Anketa:
Dakar 2017 predo dvermi
ZdieľaťPridané: 01.01.2017 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 8686 [Šport - Rally]
Na dvere klope nový ročník Dakaru a zápas o trón v predstihu pokračuje. Hlavný boj opäť budú zvádzať značky KTM a Honda, za výdatnej asistencie Husqvarny, teda prefarbenej KTM.
Seriál článkov - Dakar 2017:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2017 | Nasledujúci
Ako všetci vieme, v novom tisícročí nenašla KTM v kategórii motoriek premožiteľa. Všetko začal charizmatický Fabrizio Meoni v roku pána 2001 a odvtedy trvá nadvláda rakúskeho výrobcu. Niekoľko krát dosiahli na piedestál so šťastím, občas si pomohli zákulisnými machináciami, párkrát im naopak museli čeliť. No to nič neuberá strojom KTM na ich výnimočnosti v kategórii rally.
Rakúšania totiž ako jediní kontinuálne pokračujú 20 rokov vo vývoji a zlepšovaní svojich rally špeciálov a túto neprerušenú líniu je poznať. Technické riešenia sú zmesou tradicionalizmu a odvahy, s dôrazom na spoľahlivosť a trvácnosť. Znižovaním objemov klesla aj váha, s úkorom na stabilitu a plynulosť jazdy. Do popredia vystúpila obratnosť a ovládateľnosť. Samozrejme sa nenaplnilo účelové tvrdenie, že motorky znížením objemov zlacnejú a kategória motoriek sa stane prístupnejšia širšiemu spektru užívateľov. Trt baraní. Motorky zdraželi (pri Honde s titánovými súčiastkami cenu ani nepoznáme) a Dakaru sa rok od roku zúčastňuje čoraz menej pretekárov v jednej stope.
Čo spôsobilo tento fakt? V prvom rade práve zníženie objemu, ktoré malo mať akože opačný efekt. Kozmické technológie, nutné na vyžmýkanie veľkého výkonu z kolibríčieho motora, sú dôvodom, že piest a ojnica stoja pri 450-ke toľko, koľko stál celý repas motora na 690-ku. Trochu nepomer, nemyslíte?
Zároveň motorky svojim charakterom a novým duchom čoraz menej oslovujú staršie ročníky, obľubujúce robustnejšiu techniku, pričom práve zrelí jazdci majú viac peňazí, prípadne vybudovaný prístup k nim prostredníctvom sponzorov. Mladí jazdci s holou riťou nemajú mimo továrenských tímov príliš veľa šancí, a ani dôvodov na Dakar zamieriť. Tak sa najťažšia súťaž sveta dostala v kategórii motoriek do paradoxnej situácie. Nová generácia motoriek vyhovuje skôr mladým a dravým jazdcom, no používa sa na súťaži, ktorej doménou boli takmer vždy rideri veku minimálne stredného, myslené v športovom chápaní problematiky.
Tak došlo k striedaní generácií. Výsledkom je odchod Despresa a Comu, samostatnej kapitoly Dakaru a nástup plejády agresívnych mladíkov. Každá fabrika sa snaží vyberať jednotky tímov a ich priamych nosičov vody podľa charakteru a jazdného prejavu konkrétnej motorky. Ako prví začali dopredu riešiť výmenu generácií v KTM. Honda vsadila viac na stiahnutie jazdcov od jazdecky príbuznej a nervóznej Husqvarny. Preto viac sedia Honde Barreda a Goncalves a KTM Price a Sunderland.
Zákulisná vojna naberá na intenzite aj zásluhou organizátorskej spoločnosti ASO. Majiteľmi sú Francúzi so špecifickým prístupom k fair-play a tí pravidelne, podľa strany ktorá podpláca, protežujú toho či onoho. Nehľadiac na peniaze do vrecka chcú čo najviac zdramatizovať zápolenia na trati a prípadne aspoň nakrátko prelomiť hegemóniu KTM. Lebo sa ráta konečný výsledok a časové rozdiely na trati sú v pamäti moto verejnosti maximálne rok.
