Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 312 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

DS auto Sumoto Brno

Anketa:

Mal by sa podľa teba Dakar vrátiť do Afriky?

Spolu odpovedi: 1925
Áno, to sú terény kam patrí: 59% (1145)
Nie, južná amerika je super: 41% (780)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (69)  [Verzia pre tlač] Tlač

Bezpečnosť na cestách: Skupinová jazda

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 03.09.2004 Autor: DrTic
Čitatelia: 19946 [Technika - Dobré Rady]

Nechcem vám tu trepať jjaroviny, ako a kde máte jazdiť, ale zdalo sa mi zmysluplné pripraviť zopár užitočných a v praxi odskúšaných zásad skupinovej jazdy. Sám som čerpal aj z rád iných a veru zišli sa mi. Dúfam, že pomôžu aj vám.

Seriál článkov - Bezpečnosť na cestách:

| Seriál článkov: Bezpečnosť na cestách |

 Jazdci v skupine, idúci v jednom jazdnom pruhu, tvoria formáciu v dvoch radoch.
Jazdci v skupine, idúci v jednom jazdnom pruhu, tvoria formáciu v dvoch radoch.

Vedúci jazdec

Vedúci jazdec je na čele formácie a ide vždy v ľavom rade, pri stredovej čiare. Toto mu zabezpečuje výhľad dopredu, hlavne pri predbiehaní. Samozrejme by mal poznať cestu kadiaľ vedie kolónu, aspoň z mapy.

Druhý jazdec

Druhý jazdec ide v pravom rade, blízko krajnice, za vedúcim jazdcom minimálne so sekundovým intervalom. Druhý jazdec kontroluje smer jazdy a pokiaľ nie je kolóna príliš dlhá, tak aj počet jazdcov.

Ďalší jazdci

Ďalší jazdci sa radia striedavo medzi ľavým a pravým radom s približne dvoj sekundovou vzdialenosťou na jazdca priamo pred nimi a sekundovou vzdialenosťou od jazdca diagonálne pred nimi.

Rozbeh kolóny

Pred rozbehom musí byť dohodnutý vedúci a ideálne aj posledný jazdec. Vedúci jazdec zastaví tak, aby sa ostatní mohli za neho bezpečne zaradiť. Najlepšie je miesto odkiaľ môže celá kolóna bezpečne vyštartovať. Ak je kolóna pripravená k odchodu, dá to posledný jazdec prvému na vedomie krátkym zatrúbením a zamávaním ruky. Treba si pamätať, že aké miesto v kolóne získaš pri rozbehu, tak na takom sa držíš až do konca jazdy. Ak nerád jazdíš pri stredovej čiare, tak sa zaraď pri rozbehu kolóny tak, aby si bol ako párne číslo. To znamená, že 2., 4., 6. jazdec ide pri krajnici a 1., 3., 7. idú pri stredovej čiare. Predbiehať sa môže vždy iba zľava a to iba vtedy ak opúšťaš spoločnú jazdu, alebo sa stalo niečo dôležité.

Brzdenie a zastavenie na križovatke

Pri brzdení sa každý drží svojho miesta, pretože pokiaľ má jazdec za tebou ťažšiu motorku bude potrebovať dlhšiu brzdnú dráhu a tak môže sa dostať až na tvoju úroveň.

Pri zastavení na križovatke sa do jedného jazdného pruhu radia vedľa seba dve motorky. To znamená, že vedľa prvého jazdca sa postaví druhý a tak ďalej. Pri rozbehu treba počkať aby sa najprv rozbehol jazdec, ktorý má ísť pred tebou.

Rýchlosť

Rýchlosť kolóny sa riadi podľa najpomalšieho jazdca. Tento buď vedie kolónu, alebo ide v jej vnútri. Nikdy by nemal byť na jej konci pretože ho niekde zabudneme.

Prestávky a tankovania

Prestávky sa dohadujú pred odjazdom podľa počtu kilometrov, alebo času. Zastavuje sa vždy na benzínových pumpách aby si mohli jazdci dotankovať, prípadne sa občerstviť. Pokiaľ sa vyráža na spoločnú jazdu z benzínovej pumpy, tankuje celá kolóna bez ohľadu na potrebu. Zamedzí sa tým, že každý bude potrebovať inokedy tankovať.

Pokiaľ nastane situácia, že niekomu začne dochádzať benzín, predbehne kolónu po ľavej strane, zatrúbi na vedúceho jazdca a ukáže na nádrž. Následne sa zaradí na najbližšie voľné miesto za ním a kolóna sa podľa potreby preradí.

Predbiehanie

Pri predbiehaní sa vždy používajú ukazovatele smeru. Takto máš istotu, že všetci zaregistrovali predbiehací manéver, ktorý sa ide uskutočniť.

Na ceste s obojsmernou premávkou rozhoduje o predbiehaní vedúci jazdec. Upaženou ľavou rukou signalizuje jazdcom za sebou voľnú cestu. Rukou nad hlavou signalizuje auto v protismere. Pokiaľ sa nepodarí celej kolóne predbehnúť naraz, tak túto úlohu preberá prvý jazdec v kolóne, ktorá ostala za prekážkou. Tá sa za ním radí tak ako by bol vedúci jazdec. Po dobehnutí prvej skupiny sa preradia tak aby dodržali ľavú a pravú stranu.

Na diaľnici o predbiehaní rozhoduje posledný jazdec, ktorý prechodom do ľavého jazdného pruhu signalizuje vedúcemu jazdcovi možnosť predbiehania. Vedúci jazdec začne predbiehací manéver a kolóna ho nasleduje.

Napísal: [klu DrTic Dr.Tič]
Odborná konzultácia: Freedom
Podklady čerpané z: virago535

Viac o bezpečnosti: bezpecnost.motoride.sk

Pridané: 03.09.2004 Autor: DrTic pošli na vybrali.sme.sk

Seriál článkov - Bezpečnosť na cestách:

| Seriál článkov: Bezpečnosť na cestách |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (69)  [Verzia pre tlač] Tlač

Suzuki Testovacie dni

Adamoto KTM

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal: Toman
Rozdíl mezi holkou z města a z vesnice?
Holka z města má v pupíku piercing..
Holka z vesnice tam má klíště.

Ďalšie vtipy »