Anketa:
Dostupné a dobre vybavené cestovné enduro - RVM 500 by Jawa! 1/2
ZdieľaťPridané: 26.09.2021 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 8823 [Testy a predstavenia - Test]
Aha, pozri, je to nové GS? Crosstourer? Nejaká CB500? Alebo niečo z Talianska! Veru, zopár takýchto poznámok som začul, kým som na RVM 500 brázdil cesty-necesty nášho hlavného mesta. Zmiatla aj motorkárov, ale obzerali sa za ňou aj bežní ľudia. RVM je moderná a vysoká motorka s objektívne peknou stavbou, každý si ju rád obzrie.
Text: Peter Fischer
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia
Keď som si RVM 500 by Jawa preberal na test, po nasadnutí mi hneď napadlo, že pripomína oveľa väčší stroj. Tipol by som to na tisícdvestovku, niečo ako ten Crosstourer. Riadidlá sú nezvyčajne vysoko, jazdec je v motorke doslova ponorený. Celý stroj je pomerne veľký a vysoký. Všetko čo na ňom vidím, je čisto sériový stav: padacie rámy, hliníková ochrana motora, centrálny stojan, zadný nosič, kompletné ledky, a aha, nastaviteľná obrátená vidlica KYB a dva brzdové kotúče so strmeňmi Nissin. Na prístrojovke je výškomer. Dole odlievaná kyvka a pekný odlievaný bočný stojan. Dve zásuvky poruke. Začína to pekne!
Kto vlastne postavil takýto dobre vybavený stroj? RVM? Nikdy som o nich nepočul. Stačí trochu googlenia a podobný model nájdeš od viacerých značiek pod X rôznymi menami na rôznych koncoch sveta. Dokonca ti ho veľkoobchodne dodajú pod akýmkoľvek menom chceš, s akoukoľvek nálepkou na nádrži. Motor je do poslednej skrutky rovnaký ako majú CB500 od Hondy, avšak Honda pre nich tieto motory nevyrába, ani im neposkytla žiadnu licenciu. Mladého chalaniska to poteší, skúsený strojár skôr dvihne obočie... A ako sa vlastne ocitlo logo Jawa na čínskom stroji? Hádam každému je jasné, že česká Jawa s výrobou tohto motocykla nemá absolútne nič spoločné. Pozrime sa, čo o tomto projekte hovorí samotná Jawa na svojich stránkach:
„Již v minulosti byla v Evropě poptávka po motocyklech nabízených v Argentině společností RVM, které nesly logo tradičního českého výrobce motocyklů JAWA. Bohužel legislativa spojená s homologací a vysoké náklady na přepravu motocyklů do Evropy způsobily, že jejich prodej v Evropě byl nereálný.
S novými projekty však přicházejí i nové možnosti. V novém projektu RVM 500 již byly zohledněny jak požadavky argentinského, tak evropského trhu a byl připraven motocykl odpovídající požadavkům všech. Tento nový model má za cíl nabídnout motocyklistům možnost cestování na delších vzdálenostech s odpovídajícím pohodlím. Univerzálnost je pro motocykly JAWA typickým prvkem a tak i tento nový model lze zařadit do kategorie motocyklů, které svou univerzálností jako cestovní enduro předčí všechny ostatní.“
Ide teda o iný výrobný proces než napríklad pri modeli 350 OHC, ktorého základ vznikne v Číne a v českom Týnci nad Sázavou stroj skompletizujú, čím má v techničáku české VIN číslo. Na RVM 500 Jawa nepohne ani jednou skrutkou, VIN číslo nie je české (motocykel sa vyrába v Tibete, teda v Číne), importované kusy iba jednoducho predávajú cez svojich dealerov. Aj to logo Jawa na nádrži sa mi zdá proporčne nesprávne...
Pri vymotávaní sa z mesta som rozmýšľal, prečo vlastne Jawa do tohto projektu išla. Už aj vrabce na streche štebocú, že vlastný litrový motor majú hotový, aj nejaký stroj okolo neho, tak proč, Irenko? Pravdepodobne iba využila dieru na trhu (v tom čase tu boli v predaji iba dvaja konkurenti) a kúpila si čas, čím pomohla svojím predajcom. To už prišli prvé zákrutky. Aj moje prekvapenie. Musel som zastaviť; tu niečo nehrá. Asi mám mäkké gumy. Alebo je niečo nedotiahnuté. Na najbližšej pumpe som skontroloval tlak, s motorkou na centrálnom stojane potom vôle na podvozku. Všetko ok, tak si poďme tie zákruty zopakovať.
RVM prechádza zákrutami inak ako ostatné stroje. Za 25 rokov, čo jazdím na všetkých možných motorkách, sa mi ešte nestalo, aby som nejakú nevedel v zákrutách načítať. Musel som si dať rovnaký úsek asi päťkrát po sebe, aby som prišiel na to, čo na RVM spôsobuje tú inakosť. Sú to riadidlá. Tým, že sú široké a uložené pomerne vysoko, a tým, že je jazdec v motorke taký utopený, sa do nich viac opiera rukami a nevedome zasahuje do riadenia. Pred zákrutou tak akoby dával kontru, čím sa ocitne v úplne inej stope. Stačí si to uvedomiť, párkrát si na skúšku prejsť rovnaké zákruty s minimálnym dotykom na riadidlách, a potom už by to malo byť v poriadku.