Ale Honde komplikuje situáciu Husqvarna, oná poistka KTM proti okrídlenej značke. „Švédsku“ značku pilotujú jazdci nezaťažení továrenskou stratégiou a jazdia menej pod tlakom. Pretože môžu iba získať.
Z toho vyplýva jednoduchá matematika. KTM sa bude snažiť za každú cenu obhájiť punc neporaziteľnosti. Honda za každú a za akúkoľvek cenu zabojuje o nové prvenstvo po mnohých rokoch (naposledy v r. 1989) a Husqvarna za nie akúkoľvek cenu bude intenzívne miešať poradím, s tajnými ambíciami na trón. Pokus o zázrak určite vykonajú v Yamahe a čiastkovými výsledkami chce upozorniť na značku aj Sherco.
Komu napomôže idiotské typovanie lokalít na Dakar uvidíme čoskoro. Prípadne čo z daného krajinného „materiálu“ dokázal využiť Marc Coma. Pokiaľ nebude do rally opätovne zaradená púšť Atacama v Čile, nedosiahnu preteky kvalitu tratí z minulosti. Minimum piesku a dún, naopak maximum kameňov, prachu a vypaľovákov dávajú priveľa priestoru na zranenia v rýchlosti a pri zníženej viditeľnosti. Zároveň sa tým odsúva do pozadia navigácia v rozmanitom teréne a v dunách. Usporiadateľ nemá inú možnosť, ako umele zdramatizovať Dakar po stovkách kilometrov relatívne ľahkých terénov šialenými vsuvkami a navigačnými chytákmi. Prípadne naháňaním motoriek po náhorných planinách Bolívie bez kyslíku a tiež bez skutočného športového zážitku. Lebo problémy sú sledovanosť a sledovanosť sú peniaze. A tie ASO miluje viac ako šport.
Text: Peter Haršáni - Haro - haro007.sk
Dakar 2017 - trasa:
Pridané: 01.01.2017 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
Seriál článkov - Dakar 2017:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2017 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Dakar 2016 - prológ poznačila nehoda auta, naši v cieli medzi špičkou - Awia
- Dakar 2015 - veľké dobrodružstvo už klope na dvere - Awia
- Dakar 2017 – 1. etapa pre Sherco, naši v cieli 14. Svitko, 31. Jakeš - Asunción - Resistencia - Awia
- Dakar 2020 - predstavenie tímov a jazdcov - haro007
- Dakar 2017 – 5. etapa skrátená - favoriti aj Sviko blúdili, Jakeš po páde odstupuje, Sunderland novým lídrom - Tupiza - Oruro - Awia
- ZMENA: Dakar 2017 – V 4. etape vypadol Price, jazdci Hondy penalizovaní - Svitko tretí!, Jakeš 11-ty - San Salvador de Jujuy - Tupiza - Awia
- Dakar 2017 – 3. etapa - Barreda predviedol husársky kúsok, našim sa až tak nedarilo - San Miguel de Tucumán - San Salvador de Jujuy - Awia
- Dakar 2017 – 2. etapa po penalizáciách - Svitko 6, Jakeš 17, do čela ide Price - Resistencia - San Miguel de Tucumán - Awia
- Dakar 2014 – 13. etapa - La Serena - Valparaíso - 4 titul získal Marc Coma, Svitko 9. a Jakeš 11. miesto GRATULUJEME! - Awia
- Vyhodnotené: Tipovacia súťaž Dakar 2017 - tipuj celkového víťaza a výsledky našich jazdcov a vyhraj! - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Kevin Benavides prešiel ku KTM
- Slováci odovzdali techniku na Dakar 2021
- Na Dakare 2021 bude až štvorica slovákov
- Maťo Benko smeruje na Dakar 2021
- Všetko naopak: Africa Eco Race 2021 nebude, Dakar 2021 bude
- Africa Eco Race 2021 mení trasy
- Intercontinental Raly 2020
- Maťo Benko na Eco Race 2020 – rozhovor
- Africa Eco Race 2020 – Maťo Benko naživo
- Dakar 2020 - predstavenie tímov a jazdcov
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!