Anketa:
Bezpečnosť na cestách: Skupinová jazda
ZdieľaťPridané: 03.09.2004 Autor: DrTic
Čitatelia: 22565 [Technika - Dobré Rady]
Nechcem vám tu trepať jjaroviny, ako a kde máte jazdiť, ale zdalo sa mi zmysluplné pripraviť zopár užitočných a v praxi odskúšaných zásad skupinovej jazdy. Sám som čerpal aj z rád iných a veru zišli sa mi. Dúfam, že pomôžu aj vám.
Seriál článkov - Bezpečnosť na cestách:
| Seriál článkov: Bezpečnosť na cestách | Nasledujúci
![]() |
Jazdci v skupine, idúci v jednom jazdnom pruhu, tvoria formáciu v dvoch radoch. |
Vedúci jazdec
Vedúci jazdec je na čele formácie a ide vždy v ľavom rade, pri stredovej čiare. Toto mu zabezpečuje výhľad dopredu, hlavne pri predbiehaní. Samozrejme by mal poznať cestu kadiaľ vedie kolónu, aspoň z mapy.
Druhý jazdec
Druhý jazdec ide v pravom rade, blízko krajnice, za vedúcim jazdcom minimálne so sekundovým intervalom. Druhý jazdec kontroluje smer jazdy a pokiaľ nie je kolóna príliš dlhá, tak aj počet jazdcov.
Ďalší jazdci
Ďalší jazdci sa radia striedavo medzi ľavým a pravým radom s približne dvoj sekundovou vzdialenosťou na jazdca priamo pred nimi a sekundovou vzdialenosťou od jazdca diagonálne pred nimi.
Rozbeh kolóny
Pred rozbehom musí byť dohodnutý vedúci a ideálne aj posledný jazdec. Vedúci jazdec zastaví tak, aby sa ostatní mohli za neho bezpečne zaradiť. Najlepšie je miesto odkiaľ môže celá kolóna bezpečne vyštartovať. Ak je kolóna pripravená k odchodu, dá to posledný jazdec prvému na vedomie krátkym zatrúbením a zamávaním ruky. Treba si pamätať, že aké miesto v kolóne získaš pri rozbehu, tak na takom sa držíš až do konca jazdy. Ak nerád jazdíš pri stredovej čiare, tak sa zaraď pri rozbehu kolóny tak, aby si bol ako párne číslo. To znamená, že 2., 4., 6. jazdec ide pri krajnici a 1., 3., 7. idú pri stredovej čiare. Predbiehať sa môže vždy iba zľava a to iba vtedy ak opúšťaš spoločnú jazdu, alebo sa stalo niečo dôležité.
Brzdenie a zastavenie na križovatke
Pri brzdení sa každý drží svojho miesta, pretože pokiaľ má jazdec za tebou ťažšiu motorku bude potrebovať dlhšiu brzdnú dráhu a tak môže sa dostať až na tvoju úroveň.
Pri zastavení na križovatke sa do jedného jazdného pruhu radia vedľa seba dve motorky. To znamená, že vedľa prvého jazdca sa postaví druhý a tak ďalej. Pri rozbehu treba počkať aby sa najprv rozbehol jazdec, ktorý má ísť pred tebou.
Rýchlosť
Rýchlosť kolóny sa riadi podľa najpomalšieho jazdca. Tento buď vedie kolónu, alebo ide v jej vnútri. Nikdy by nemal byť na jej konci pretože ho niekde zabudneme.
Prestávky a tankovania
Prestávky sa dohadujú pred odjazdom podľa počtu kilometrov, alebo času. Zastavuje sa vždy na benzínových pumpách aby si mohli jazdci dotankovať, prípadne sa občerstviť. Pokiaľ sa vyráža na spoločnú jazdu z benzínovej pumpy, tankuje celá kolóna bez ohľadu na potrebu. Zamedzí sa tým, že každý bude potrebovať inokedy tankovať.
Pokiaľ nastane situácia, že niekomu začne dochádzať benzín, predbehne kolónu po ľavej strane, zatrúbi na vedúceho jazdca a ukáže na nádrž. Následne sa zaradí na najbližšie voľné miesto za ním a kolóna sa podľa potreby preradí.
Predbiehanie
Pri predbiehaní sa vždy používajú ukazovatele smeru. Takto máš istotu, že všetci zaregistrovali predbiehací manéver, ktorý sa ide uskutočniť.
Na ceste s obojsmernou premávkou rozhoduje o predbiehaní vedúci jazdec. Upaženou ľavou rukou signalizuje jazdcom za sebou voľnú cestu. Rukou nad hlavou signalizuje auto v protismere. Pokiaľ sa nepodarí celej kolóne predbehnúť naraz, tak túto úlohu preberá prvý jazdec v kolóne, ktorá ostala za prekážkou. Tá sa za ním radí tak ako by bol vedúci jazdec. Po dobehnutí prvej skupiny sa preradia tak aby dodržali ľavú a pravú stranu.
Na diaľnici o predbiehaní rozhoduje posledný jazdec, ktorý prechodom do ľavého jazdného pruhu signalizuje vedúcemu jazdcovi možnosť predbiehania. Vedúci jazdec začne predbiehací manéver a kolóna ho nasleduje.
Napísal: [klu DrTic Dr.Tič]
Odborná konzultácia: Freedom
Podklady čerpané z: virago535
Viac o bezpečnosti: bezpecnost.motoride.sk
Pridané: 03.09.2004 Autor: DrTic Zdieľať
Seriál článkov - Bezpečnosť na cestách:
| Seriál článkov: Bezpečnosť na cestách | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Bezpečnosť na cestách: Ako predchádzať nehode - Herghott
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor - Awia
- Veľa štastných kilometrov - Diger
- Ako neuložiť motorku na zimný spánok, alebo ako bezpečne jazdiť aj v zime... - Harly
- A už je to tu. Sezóna začína, dávajte si pozor! - cico322
- Poradíme, pomôžeme: 18. časť: Čo si objednám u Ježiška pod stromček? - vadim
- Poradíme, pomôžeme: 15. časť: Chcem sa zmeniť na kopu roztrhaného krvavého mäsa a čriev? - Vadim
- Poradíme, pomôžeme: 12. časť: Hlava je len jedna - Vadim
- Bezpečnosť na cestách: Zabíjajú nás plechovkári alebo my sami? - Herghott
- Dopravná nehoda motocyklistu 17.8.2012 - Sereď - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Fotopríbeh z 50. Elefantentreffen 2006
- BALKANTOUR 2004 Časť druhá: Bulharsko – Turecko – Ázia – Grécko – Srbsko – Maďarsko – Slovensko 2 322 Km.
- BALKATOUR 2004 Časť prvá: Slovensko – Maďarsko – Rumunsko – Bulharsko 2 246 Km.

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!