Anketa:
Skúsenosti s orezávačom drapákov
ZdieľaťPridané: 16.12.2014 Autor: Landal
Čitatelia: 7339 [Technika - Dobré Rady]
Ošklbané pneumatiky sa mi akosi nakopili v garáži. Boli by ešte súce na kadečo, keby nemali tak strhané hrany. Z eko hľadiska sa mi vôbec nepáčilo vyhadzovať plášte, kde je ešte dosť “mäsa“ v štupľoch. Preto som oprášil dávny záujem o orezávač drapáku a zadovážil si ho.
Orezávač drapáku som na trhu našiel iba jeden, Konbby Knife za 70 Eur. Ide o americký výrobok na 110 V sieť, preto je potrebný aj menič napätia s min. výkonom 100 W. Pre istotu som obstaral 200 W menič za cca 25 Eur.
Orezávač Knobby Knife a menič napätia |
Výrobca udáva predĺženie efektívnej životnosti drapáku 3 až 5 krát a zároveň predpokladá, že drapáky sa budú orezávať priamo obuté a nahodené na motorke. Zariadenie je samozrejme primitívne jednoduché. Celé jeho tajomstvo spočíva v dvoch faktoroch: kvalitná čepeľ a ideálne nastavená teplota, na ktorú sa táto čepeľ nahreje. To je všetko, čo treba povedať k teórii a východiskám. Ideme na skúsenosti.
Odpad z jednej orezanej pneumatiky |
Nemá zmysel začať robiť s orezávačom, kým nie je adekvátne nahriaty. Treba tomu dopriať viac ako 5 minút (výrobca udáva 10), aby bol v prevádzkovej teplote. Pri prvej pneu zrejme každý bude nadávať na inštruktážne video výrobcu, lebo na ňom to vyzerá strašne jednoducho. Pravda je ale taká, že prax v práci s orezávačom získate skoro a každá ďalšia pneu už ide viac od ruky. ALE! Orezal som už 6 pneumatík, a všetky pekne vyzuté, v pohodlí obývačky. Orezával som všetky hrany a základom je možnosť dobre si vzájomne nasmerovať pneu a orezávač. Obutá pneu, ešte nebodaj na osadenom kolese, by ma nesmierne obmedzovala a práca by podľa mňa bola oveľa ťažšia z manipulačného hľadiska. Výhodou by zase bolo, ak by plášť bol pevne podopretý (v nafúkanom stave) a neprehýbal sa.
Pneu pred opracovaním |
Nahrievanie čepele je ideálne nastavené tesne pod ten bod, kedy by už spaľovala zmes. Orezávanie môžete robiť aj v interiéri, nedochádza k dymeniu.
Čepeľ orezávača |
Už pri 3-tej pneu bolo jasne cítiť, že práca s orezávačom je stále ťažšia. Chcel som zistiť, ako dlho čepeľ vydrží a hnal som to až do krajnosti. Keď už to bolo fyzicky takmer neúnosné (koniec 4-tej pneu), použil som klasický kuchynský brúsič nožov. Stačí pár krát pretiahnuť po brúske čepeľ orezávača, a rozdiel je priepastný. Čepeľ sa jednak otupuje, a jednak sa podľa mňa poťahuje mikro vrstvou gumy. Oba tieto neduhy brúska odstraňuje. Teraz už sa netrápim a čepeľ si prebrúsim viac krát počas jednej pneu, hneď keď mám pocit, že orezávač neorezáva ideálne.
Ideálna brúska |
Štople orezávam z každej strany. Je potrebné načrieť do štupľa, aby bola hrana až po plášť po celej výške štopľa. Ten správny odhad “koľko zobrať“ získa človek len praxou. Celková náročnosť orezania pneumatiky je závislá hlavne od dezénu, t.j. od veľkosti, tvaru a rozostupov štupľov. Ak čepeľ orezávača neobsiahne celú dĺžku hrany štupľa, náročnosť dosť stúpa.
Pneumatika po opracovaní |
Tvrdenie výrobcu o 3-5 násobnej možnosti opakovania orezávania blbosť. Na FIM-kový gumách zatiaľ neviem povedať, či bude vôbec možné orezávanie ešte raz opakovať (štople budú zrejme už smiešne malé), na niektorých krosových gumách bude opakovanie asi možné.