Posedu sa inak nedá nič vytknúť, stále sa cítim ako na oveľa väčšom stroji. Menší objem prezrádza len motor, ktorého využiteľné otáčky sú dosť úzke. Reálne sa dá svižne jazdiť asi nad 5 000, ale už nad 7 alebo 8 tisíc dá agregát vibráciami vedieť, že sa mu športovať veľmi nechce. Tu sa krásne vykresľuje rozdiel medzi originálom a kópiou - Hondu CB500 môžeš točiť koľko len chceš a nikdy ju neunavíš, ale tu, kde je na prvý pohľad každá skrutka rovnaká, rýchlo nájdeš limity. Verím, že tento rozdiel je spôsobený inou presnosťou výroby a menej kvalitnými materiálmi. RVM jednoducho nemá extra kondičku. A pripomenie ti to aj pri dlhších presunoch mimo zákrut, pretože dosť vibruje. Niekedy som mal pocit, akoby do motora niekto niečo nasypal alebo nalial, a že všetkým vnútornostiam sa preto ťažšie rotuje. Kto nikdy nevyskúšal podobné stroje od tradičných výrobcov, si to možno ani neuvedomí; nie je to niečo nezdravé, iba rozhodne iné, až ti nakoniec v hlave vyskočí otáznik, že prečo to čínski inžinieri spravili práve takto. Pri strojoch ako 350 OHC alebo 300 CL sú určité nedokonalosti akoby vítané, pretože ti pripomínajú staré časy, a s takými retro modelmi navyše nikto nebude vymetať apexy, ale dobre vyzerajúce cestovné endurko s najvyššou cenovkou v triede by si zaslúžilo trochu vyšľachtenejšie správanie.
Vývojári si rozhodne dali záležať na celkovom vzhľade a aj niektorých spomínaných detailoch, preto je škoda, že napríklad prístrojovku nechali akoby z 90. rokov. Analógový otáčkomer je fajn, iba by som mu dal modernejšiu a športovejšiu grafiku, a trochu by som upravil pomery a veľkosti na digitálnom displeji. Jazdec by tak mal pocit oveľa dospelejšieho stroja, veď prístrojovku má pred sebou počas jazdy neustále. Prekvapil ma aj lacno vyzerajúci poťah na sedlách. Ale sedí sa na nich fajn. Plexi je nastaviteľné, ibaže treba odskrutkovať štyri skrutky.
Nakoniec som zistil, že RVM 500 sa najlepšie cíti v meste a v teréne. Tam sa jeho anomálie nemajú kde prejaviť, pretože nejdeš rýchlo, motor netočíš, zákruty nevymetáš. Lenže živiť endurko strednej triedy len kvôli presunom po meste a nejakej tej šotolinke je zbytočný luxus.
Tak som sa nechal uniesť, až som vôbec nespomenul bližšie parametre motora. Ide o paralelný dvojvalec so zdvihovým objemom 471 cm3, a jeho najväčšou výhodou je maximálny výkon 32 kW, teda 44 koní, vďaka čomu sa môžu na RVM 500 voziť aj (alebo najmä) držitelia vodičákov A2. Krúťak je potom 40,5 Nm pri 6 500 otáčkach. Zaujímavosťou je, že Číňania skopírovali motor Hondy CB500X do posledného milimetra, teda aj vŕtanie a zdvih sú rovnaké, aj kompresný pomer. Aj kartre a vonkajšie časti sú neskrývane rovnaké ako na Honde. A kým Honda má reálnu spotrebu okolo 3,5 až 3,9 litra, na RVM je to pochopiteľne viac, v našom prípade cez 4 litre.
Pre viac informácií si pozri užívateľskú príručku alebo katalóg náhradných dielov (áno, naozaj je tam navyše 130 prázdnych strán z dôvodu nesprávneho nastavenia excelu pred exportom do PDF).
Video: Jawa RVM 500 2021 - Adventure - zaujímavý cestovateľ v ponuke tradičnej značky
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video a Technické parametre.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Jawa |
Model: | RVM 500 |
Rok: | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Cestovné enduro |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalec (4T) |
Objem: | 471 ccm |
Max. výkon: | 44.2 k (32.5 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 40.5 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 10.7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 67 x 66.8 |
Palivový system: | vstrekovanie |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 195 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 298 mm |
Pneu vpredu: | 110 / 80-19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm |
Pneu vzadu: | 150 / 70-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 206 kg |
Výška sedla: | 820 mm |
Rázvor: | 1479 mm |
Objem nádrže: | 20 l |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
Iná výbava: | vypletané kolesá, 12V zásuvka, USB zásuvka, výškomer |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 9/2021: 6 890 eur |
Pridané: 26.09.2021 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Jawa ponúkne reinkarnovanú “Kývačku“ od polovice septembra 2020 a pripravuje cestovné enduro 500 ccm - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora