ISSN 1336-6491 | Online: 1982 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 30203
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17820)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12383)
Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (40)  [Verzia pre tlač] Tlač

Honda DN-01 - plnoautomatická "zbraň"

 Zdieľať

Pridané: 24.10.2005 Autor: Jaro Harly Jerga
[Testy a predstavenia - Predstavujeme]

Ako je všeobecne známe, "japončíci" holdujú filmom žánru sci-fi, ktoré do istej miery ovplyvňujú aj ich myslenie a nápady. Na 39. Tokyo Motor Show to dali patrične najavo. Honda tu predstavila jednu zo svojich štúdií športovo-relaxačného vozítka s označením DN-01.

Pri pohľade na prednú časť si určite väčšina z vás pomyslela, že ide o ďalšie nadupané eSeS-ko s maximálkou tesne pod rýchlosťou zvuku. Opak je však pravdou.

To, čo spredu vyzerá ako strmhlav letiaci orol, pokračuje pohodlným "golďáckym kreslom" doplneným krujzrovskými stúpačkami (pre veci neznalých: vyzerá to ako podrážka z topánky, ktorú tam na klasickej stúpačke nechal bývalý majiteľ, zväčša podbitá nejakým tým pochrómovaným plechom) a vzadu je zakončené jednoramennou kyvkou.

Prístrojovka bez náznaku hocičoho analógového, xenóny a ledky, to je už tuším bežná vec u motocyklov 21. storočia.
Celý tento mix je poháňaný véčkovým motorom.

Neviem, či je to spôsobené lenivosťou japončíkov, alebo dobrou povesťou šesťstovkových a šesťstopätdesiatkových véčok od Hondy (VT, NTV, TransAlp, Deauville), ale rozhodli sa použiť pre pohon DN-01 véčko s objemom 680 ccm. To samozrejme nijako neprekáža, veď správny krujzer by mal mať správne véčko. Pri detailnom pohľade na stúpačky však zistíte, že tam čosi chýba. Áno, chýba nie len radiaca páka, ale aj páka zadnej brzdy. Žeby nejaká hyper moderná mysľou ovládaná prevodovka v kombinácii s dokolaným systémom Dual CBS, na ktorý stačí už len jedna páčka? No, ak zmýšľate podobne ako ja, nebudete ďaleko od pravdy. Veď označenie prevodovky "HFT" (Human Fitting Transmission) mi pripomína C3PO (See-Threepio) robota zo Stár Wors, ktorý bol tiež dosť veľa "human".

Ale k veci. Hodna sa rozhodla urobiť "dieru do sveta" a tak ako prevodovku zvolila akúsi inováciu skútrovských variátorov. Ide o prevodovku s plynule premenlivým prevodom, s dvoma plne automatickými módmi (Drive Mode - "kúúla čoppa"; Sport Mode - "...zapal ju!!!" a jedným "čisto mechanickým" 6-stupňovým radením a to všetko ovládané malou krabičkou na riadidlách.

Takže si to skompletizujme. Honda predstavila nový, futuristický superšportokrujzrovýskúter s agresívnym dizajnom, pohodlným posedom a spoľahlivým motorom, doplneným o inovatívne riešenú prevodovku.

A aby to nebolo všetko, okrídlení japončíci sa nechali počuť, že by radi svoj nový projekt uviedli v blízkej budúcnosti do sériovej výroby.

Neviem ako vám, ale mne ako platonickému čoprákovi so športovým srdcom a pohodlným zadkom sa tento nápad veľmi pozdáva.

Pridané: 24.10.2005 Autor: Jaro Harly Jerga Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (40)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »