Anketa:
Test nových modelov Husqvarna 2014
ZdieľaťPridané: 10.12.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 9539 [Testy a predstavenia - Test]
Silný severan Husaberg bol šľachtou medzi offroadovými strojmi, no po štvrťstoročí sú jeho dni zrátané. Spojilo sa to, čo kedysi patrilo spolu a vlády sa ujíma Husqvarna. Slávna značka s korunkou v logu. Zdá sa vám to komplikované? Zašli sme si priamo do rodného Švédska, aby sme zistil ako to vlastne je a bude.
Text: P. Lovíšek, Svet Motocyklov, foto: Husqvarna
Trocha histórie
Korene značky Husqvarna siahajú až do roku 1689, samozrejme vtedy o nejakých motorkách ešte nikto nič ani netušil. V rovnomennej dedine na juhu Švédska bola zriadená manufaktúra na výrobu zbraní. Výroba motoriek začala v roku 1903, čo robí zo značky Husqvarna jedného z najstarších producentov motoriek.
Prvá dvojkolesová Husqvarna kompletne vyvinutá a vyrobená vo Švédsku uzrela svetlo sveta v roku 1918. Po druhej svetovej vojne sa Husqvarna významnejšie rozmáhala vďaka úspechom v motokrose. Významný zlom nastal v roku 1987, kedy bola divízia motocyklov tejto značky predaná do Talianska, do Cagiva MV Agusta Group. Rovnako veľký zlom prišiel v roku 2007, kedy Husqvarnu kúpil koncern BMW. No a zatiaľ najväčšia a posledná veľká zmena prišla v marci tohto roku. BMW sa Husqvarny chcelo zbaviť a KTM nezaváhala... Ako sa v tom celom objavil Husaberg? Celkom jednoducho. Keď odišla výroba do Talianska, zopár šikovných konštruktérov sa tomuto kroku „vzbúrilo“ a svoje dlhoročné skúsenosti vložilo do založenia novej značky v roku 1988.
Nostalgia je namieste
Keď v marci 2013 KTM prevzala Husqvarnu, ozývali sa všelijaké hlasy, aj tie skeptické. Niektorí hovorili o konci slávnej značky, ale my to vidíme opačne. Vyzerá to tak, že značka Husqvarna má teraz v rukách lídra offroadového trhu oveľa lepšie vyhliadky ako v rukách Talianov, či nezainteresovaných Nemcov. Mnohí vyjadrovali aj sklamanie zo zániku Husabergu. Po štvrťstoročí fungovania Husabergu, v posledných rokoch takisto pod vlastníctvom KTM, dochádza k zlúčeniu toho, čo kedysi patrilo dohromady. Husqvarna prináša dobré meno a niekdajšiu slávu, Husaberg ako mladá značka zasa invenciu a svieže nápady. Za tých „pár“ rokov dosiahla malá a relatívne mladá značka veľa úspechov a prakticky sa vyrovnala, či v mnohom aj predčila Husqvarnu. Teraz sú obidvoje tieto švédske korene prepletené a KTM k tomu pridáva prepotrebný kapitál a intenzívny vývoj nielen v dielni, ale aj na športovom poli. Zdá sa, že konečne nebude štartové pole len oranžové.
Pozri tiež:
03.12.2013 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 6527 [Novinky - Reportáž]
Rozhovor: Oliver Goehring o značke Husqvarna a jej budúcnosti
Aké sú plány so značkou Husqvarna pod krídlami KTM? Zostalo niečo aj z pôvodnej Husqvarny? Pôjde Husqvarna na Dakar? Uvidíme znova cestné motocykle a supermotardy Husqvarna? Prinášame vám zaujímavý rozhovor s Oliverom Goehringom, generálnym riaditeľom .
Krátke, ale intenzívne rande
Keď sme dostali pozvánku na zoznámenie s novou Husqvarnou do Švédska, trochu nás zarazil októbrový dátum a obavy z arktického počasia. Nakoniec to dopadlo nad očakávanie dobre, nemrzlo, nesnežilo, ba aj toho dažďa bolo len nevyhnutné minimum na dokreslenie „dramatickej“ atmosféry uvedenia staro-novej značky. Zažil som už veľa podobných prezentácií, na žiadnej z nich nechýbali zaujímavé trate, pekné terény a prírodné scenérie, ale to, čo nás čakalo vo Švedsku, patrí u mňa k tým najlepším.
Enduro okruh bol „namotaný“ v krásnom lesnom prostredí, doslova ako v rozprávke. Ak by chcel režisér Červenej čiapočky zaujímavé prostredie na nakrúcanie, poslal by som ho práve sem. V okolí známej motokrosovej trate Uddevalla sú lesy skutočne krásne, zelené a tak trochu drsné. Dokonalé na preverenie kvalít nových endúr. V jednej časti okruhu boli hladké skaly a medzi nimi vodné „nádrže“, kde bola voda na viacerých miestach sfarbená rašelinou do čierna. Ako kotol roztopenej smoly z nejakej strašidelnej rozprávky. Na opačnom konci zasa nekonečný koberec sýto zeleného machu, z neho trčiace špicaté kamene a prostriedkom vyjazdená cestička, samozrejme takisto „vyzdobená“ kameňmi.
Technicky náročný okruh, kde takmer nebolo miesta na oddych, ma presvedčil o kvalitách podvozku, ktorý konštruktéri vybavili tým najlepším, čo mali poruke. Vpredu nájdeme štvorkomorovú vidlicu WP, ktorá si vďaka oddeleným komorám zachováva precízny pružiaci charakter aj po dlhšej jazde a veľmi dobre reaguje aj na najmenšie nerovnosti. Vzadu siahli konštruktéri po systéme prepákovania aj napriek tomu, že pôvodný Husaberg používal jednoduchší systém priamo uchyteného tlmiča. Prepákovanie je vraj oveľa progresívnejšie a takisto zabezpečuje lepší kontakt kolesa s povrchom. Na zmáčaných, rašelinou znečistených a machom obrastených skalách to bolo cítiť, stačilo jemne dávkovať plyn a motorka sa bez nejakej nervozity, či neistoty vyšplhala z vodnej priekopy na skalnaté kopce.
Iste uznáte, že vyskúšať za jediný deň až sedem rôznych dvojtaktných a štvortaktných endúr nie je možné a ani tento článok nechcem nazývať testom. Pevne veríme a máme dokonca už aj prisľúbené, že na bližšie zoznámenie s novinkami budeme mať ešte nejaké príležitosti. Len pre úplnosť, dvojtaktné endurá majú zastúpenie v juniorskej kubatúre 125 ccm, nechýba 250-ka a 300-vka. Štvortakty sú až štyri – 250, 350, 450 a 501.
Návrat k motokrosu
Motokros bol tou disciplínou, kde Husqvarna v 50-tych a 60-tych rokoch získavala najväčšie úspechy a slávu. Preto teraz prichádza so sloganom „The Pioneers of Motocross“. PR manažér Paolo Carruba jeho význam vysvetľuje: „Nechceme tým povedať, že sme založili motokros, to určite nie. Ale v časoch, keď konkurencia na motokros používala civilné motorky, my sme stavali špeciály určené pre tento šport. Bolo to aj vidieť na výsledkoch.“ V posledných rokoch sa však Husqvarna v motokrose príliš nepresadzovala, v tom svetovom už vôbec nie. O Husabergu ani nehovoriac, ten motokros vypustil úplne. O to väčším prekvapením je šestica motokrosových špeciálov – tri dvojtakty od detskej 85-ky, cez 125-ku až po 250-ku a tri štvortaktné stroje FC 250, 350 a 450.