FIM Pneumatika po opracovaní |
Celý zmysel sa ale ukáže až v jazde. Na Afriku som nahodil dozadu orezanú Dunlop Geomax Enduro, “do mrtva“ ošľahanú FIM-kovú gumu. Bez orezania by už v teréne na nič nebola súca. Po orezaní vyzerala pekne, ale štople vyzerali,... no..., povedzme že nevýrazne. Teraz v polovici decembra je všade na lúkach a poliach hrúza vody. Podarilo sa mi čisto náhodou nájsť aj cca 3 km úsek močiarneho terénu. Môžem to zhodnotiť nasledovne: táto orezaná pneu ma v klasickom vidieckom teréne bez zaváhania zovšadiaľ vytlačila. Jasne a čitateľne držala stopu aj na mierne blatistom teréne. Nebol problém s prejazdom z koľaje do koľaje. Už na väčšom blatku plávala v priečnom smere celkom primerane. Prekvapivo sa pri nej zvýraznilo slabé obutie vpredu. Horšiu gumu už som v garáži nemal, a teda táto skúsenosť pre mňa jednoznačne presvedčila, že orezanie aj slušne opotrebenej gumy sa jednoznačne prejaví. Zatiaľ neviem zhodnotiť, aká bude životnosť orezanej pneu, ale toto bude závislé najviac práve od charakteru pneu.
Skúška |
Už pred rokmi, v časoch mojej prvej veľkej moto Aprilie Pegaso 650, som nadobudol dojem, že pre bežné endurovanie na motorke z kategórie cestovné enduro je v zásade dosť jedno, akú z enduro gúm obujem, hlavne nech to má ostré hrany. Skúsenosť s orezanou pneumatikou ma v tomto len utvrdila.
Verím, že v nejednej šporovlivej hláve sa zrodí myšlienka, že flexa poslúži rovnako. Je to hrubý omyl. Jeden plášť som pred rokmi flexou orezával. Nemá zmysel to porovnávať zo žiadneho hľadiska.
Takže si to zhrňme:
- Nadobúdacia cena orezávač + menič napätia: 95,- Eur (cena vrátane DPH)
- Čas na orezávania jednej pneu: cca 2 hodiny, pri orezávaní všetkých hrán a "ízi" tempe v obývačke popri telke (to je výhoda orezávania vyzutej gumy)
- Reálna opakovateľnosť orezávania: pri FIM gumách: 1x, výnimočne možno 2x, pri kros gumách zrejme 2x
- Oživenie terénnych vlastností pneumatiky po orezaní: jednoznačne áno
- Eko faktor: guma je vyťažená do maxima
- Práca bez smradu spálenej gumy
Pridané: 16.12.2014 Autor: Landal Zdieľať
Súvisiace články:
- QuickStrap – rýchle a pohodlné uchytenie MX okuliarov - Landal
- Moje Máša Yamaha DT125RE 1997 - Skarab
- Cesta na Rally Albania 2014 – Jazdecká optika alebo okuliare s ROLL OFFS SYSTEMS - Landal
- Pivot Pegz MK3 - otočné stúpačky pre offroad - motokros, enduro, rally či adventure - Awia
- Mitas je oficiálnym dodávateľom pneumatík pre preteky Red Bull Romaniacs 2014 - Redakcia
- Predstavujeme MX okuliare 100% Racecraft - Awia
- Dunlop Geomax MX52 – Pneumatiky na stredný až tvrdý povrch - mikulec
Ďalšie články tohto autora:
- Lanďal s otcom v cieli Intercontinetal Rally 2024, Ružové jazero, Senegal
- Ako sa plnia sny: Lanďal na Tunisia Desert challenge 2021
- Hellas rally 2021 aj so Slovak4RallyTeam na stupňoch víťazov
- To the Dunes and back III
- Cesta na PanAfrica rally 2020
- Potrebujeme Tvoju pomoc pri H-PRO Čelendž a Contec XL rally 2019!
- Registrácia na Contec Rally a Enduro víkend 2019
- Contec enduro a rally víkend
- To the dunes and back II - tréning na sahare je šťastne za nami
- To the dunes and back II - 2019
- ... zobraz všetky články od tohto autora