Anketa:
Martin Vaculík začal víťazne cestu do Grand Prix 2016
ZdieľaťPridané: 26.05.2015 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 5741 [Šport - Plochá dráha]
V nedeľu 25.5.2015 odštartovala svoju cestu do Grand Prix 2016 slovenská plochodrážna hviezda Martin Vaculík. V nemeckom Abensbergu ukázal, že to s postupom medzi absolútnu elitu myslí vážne a bez problémov si vybojoval postup do jedného zo semifinálových kôl, ktoré sa uskutočnia 27. júla v talianskom Terenzane a lotyšskej Rige.
![]() |
Martin Vaculík |
Spolu s Martinom Vaculíkom a jeho tímom cestoval do Abensbergu aj viceprezident SMF pre plochú dráhu Ing. Jakub Zliechovec, ktorý sa o dojmy z pretekov podelil v telefonickom rozhovore: "Martin vyhral všetky svoje jazdy okrem tej s Walasekom. Dráha bola jednokoľajka a za celé preteky tu boli asi tri predbehnutia. Bola riadne tvrdá. Štartovala najmä červená dráha. Jedinú stratu bodu mal Martin so spomínaným Walasekom, ktorý štartoval z červenej a Martin ho už nedokázal predbehnúť," uzavrel krátky rozhovor Ing. Jakub Zliechovec.
Postup do semifinále si okrem víťazného Martina Vaculíka zaistili aj Sam Masters (Austrália), Peter Kildemand (Dánsko), Kim Nilsson (Švédsko), Kevin Wolbert (Nemecko), Chris Harris (Anglicko) a Martin Smolinski (Nemecko). Postup bol nad sily českého Tomáša Sucháneka, ale aj Poliaka Walaseka, ktorý po páde vo svojej tretej jazde odstúpil z pretekov.
Pridané: 26.05.2015 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Martin Vaculík sa vracia do plochodrážnej Grand Prix 2016 - Redakcia
- Maťo Vaculík je v Grand Prix aj pre rok 2019! - Redakcia
- Martin Vaculík na 14. mieste v majstrovstvách sveta Speedway GP 2013 - Redakcia
- Martin Vaculík je v GRAND PRIX 2013! - Redakcia
- Plochodrážna elita aj s Vaculíkom v Cardiffe - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!