Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1272 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29726
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17578)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12148)
Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (69)  [Verzia pre tlač] Tlač

Bezpečnosť na cestách: Skupinová jazda

 Zdieľať

Pridané: 03.09.2004 Autor: DrTic
Čitatelia: 22565 [Technika - Dobré Rady]

Nechcem vám tu trepať jjaroviny, ako a kde máte jazdiť, ale zdalo sa mi zmysluplné pripraviť zopár užitočných a v praxi odskúšaných zásad skupinovej jazdy. Sám som čerpal aj z rád iných a veru zišli sa mi. Dúfam, že pomôžu aj vám.

Seriál článkov - Bezpečnosť na cestách:

| Seriál článkov: Bezpečnosť na cestách |

 Jazdci v skupine, idúci v jednom jazdnom pruhu, tvoria formáciu v dvoch radoch.
Jazdci v skupine, idúci v jednom jazdnom pruhu, tvoria formáciu v dvoch radoch.

Vedúci jazdec

Vedúci jazdec je na čele formácie a ide vždy v ľavom rade, pri stredovej čiare. Toto mu zabezpečuje výhľad dopredu, hlavne pri predbiehaní. Samozrejme by mal poznať cestu kadiaľ vedie kolónu, aspoň z mapy.

Druhý jazdec

Druhý jazdec ide v pravom rade, blízko krajnice, za vedúcim jazdcom minimálne so sekundovým intervalom. Druhý jazdec kontroluje smer jazdy a pokiaľ nie je kolóna príliš dlhá, tak aj počet jazdcov.

Ďalší jazdci

Ďalší jazdci sa radia striedavo medzi ľavým a pravým radom s približne dvoj sekundovou vzdialenosťou na jazdca priamo pred nimi a sekundovou vzdialenosťou od jazdca diagonálne pred nimi.

Rozbeh kolóny

Pred rozbehom musí byť dohodnutý vedúci a ideálne aj posledný jazdec. Vedúci jazdec zastaví tak, aby sa ostatní mohli za neho bezpečne zaradiť. Najlepšie je miesto odkiaľ môže celá kolóna bezpečne vyštartovať. Ak je kolóna pripravená k odchodu, dá to posledný jazdec prvému na vedomie krátkym zatrúbením a zamávaním ruky. Treba si pamätať, že aké miesto v kolóne získaš pri rozbehu, tak na takom sa držíš až do konca jazdy. Ak nerád jazdíš pri stredovej čiare, tak sa zaraď pri rozbehu kolóny tak, aby si bol ako párne číslo. To znamená, že 2., 4., 6. jazdec ide pri krajnici a 1., 3., 7. idú pri stredovej čiare. Predbiehať sa môže vždy iba zľava a to iba vtedy ak opúšťaš spoločnú jazdu, alebo sa stalo niečo dôležité.

Brzdenie a zastavenie na križovatke

Pri brzdení sa každý drží svojho miesta, pretože pokiaľ má jazdec za tebou ťažšiu motorku bude potrebovať dlhšiu brzdnú dráhu a tak môže sa dostať až na tvoju úroveň.

Pri zastavení na križovatke sa do jedného jazdného pruhu radia vedľa seba dve motorky. To znamená, že vedľa prvého jazdca sa postaví druhý a tak ďalej. Pri rozbehu treba počkať aby sa najprv rozbehol jazdec, ktorý má ísť pred tebou.

Rýchlosť

Rýchlosť kolóny sa riadi podľa najpomalšieho jazdca. Tento buď vedie kolónu, alebo ide v jej vnútri. Nikdy by nemal byť na jej konci pretože ho niekde zabudneme.

Prestávky a tankovania

Prestávky sa dohadujú pred odjazdom podľa počtu kilometrov, alebo času. Zastavuje sa vždy na benzínových pumpách aby si mohli jazdci dotankovať, prípadne sa občerstviť. Pokiaľ sa vyráža na spoločnú jazdu z benzínovej pumpy, tankuje celá kolóna bez ohľadu na potrebu. Zamedzí sa tým, že každý bude potrebovať inokedy tankovať.

Pokiaľ nastane situácia, že niekomu začne dochádzať benzín, predbehne kolónu po ľavej strane, zatrúbi na vedúceho jazdca a ukáže na nádrž. Následne sa zaradí na najbližšie voľné miesto za ním a kolóna sa podľa potreby preradí.

Predbiehanie

Pri predbiehaní sa vždy používajú ukazovatele smeru. Takto máš istotu, že všetci zaregistrovali predbiehací manéver, ktorý sa ide uskutočniť.

Na ceste s obojsmernou premávkou rozhoduje o predbiehaní vedúci jazdec. Upaženou ľavou rukou signalizuje jazdcom za sebou voľnú cestu. Rukou nad hlavou signalizuje auto v protismere. Pokiaľ sa nepodarí celej kolóne predbehnúť naraz, tak túto úlohu preberá prvý jazdec v kolóne, ktorá ostala za prekážkou. Tá sa za ním radí tak ako by bol vedúci jazdec. Po dobehnutí prvej skupiny sa preradia tak aby dodržali ľavú a pravú stranu.

Na diaľnici o predbiehaní rozhoduje posledný jazdec, ktorý prechodom do ľavého jazdného pruhu signalizuje vedúcemu jazdcovi možnosť predbiehania. Vedúci jazdec začne predbiehací manéver a kolóna ho nasleduje.

Napísal: [klu DrTic Dr.Tič]
Odborná konzultácia: Freedom
Podklady čerpané z: virago535

Viac o bezpečnosti: bezpecnost.motoride.sk

Pridané: 03.09.2004 Autor: DrTic Zdieľať

Seriál článkov - Bezpečnosť na cestách:

| Seriál článkov: Bezpečnosť na cestách |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (69)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »