  • predbiehanie stojacej kolóny áut zľava ponúka prinajmenšom preletenie cez riadidlá. Nervózny šofér vybočí z kolóny, alebo si otvorí dvere a už letíš...
    Riešenie: diaľkové, smerovka a pokiaľ to situácia v protismere dovolí, tak ich zober s dostatočným odstupom zľava. Ak nie, tak ich predbiehaj takou rýchlosťou, v ktorej dokážeš reagovať a bezpečne zastaviť na otvorenie dverí, čiže krokom
  • predbiehanie idúcej kolóny jedného alebo dvoch radov áut je ruská ruleta, prechádzanie áut z pruhu do pruhu je nepredvídateľné a bez smeroviek.
    Riešenie: nepredbiehať

Ďalšie veci, na ktoré si treba dávať pozor:

  • prispôsobiť svoju rýchlosť okolnostiam, situácii a počasiu. Znie to ako otrepaná fráza, ale funguje to. V neposlednom rade to pozitívne vplýva na spotrebu a stav motorky. Neprehľadná zákruta – znížiť rýchlosť, môže tam byť cyklista, pokazené auto, kamión a nestihneš zareagovať, pred vrcholom stúpania spomaliť, nevieš čo je za ním.
  • nezabúdať na slepý uhol spätných zrkadiel, najmä pri jazde v meste
  • čo najmenej jazdiť po bielych čiarach, prechodoch a šípkach, ich povrch je totiž za vlhka šmykľavý ako ľad, ale ani za sucha nedržia tak ako asfalt
  • držať si bezpečný odstup od vozidla idúceho pred tebou, stačí keď sekundu nezbadáš jeho brzdové svetlá a si v kufri
  • pri jazde za nákladným autom (špeciálne Liaz, Tatra, IFA, V3S s otvorenými korbami) dávať pozor na odletujúci štrk, blato, smeti, kamene, železo, proste čokoľvek čo je na korbe a kolesách, navyše ak si tesne za ním, vodič ťa nevidí. Jednoduché pravidlo – pokiaľ ty nevidíš jeho zrkadlá, nemôže vidieť on teba.
  • dávať pozor na prach a štrk na ceste, nejazdiť cez neho v náklone
  • spomaliť na každej križovatke, hlavne neprehľadnej, či už si na hlavnej alebo neoznačenej ceste, nikdy nevieš aký kretén odkiaľ vyletí

PREDVÍDAJ, MYSLI ZA OSTATNÝCH A JAZDI HLAVOU!!! Keď ostatným chýba IQ, maj ho aspoň ty a zachráň si tým život. Spätné zrkadlá nie sú iba na odkladanie prilby, ale na sledovanie situácie za tebou. Diaľkové svetlá sa dajú celkom efektívne používať aj cez deň, smerovky používať VŽDY pri zmene smeru jazdy. Oči máš na sledovanie premávky, nie na obzeranie minisukní a motopredajní popri ceste!

 Tomuto už niet pomoci... aspoň nemá starosti
Tomuto už niet pomoci... aspoň nemá starosti

Šťastné kilometre prajem!

Viac o bezpečnosti: bezpecnost.motoride.sk

Pridané: 14.09.2004 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (106)  [Verzia pre tlač] Tlač

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »