Anketa:
Bezpečnosť na cestách: Zabíjajú nás plechovkári alebo my sami?
ZdieľaťPridané: 13.06.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 21480 [Novinky - Oznam]
Pred časom som v jednom článku písal, že aj keby sme jazdili na cestách bez plechovkárov, dier, olejových škvŕn a podobných nepríjemností, určite by dochádzalo k vážnym nehodám motoriek. Nasledujúca štatistika ma v tom utvrdila.
Seriál článkov - Bezpečnosť na cestách:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Bezpečnosť na cestách | Nasledujúci
Keďže polícia nevedie presnejšie štatistiky o tom, kto bol na vine pri havárii auta s motorkou, rozhodli sme sa spraviť si o tom približný obraz pomocou diskusného fóra na tejto stránke, konkrétne rubriky Nehody. Vytiahli sme si údaje za posledný rok, teda od 11. 6. 2005 do 8. 6. 2006 (presne 136 nehôd), nahádzali to do tabuliek a z nich spravili grafy. Samému sa mi dvihlo obočie, keď som zazrel výsledky...
Musím vás všetkých dopredu upozorniť, že ide o nepresné čísla vyhodnocované iba na základe spomínanej rubriky diskusného fóra, v ktorom sa nie vždy nachádzajú celkové a pravdivé informácie a ani zďaleka v ňom nie sú opísané všetky nehody, ktoré sa stali na území Slovenskej republiky. Je jasné, že skutočné čísla sú vyššie, ale je pravdepodobné, že proporčne veľmi podobné.
Zostrelil ma plechovkár, alebo ja plechovkára?
Začnem najcitlivejšou témou – plechovkári. Motorkár neznalý štatistík by z voleja povedal, že za väčšinu zrážok motocykla s autom môže vodič auta. Omyl! Takmer za polovicu tohto typu zrážok si môžeme sami. Možno ťa práve napadla otázka, že čo je teda najčastejšou vinou motorkára pri strete s autom. Nezvládnutie motocykla. Pri vine vodiča automobilu je to jasné, väčšinou je to nedanie prednosti v jazde.Zrážka s autom – náš podiel viny je vysoký |
Za 45 % zrážok s autom si môžeme sami, za 46 % môžu plechovkári, ale stále nám ostáva 9 %, pri ktorých sme nevedeli, komu hodiť vinu na krk. Aj keby tie percentá pripadli v náš prospech, teda že by bol vinný plechovkár, stále je náš podiel viny obrovský. Takže nabudúce si dvakrát rozmysli, než pod návalom emócií napíšeš ako nás tí „sku*vení“ plechovkári ohrozujú a skús sa na vec pozrieť aj z ich pohľadu.
Áno, je pravda, že táto štatistika zahŕňa iba nehody a nie kolízie či ohrozovania dvojstopovými vozidlami, ktorých je na dennom poriadku veľa. Myslím si však, že tu by postačilo menej agresivity a viac slušnosti na oboch stranách, nech nájdeme spoločnú symbiózu, aká je bežná smerom na západ od nás.
Čo ak by plechovkári zmizli z ciest?
Pri 50 – 70 % nehôd motocyklistov je účastníkom aj vodič auta. Polopatisticky to znamená, že viac než každý druhý motorkár, ktorý mal haváriu, ju mal s autom. Bez ohľadu to, koho to bola vina.Havárie motoriek – bol účastníkom aj plechovkár? |
Nezvládol som to
Ak vezmeme do úvahy nehody motorkárov všeobecne, teda bez ohľadu na to, či sa zrazil s autom alebo skončil v poli, percento viny tiež hrá proti nám. 54 % našej viny je naozaj dosť. Príčinu, kvôli ktorej sa to stalo, azda ani nemusím spomínať – nezvládnutie motocykla. Ostáva 14 %, pri ktorých sa nedalo jednoznačne určiť, kto bol vinný, ale podiel našej viny to nezmenší.Havárie motoriek všeobecne – sme vinní? |
Každý štvrtý z nás zomrie
Veru tak, nečíta sa to príjemne, ale je to pravda. Minimálne pri každej štvrtej nehode motocyklistu vyhasne jeho život. Vzhľadom k počtu nehôd to činí minimálne 34 mŕtvych motorkárov za rok. Tie malé štyri nezistené percentá našťastie pravdepodobne nepredstavujú smrť motorkára, ale aj tak je toto číslo nepekné a naháňa strach. Mnohí z tých zosnulých bežne fungovali aj na tejto stránke...Zomrel pri havárii motocykla jeho vodič? |
Pri siedmych percentách nehôd vyhasne život aj niekoho iného než vodiča motorky. Väčšinou sa logicky jedná o spolujazdca, chodca alebo vodiča auta, ktorý bol účastníkom danej nehody.