Že to vo fabrike myslia s motokrosom vážne, o tom svedčí nasadenie fabrických tímov do prestížneho svetového šampionátu. Držíme palce a sme zvedaví. Trať v Uddevalle nám naznačila, že TC a FC sú poriadne nabrúsené. Blato im chutilo, dokonca tak, že aj na malej FC 250 som radšej prepínal na palivovú mapu s označením 2, ktorá má jemnejší nástup. Motor totiž išiel „za plynom“ dravo a s chuťou do otáčok. 350-ka na tom bola podobne a záťah vyplývajúci z väčšieho objemu bol ešte razantnejší.
Video: Husqvarna Motorcycles 2014 Sweden
Husqvarna 2014 - enduro:
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Husqvarna | Husqvarna | Husqvarna |
Model: | TE 125 | TE 250 | TE 300 |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2014 | ||
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) |
Objem: | 124.8 ccm | 249 ccm | 293.2 ccm |
Kompresný pomer: | 54 x 54.5 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 66,4 x 72 mm | 72 x 72 mm | |
Palivový system: | Keihin PWK 36S AG | Keihin PWK 36S AG | Keihin PWK 36S AG |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 330 mm | 330 mm | 335 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 120/90-18 | 140/80-18 | 140/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 96 kg | 104.4 kg | 104.6 kg |
Výška sedla: | 960 mm | 960 mm | 960 mm |
Rázvor: | 1471 mm | 1482 mm | 1482 mm |
Svetlá výška: | 355 mm | 355 mm | 355 mm |
Objem nádrže: | 11 l | 11 l | 11 l |
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Husqvarna | Husqvarna | Husqvarna | Husqvarna |
Model: | FE 250 | FE 350 | FE 450 | FE 501 |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 |
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 249.91 ccm | 349.7 ccm | 449.3 ccm | 510.4 ccm |
Kompresný pomer: | 12.8 : 1 | 12.3 : 1 | 11.8 : 1 | 11.8 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 78 x 52,3 mm | 88 x 57.5 mm | 95 x 63,4 mm | 95 x 72 mm |
Palivový system: | Keihin EFI 42mm | Keihin EFI 42mm | Keihin EFI 42mm | Keihin EFI 42mm |
Rozvod: | DOHC (4V) | OHC (4V) | OHC (4V) | OHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 330 mm | 330 mm | 330 mm | 330 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 120/90-18 | 140/80-18 | 140/80-18 | 140/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 107.5 kg | 109.2 kg | 113 kg | 113.5 kg |
Výška sedla: | 970 mm | 970 mm | 970 mm | 970 mm |
Rázvor: | 1482 mm | 1482 mm | 1482 mm | 1482 mm |
Svetlá výška: | 345 mm | 345 mm | 345 mm | 345 mm |
Objem nádrže: | 9.5 l | 9.5 l | 9 l | 9 l |
Husqvarna 2014 - motokros:
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Husqvarna | Husqvarna | Husqvarna | Husqvarna |
Model: | TC 85 (17/14) | TC 85 (19/16) | TC 125 | TC 250 |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 |
Kategória: | Cross | Cross | Cross | Cross |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) |
Objem: | 84.9 ccm | 84.9 ccm | 124.8 ccm | 249 ccm |
Vŕtanie x Zdvih: | 47.0 x 48.95 mm | 47.0 x 48.95 mm | 54x54.5 mm | 66.4/72 mm |
Palivový system: | karburátor | Keihin PWK 38S AG | Keihin PWK 36S AG | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | ||
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 270 mm | 270 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 300 mm | 300 mm | 317 mm | 317 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová 2piestik | jednokotúčová 2piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 220 mm | 240 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 70/100 x 17 | 70/100 x 19 | 80/100 - 21 | 80/100 - 21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová 1piestik | jednokotúčová 1piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 210 mm | 210 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 90/100 x 14 | 90/100 x 16 | 100/90 - 19 | 110/90 - 19 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 68 kg | 69 kg | 92.3 kg | 97.8 kg |
Výška sedla: | 855 mm | 890 mm | 992 mm | 992 mm |
Rázvor: | 1290 mm | 1290 mm | 1480 mm | 1480 mm |
Svetlá výška: | 415 mm | 377 mm | 395 mm | 385 mm |
Objem nádrže: | 5 l | 5 l | 7.5 l | 7.5 l |
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Husqvarna | Husqvarna | Husqvarna |
Model: | FC 250 | FC 350 | FC 450 |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2014 | ||
Kategória: | Cross | Cross | Cross |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 249.9 ccm | 349.7 ccm | 449.3 ccm |
Vŕtanie x Zdvih: | 78 x 52.3 mm | 88 x 57.5 mm | 95 x 63.4 mm |
Palivový system: | vstrekovanie Keihin 44 mm | vstrekovanie Keihin 44 mm | vstrekovanie Keihin 44 mm |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 317 mm | 317 mm | 317 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová 2piestik | jednokotúčová 2piestik | jednokotúčová 2piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 80/100 - 21 | 80/100 - 21 | 80/100 - 21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová 1piestik | jednokotúčová 1piestik | jednokotúčová 1piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 100/90 - 19 | 110/90 - 19 | 110/90 - 19 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 104.1 kg | 106.4 kg | 107.6 kg |
Výška sedla: | 992 mm | 992 mm | 992 mm |
Dĺžka: | 1495 mm | 1495 mm | 1495 mm |
Svetlá výška: | 375 mm | 375 mm | 375 mm |
Objem nádrže: | 7.5 l | 7.5 l | 7.5 l |
Viac informácií o nových Husqvarnách nájdete aj na: www.husqvarna-motorcycles.com alebo u oficiálnych predajcov Husqvarna Motorcycles na Slovensku: Motocorse.sk, Bratislava, www.husqvarnamotorcycles.sk, Pneumoto, Piešťany, www.foxracing.sk
Pridané: 10.12.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Husqvarna 2014 offroad test vo Sverepci - mikulec
- Vyskúšali sme: Yamaha Offroad novinky 2014 vo Veľkých Uherciach - mikulec
- Test Husqvarna modelová rada motokros a enduro 2015 - Sverepec - mikulec
- Príď si vyskúšať motorky Beta a Husqvarna, modely 2016 do Vyšného Medzeva - Redakcia
- KTM EXC enduro 2014 - V Kopernici sme vyskúšali endurá pre budúcu sezónu - Awia
- Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2016 - mikulec
- Ochutnávka KTM off-road modelov 2010 - Awia
- Vyskúšali sme motokrosové Husqvarny 2017 v Beckove - mikulec
- Yamaha YZ 125 verzus KTM 520 EXC verzus Beta ALP 200 - Ifk0
- Predstavenie noviniek značky Husqvarna, modely TE449, TE511 a TC449 - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Moto Guzzi modernizovalo roadster V100 Mandello
- Indian uvádza štyri nové modely, vrátane špeciálnej edície
- BIG SALE vol. 3.0 v Motoshop Žubor - zľavy až do 80 %
- Ducati predstavila novú Panigale V2 a Streetfighter V2, dala do nich úplne nový motor
- Zero Motorcycles predstavilo ľahké a všestranné endurká XE a XB
- BMW predstavilo koncept F 450 GS a refrešlo superbike RR a hypernaháč R, aj vo verziách M
- KTM prináša Super Adventure S aj s automatom, Duke 990 vo verzii R, aj nové GT
- Nové modely Yamaha R1 RACE a R1 GYTR pre 2025 - na homologizáciu zabudni
- Honda Forza pre 2025 vylepšuje výbavu, praktickosť a estetiku
- Yamaha modernizuje radu Tracer 9 2025: Matrix LED svetlomet, automat, radar
- ... zobraz všetky články od tohto autora