Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3495 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28540
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16998)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11542)
Diskusia Diskusia k článku (1)  [Verzia pre tlač] Tlač

Šenkvické dva v jednom- double secondo.

 Zdieľať

Pridané: 28.10.2019 Autor: gilbert
Čitatelia: 2651 [História]

Motocross a veterány to sú hity ostatného víkendu v Šenkviciach. Myslím, že nostalgia nie je nič neprítomné, práve naopak. Dôkazom je to čo si, ak chcete prečítate. Keďže motocross tu bol nedávno, tak tomu sa povenujem nabudúce.

Ostatný víkend, konkrétne 12.10.2019 sa u nás konali viaceré akcie, no zrejme najzaujímavejšie boli akcie motoristické. Na striedačku som bol na námestí, kde sa sústreďovali veterány a v starej tehelni, kde sa odjakživa v bývalej ťažobnej jame usporadúvajú motocrossové preteky. Osud mi to načasoval tak, že vždy, keď mali motocrossári prestávku naďabil som na námestí na už notoricky známe stretnutie, na ktorom som sa vždy stretol s kamarátmi a s rovnako naladenými ľuďmi posadnutými starými vecami.

Veteránom vinárskym krajom 2019
Veteránom vinárskym krajom 2019

Tak ako zvyčajne, stretol som stálych účastníkov s ktorými sa stretávam na veteránskych akciách v mojom okolí. V pelotóne pribudli aj nové približovadlá, či už štvorkolesové, alebo dvojkolesové, pribudli účelové autá, sanitka, Verejná Bezpečnosť a policajné autá spoza veľkej mláky. Bolo ich tam naozaj dosť. Najskôr som ich stretol, keď odchádzali na prvý výjazd. Potom v obednej pauze som sa kochal strojmi, z ktorých každý má svoj príbeh a jeho majiteľ si k nemu vytvoril citový vzťah. To nie sú len prostriedky presunu z bodu A do bodu B ako dnešné vozidlá.

ukotvenie PAV-a to nevydržalo
ukotvenie PAV-a to nevydržalo

Dnešná konzumná spoločnosť nie je k starinkám priaznivo naklonená. Dnes si, kto chce, kúpi nové auto podľa toho aký finančný bonus mu predajca poskytne a zväčša je mu ukradnutá nejaká tradícia značky. Podstatné u majetnejších je to, akú hitovku má niekto, s ktorým ten dotyčný chce súťažiť v predvádzaní sa. U menej majetných je to otázka pôžičky, či už spomínaného bonusu v akejkoľvek forme. Nikdy to ale nie je tak ako v minulosti, keď na jedno auto či motocykel možno aj s postranným vozíkom šetrili tri generácie rodiny a stalo sa poznávacím znakom na niekoľko desaťročí. Približovadlo sa stalo členom domácnosti a dedilo sa tak ako remeslo po meči, či po praslici. Bol to skrátka vzťah dlhodobý a vzťah k značke a k logu spriazneného výrobcu.

BMW Isetta
BMW Isetta

Dnes to isté auto má rozdielny názov a iné kozmetické úpravy, no stále to je to isté len jedno v bledomodrom a druhé v zelenom. Klasické značky rokov minulých mali svoje charakteristické črty a preto boli jedinečné. Dnes je jedno v akom aute či na motocykli sedíte, všetky značky sa riadia ergonómiou a ich nielen estetika je podriadená trendu predháňania sa v elektronizácii a v tom aby sa investícia výrobcovi vrátila niekoľkonásobne. Nech je to dnes akokoľvek, som rád, že žijú ľudia, ktorí majú radi staré veci, ktorí nezabúdajú na minulosť, pretože bez nej by nebol dnešok a nebola by žiadna budúcnosť.

moto regulovčíka a diváka I.
moto regulovčíka a diváka I.

Na veteránskej akcii ako zvyčajne regulovčíkov dopravy robili motocyklisti, no v osudný víkend zabezpečenie pripadlo výprave choppristov zrejme z Bratislavy, pretože v pelotóne veteránov bol hodne vozidiel americkej výroby vrátane naozaj historického motocykla Indian a úplnej novinky tiež pod značkou Indian predajcu z Bratislavy. Samozrejme sa medzi nimi nestratili klasické kývačky z obdobia minulého režimu. Priznám sa v tomto jesennom období býva motocyklistov menej ako v sezóne. Napriek tomu skalní účastníci sa radi povozia v každom počasí, veď je to o stretnutí a debatovaní a vozenie je bonus.

pelotón vedie replika prvého automobilu z Kopřivnice auto Prezident
pelotón vedie replika prvého automobilu z Kopřivnice auto Prezident

Najviac ma zaujala malá BMW Isetta s motocyklovou mechanikou. Spomínam si, že v porevolučnom období médiá naznačovali, že práve taká malá Isetta bola veľmi úspešná ako prostriedok prevozu utekajúcich z "Východného" Berlína do Berlína "Západného". Mimo vodiča boli vnútri poskladaní "ŠTYRIA" pasažieri a ilegálny prechod bol realizovaný asi dvakrát do týždňa. Do pozornosti sa colníkom dostala Isetta až vtedy, keď sa im zdalo podozrivé, že sa jej majiteľ často presúva cez hranicu v berlínskom múre. Paradoxne ale vodič nebol podozrivý z pašovania ľudí, ale z nelegálneho dovozu Isiett zo "Západu" na "Východ". Predpokladám, že bol exemplárne potrestaný bývalým východonemeckým režimom, teda na výstrahu. Spomínam si ešte na perličku zo Světa Motorů. V kaleidoskope bola fotografia nadšeného majiteľa Isetty s motorom z poriadneho Mercedesa.

Maico 50 v depe piocrossu
Maico 50 v depe piocrossu

Zaujala ma ešte jedna motorka. Bol to regulovčícky Pérák s vozíkom PAV, no v klasickej zostave to bolo len krátko, lebo zlyhalo ukotvenie vozíka v otočnom kĺbe, ktorý sa zrejme rozpadol. Majiteľ mal vo výbave náhradné koliesko, no nebolo mu to nič platné. Zbytok podujatia absolvoval s Páv-om na nosiči. Zaujímavé boli aj motocykle divákov, hlavne tie ktoré boli v retroštýle ako Café Racery. Perličkou bola aj Husqvarna, ktorej som ale neprišiel na chuť. Prikladám aj motocykle divákov v starej tehelni. Gilbert

Pridané: 28.10.2019 Autor: gilbert Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (1)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria