Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1832 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28812
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17143)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11669)
Hodnotenie: (28 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (60)  [Verzia pre tlač] Tlač

Pamir Trip 2017, 2. časť: Altaj - Mongolsko - Rusko 6/6

 Zdieľať

Pridané: 29.12.2017 Autor: erbe
Čitatelia: 23839 [Mototuristika - Ázia - Cestopis]

Záver

Na ceste som bol dokopy teda 101 dní. Na malej motorke som počas tejto doby absolvoval bezmála 37500km. Z domu postupne cez roviny v Kazachstane, hodvábnu cestu v Uzbekistane, hory v Tajikistane, Pamíre a Kyrgyzstane, púšte v Mongolsku, husté lesy sibírskej tajgy na ruskom ďalekom východe a napokon krížom celým Ruskom a Ukrajinou naspäť domov.

Kompletná trasa, ktorú som nakoniec počas 101 dní absolvoval
Kompletná trasa, ktorú som nakoniec počas 101 dní absolvoval

Väčšinu času som cestoval sám, vyhovuje mi to tak. Cítim sa tak najvoľnejšie. Nikdy som sa ale prehnane sám necítil. Miestni na východ od našich hraníc sú veľmi otvorení a úprimne radi sa s vami porozprávajú, pozvú vás na čaj domov, alebo vám niečo darujú. Len tak, na cestu. Nerobia to zištne. Ak je treba, pomôžu. Stačí si len povedať, no často netreba ani to.

Podobne sa to ale očakáva aj od vás. Ale už po krátkej dobe v tomto prostredí vám garantujem, že to spravíte radi, ak to bude vo vašich silách. Nezištne niekomu pomôcť je rovnako krásny pocit ako keď niekto pomôže vám, keď to naozaj potrebujete.

Rovnako som sa nikdy necítil v ohrození od ľudí, zvierat alebo okolia. Samozrejme, nejaké nepríjemné momenty na ceste som zažil v premávke. Tak to ale chodí všade, na premávku je potrebné si dávať pozor.

Po tejto skúsenosti, som po návrate začal viac vnímať ako sme tu na Slovensku neuspokojiteľní. Ľudia, ktorých som stretával nemali často okrem strechy nad hlavou, ktorú si vlastnoručne postavili a nejakého políčka, vôbec nič. Napriek tomu boli šťastní a vrúcni. Tu v európe mám často pocit, že ľudia bez ohľadu na to koľko majú, stále chcú mať len viac a viac. Bez ohľadu na to, či to naozaj potrebujú a ako to dosiahnu. Materiálna stránka všetkého hrá prim.

Motorka

Keď som vyrážal, motorka mala najazdených skoro presne 4000km. Po návrate sa počítadlo posunulo na približne 41500km, čo ju robí na našom trhu prakticky nepredajnú. Servisný interval na kontrolu ventilových vôlí je 24000km, no aj po 42000km boli všetky vôle v tolerancí. Medzi výmenami oleja som nedolieval ani kvapku oleja. A nie len to, hladina oleja bola aj pri dlhších intervaloch výmeny (10000km) úplne bez zmeny. Koľko som tam pri výmene nalial, toľko som pri ďalšej vylial. Dovolím si tvrdiť, že motor je v najlepšej kondícií. Spomeňte si na to, keď sa vám bude zdať nájazd 50000km na nejakej veľkej motorke veľa.

Počas celej cesty som motorkou nemal žiadny technický problém. Vymieňal som len spotrebný tovar, olej, filtre, pneumatiky, brzdové obloženie, raz kompletnú reťazovku a ložisko riadenia. Raz ma muselo odviezť auto, ale to bola moja chyba, nie motorky. Navyše problém bol riešiteľný na mieste, keby som ho odhalil.

Motorka po dlhej dobe odstrojená
Motorka po dlhej dobe odstrojená

Úprimne môžem povedať, že cestovanie na malej motorke, bez ochrany pred vetrom a vodou, je istý kompromis. Navyše vzhľadom na výkon je reálna cestovná rýchlosť niekde v okolí 95km/h. V protivetre aj menej. Tento kompromis sa ale obracia v momente keď z cesty asfalt zmizne, alebo len ide kvalita cesty dole.

Čo by som uvítal, by bola ochrana pred vetrom, pretože bez akéhokoľvek štítu je jazda vo vetre únavná. Ďalšia vec je mäkký zadný tlmič. Ten nie je pripravený na dlhodobú vyššiu záťaž a dostať ho na doraz na zvlnenej alebo rozbitej ceste je bežná prax. Predok sa správal slušne a nepotrebuje zásadnú úpravu.

S pobalením sa a batožinou všeobecne som nemal žiadny problém. Teda už pri ceste naspäť, keď sa mi hromadili suveníry a zaberali polovicu jednej tašky, tak už trochu áno, ale za normálnych okolností nie :-)

Cestovanie na malej motorke teda má isté špecifiká. Moja teória je, ísť na motorke, ktorá bude najvhodnejšia na najťažší úsek cesty. Ľahké úseky a asfaltový presun sa dá prejsť na čomkoľvek. Voľbu určite neľutujem a ku ťažkej motorke sa v krátkej dobe rozhodne vrátiť neplánujem. Nevidím dôvod.

S motorkou som bol celkovo nad mieru spokojný. Na ďalšiu sezónu prejde zopár drobnými úpravami a uvidíme kam nás vietor zaveje ďalej...

Štatistiky

• 101 dní
• 37466 km

Nocovanie:
• 56x stanovanie
• 41x platené ubytovanie (hostel/jurta/hotel) - toto číslo ma prekvapilo, pocitovo by som tipoval, že bude nižšie
• 3x neplatené ubytovanie so strechou nad hlavou (couchsurfing/pozvania)

Motorka a servis / spotrebované diely:
• 5x výmena motorového oleja a filtra
• 2ks vzduchový filter
• 3 sady pneumatík (predné aj zadné pneu)
• 2ks reťazová sada (tz. 1x výmena komplet reťazovky)
• výmena ložiska riadenia po 22000km

Digitálny materiál:
• 5130 fotiek
• 300gb videa

Finančné prostriedky minuté od momentu kedy som vyrazil až kým som sa vrátil naspäť domov (komplet všetky výdavky na ceste):
• 3900eur + 650usd = cca 4450eur = 42eur/deň
Celková cena celého tripu s vízami:
• 4450eur + 500eur za víza = 4950eur

Krátka charakteristika krajín a dojem, ktorý vo mne zanechali

Ukrajina

Mimo Zakarpatskej oblasti pomerne nudná cesta, všade sú len polia. Hlavný ťah je v dobrej kvalite. Na hlavnom ťahu sú pumpy veľmi často. Dá sa na nich aj najesť.

Platenie kartou v mestách a na pumpách bez problémov. Bankomaty tiež.

Rusko

Európska časť je pomerne nudná. Za Uralom je krajina pestrejšia. Ďaleký východ je magický. Cestuje sa tu dobre a efektívne, pretože tu jednoducho zoženiete všetko čo treba. Pumpy sú dobre vybavené, často aj s občerstvením alebo niekedy aj s reštauráciou. Pri potrebe rýchleho presunu krajinou, stačí ísť od pumpy k pumpe a vyriešite tam všetko čo treba. Cesty sú v slušnej kvalite. Aj mimo hlavných ťahov a keď aj nie sú asfaltové, tak sú udržiavané. Všade okrem maličkých magazinov sa dá platiť kartou.

Kazachstan

Prvá krajina na mojej ceste s exotickým charakterom. Oproti Rusku horšie dostupné obchody a jedlo. Na pumpách nekúpite väčšinou nič okrem benzínu, ale kartou na tých lepších je možné platiť. Niekedy sú aj na hlavných ťahoch veľké vzdialenosti medzi pumpami (300km), takže je dobre si dávať trochu pozor na benzín. Kvalita je bezproblémová. Pri cestách sú obvykle kaféšky, kde sa dá najesť.

Sú tu jednoznačne najhoršie cesty zo všetkých stánov. V slušnom stave sú asi len hlavné ťahy, aj tie sú často a bez varovania na dlhých úsekoch rozbité. Miestni nezriedka volia niekoľko stokilometrové obchádzky preto, lebo kratšie cesty sú v tragickom stave.