Dám si dve pivká a idem domov
Len aby si tam aj prišiel! Pri troch percentách nehôd bol v krvi motorkára zistený alkohol. To znamená, že takmer každý tridsiaty havarovaný motorkár mal vypité! A to čerpáme z nepresných údajov a hovoríme iba o nehodách, teda nie o opilcoch, ktorým sa nepodarilo vysekať. To je veľmi smutné. Veľmi rád by som sa pozrel na displej alkoholtestera, do ktorého by fúkol každý odchádzajúci zo zrazu v nedeľu ráno...Blava, Baba a Košice
V počte nehôd vedie okres Bratislava. Druhý je Pezinok. Logicky preto, lebo je tam Pezinská Baba. Na treťom mieste sú Košice s prípadmi z Jahodnej a Dargova, ale aj priamo z mesta. Nasleduje Nitra, Piešťany, Senica a Hlohovec. Ostatné okresy mali menšiu nehodovosť, tak som ich zlúčil do jednej skupiny, zaberajú 52 % všetkých nehôd.Nehodovosť v konkrétnych okresoch |
Dovolím si tvrdiť, že na tomto grafe sa najviac ukázala nepresnosť vyššie spomenutých údajov. Náš zdroj informácií je totiž závislý na prístupe ľudí k internetu, ktorý je v niektorých regiónoch malý, ale aj tam určite padajú motorkári.
Kedy padnem?
Z hľadiska kalendára sa stal najväčší počet nehôd v júli. Priemerne takmer jedna nehoda za deň. V ročnom prehľade ma zaskočil najmä veľký nárast medzi marcom a aprílom, ktorý je však vlastne celkom logický – oteplilo sa, sebavedomí motorkári vyliezli na zimou zničené cesty a plechovkári, ktorí nás nevideli pol roka, si ešte nezvykli na našu prítomnosť a tak to potom aj vyzerá. Máj a jún vykazujú rovnaký počet nehôd. V auguste sa stal približne rovnaký počet nehôd ako v apríli, čiže je to prekvapujúci pokles oproti júlu.Čo si budeš pamätať z tohoto článku, keď najbližšie sadneš na motorku?
Čo najviac, prosím. Skús sa chvíľu sústrediť iba na to, čo všetko ti na cestách hrozí, ako sa tvoj život môže zmeniť v priebehu sekundy a či nebodaj dopraješ svojim rodičom, manželke a deťom počuť tú najhoršiu správu...Žiaľ, s každým stlačením štartéra ťa má zubatá s kosou viac na dohľad. Zopár rád, ako si ju nenechať ísť až príliš blízko k telu, nájdeš v článku Ako predchádzať nehode. Ani ten však nie je všeliek. Cestička prežitia sa nachádza kdesi v hlave, kde sa rodí správna dávka predvídavosti a pohybu pravej ruky. K tomu všetkému musí byť primiešané aj šťastie, tak nech ťa nikdy neopustí.
Viac o bezpečnosti: bezpecnost.motoride.sk
Pridané: 13.06.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Seriál článkov - Bezpečnosť na cestách:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Bezpečnosť na cestách | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Bezpečnosť na cestách - Awia
- Bezpečnosť na cestách: sezóna už klope na dvere - Awia
- Dopravná nehoda motocyklistu 17.8.2012 - Sereď - Redakcia
- Predstavujeme motoairbag vestu alebo oblečenie pre vašu bezpečnosť - Redakcia
- Bezpečnosť na cestách: Ako predchádzať nehode - Herghott
- Bezpečne na cestách: Ánalýza brzdenia - porovnanie auto vs. moto, bezpečný odstup - kemo
- Poradíme, pomôžeme: 15. časť: Chcem sa zmeniť na kopu roztrhaného krvavého mäsa a čriev? - Vadim
- Bezpečnosť na cestách: Skupinová jazda - DrTic
- Šľak ma ide trafiť, priatelia, kamaráti ... - Romoto
- Potvrdené: Motorkári sú najbezpečnejší účastníci premávky - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Nové oficiálne videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!