Rovnako som sa tu najhoršie cítil v premávke. Autá ma často obiehali v tesnej blízkosti akoby obiehali skútristu v meste. Pri rýchlostiach cez 100km/h som si to moc neužíval.

Bankomaty bez problémov. Väčšie obchody a lepšie pumpy bez problémov platenie kartou.

Uzbekistan

Najpolicajnejšia krajina. Ako jediná, ktorú som na tejto ceste navštívil, má funkčné policajné checkpointy na vstupoch do mesta a križovatkách ciest. Ako cudzinec je potrebné mať na každú noc oficiálne potvrdenie. Peniaze sa menia na čiernom trhu, pretože oficiálny kurz je polovičný. Benzín sa mimo hlavného mesta kupuje tiež len na čiernom trhu. Okrem miest som v tejto krajine nevidel nič zaujímavé. Prešiel som ale len veľmi malú časť. Miestni sú superpohostinní a ústretoví.

Platenie len v hotovosti. Bankomat som radšej nepokúšal.

Tajikistan

Synonymum pre hory. Veľmi vysoké, ale bez vlahy, takže dosť vyprahnuté. Je to asi najchudobnejšia krajina z uvedených. V GBAO potom miestami zlá cesta, ale to je dané náročnými prírodnými podmienkami. Ľudia skvelí a veľmi otvorení.

V Pamíre pomerne slabý sortiment jedla, hlavne zelenina. Bežne v obchodoch len uhorky, sem-tam rajčiny. Ostatné sa dá nakúpiť len na bazaroch. Miestna strava podobne nenápaditá. Benzín bez problémov v každej dedine. V GBAO potom zhruba 100 – 150km vo väčších dedinách.

Platenie kartou je veľmi zriedkavé, aj bankomaty mimo Dushanbe nefungujú s VISA kartami vždy. V Pamíre je fungujúci bankomat asi len v Khorogu.

Kyrgyzstan

Ďalšie synonymum pre hory. Tentokrát ale často krásne zelené. Je tu všetko, stále stredoázijská kultúra, vysoké skalisté hory, zasnežené hory ale aj zelené pastviny, magické vodné plochy. Z každého niečo. Je tu aj komfort v podobe dostupného širokého sortimentu jedla, hustej siete čerpačiek, servisov v mestách. Táto krajina ma jednoznačne zaujala najviac.

Platenie mimo Biškeku väčšinou v hotovosti. Bankomaty v mestách bez problémov.

Mongolsko

Mongolsko nebolo mojím cieľom. Bola to len logická cesta ku Bajkalu. Zvolil som si najnudnejšiu cestu krížom, ktorá bola skôr nezaujímavá ako zaujímavá. Je pravda, že Mongolsko je neuveriteľne fotogenické. Je ale rovnakou mierou nepríjemné na jazdenie na motorke.

Celá krajina je pomerne vysoko položená, veľmi tu fučí a preto je tu dosť chladno. Južný ťah by som doporučil len cestným motorkám. Pre ostatných, ak chcete vidieť niečo zaujímavé, určite choďte severom.

Kultúra je tu zvláštna, Mongoli sú asi najmenej blízki ľudia k nám, ktorých som stretol.

Platenie kartou vo väčších mestách bez problémov. Bankomaty mi fungovali asi iba Khaan Bank.

Videá:

Video: PamirTrip 2017 - 1. časť - Slovensko - Ukrajina - Rusko


Video: PamirTrip 2017 - 2. časť - Kazachstan - Uzbekistan


Video: PamirTrip 2017 - 3. časť - Tadžikistan


Video: PamirTrip 2017 - 4. časť - Bartang Valley (special)


Video: PamirTrip 2017 - 5. časť - Pamir


Video: PamirTrip 2017 - 6. časť - Kyrgyzstan


Video: PamirTrip 2017 - 7. časť - Kazachstan - Altaj


Video: PamirTrip 2017 - 8. časť - Mongolsko


Video: PamirTrip 2017 - 9. časť - Rusko - Ukrajina - Slovensko

<

Pridané: 29.12.2017 Autor: erbe Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (28 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (60)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: