Anketa:
Retrospomienka na Posledné tankovanie 2002, Pezinok
ZdieľaťPridané: 22.11.2022 Autor: gilbert
Čitatelia: 4904 [História]
Bola to vlastne moja prvá účasť na akcii s týmto názvom na záver takmer každej sezóny. Predošlé ročníky v ktorých sa pelotón ukázal v Šenkviciach som síce registroval, no vtedy som sa viac venoval motocrossu a tak som to vnímal len na oko.
Prvé stretnutie kolóny veteránov niekedy pred rokom 2000 ma zastihlo, keď som vychádzal z nášho kostola. Druhé bolo o niečo záhadnejšie, pretože som pri práci v záhrade zaregistroval blížiaci sa hluk starých motoriek a áut, ktoré sa nezadržateľne blížili do Šenkvíc od Pezinka. Pripomínalo mi to rachotenie v jednej jesennej noci v mojej mladosti, kedy sa z nášho hája, kde bola vtedy tajná raketová základňa presúvala pásová technika niekam na Záhorie za ohromného hluku, ktorý vtedy všetkých prebudil. Ráno to bolo ako v 1968, kedy tanky vtrhli do Československa z SU (USSR, ZSSR) za výdatnej pomoci armád susedných vazalských štátov (satelitov SU). V dedine boli vtedy zdevastované všetky asfaltky. Tretie stretnutie som si vychutnal na „pľaci“ pri potoku, kde obyčajne na hody bývali a bývajú rozložené kolotoče.
Vtedy som sa zoznámil s pánom Achsom najstarším (NSU), s dedom Čechom (Jawa kývačka) a stretol som v akcii aj Ďuriho Sztojku (FN), podebatoval som s pánom Smrtníkom a ostatnými veteránistami z pezinského klubu. Na záver sezóny 2002 sme si teda s mojimi princeznami spravili malý výlet a prenasledovali sme veteránsky konvoj z námestia skratkou okolo Policajnej akadémie do Limbachu (Limpoch), odtiaľ cez Myslenice (Grinava) do Slovenského Grobu (Weissgrub). Tam bola promenáda podobná ako v Limbachu. Po tejto prestávke sme pokračovali na Viničné (Schwancpoch) a cez Pezinok- Cajla (Zeile) do starého kameňolomu pod Pezinskou Babou za pekného jesenného slnečného dňa. Čo sme zažili Vám ponúkam.
Posledné tankovanie v Pezinku
Ako každoročne, tak ani 29. 9. 2002 si pezinskí veteránisti nedovolili vynechať svoje klasické podujatie, ktorým vždy ukončujú veteránsku sezónu. Tradičné "Posledné tankovanie", ako aj podujatia, o ktorých som zatiaľ sporadicky, vďaka Pánu Kupkovi a jeho Motor Journalu, informoval aj českú veteránsku verejnosť, uzatváralo činnosť VCC Klubu Pezinok v roku 2002. Verejnosti v oblasti tzv. Malokarpatskej vínnej cesty predviedli zanietení fanúšikovia histórie motorizmu svojich miláčikov v plnej kráse, než ich uložia na zimný spánok.
Na pezinskom námestí vytvorili pod jesenným spočiatku zubatým slnkom výstavu staručkých autíčok a motocyklov až po majestátne vozidlá rokov nedávno minulých. Diváci hodnotili z laického hľadiska ich krásu a estetiku a mimo toho odborná porota obodovávala jednotlivé exponáty podľa veteránskych kritérií. Každý, kto chcel sa mohol do sýtosti pokochať na týchto exponátoch a ich majitelia s radosťou vyhoveli požiadavkám tých najmenších, aby ich ockovia či mamy vyfotografovali čo by hrdých jazdcov a pasažierov v týchto nablýskaných vozidlách. Pelotón sa pohol po stopách vinárov a za zabezpečenia komunikácií tiež veteránistami na svojich tátošoch, navštívil najskôr obec Limbach známu Limbašským Silvánom. Na najväčšom priestore v obci po zoradení sa účastníkov do výstavných pozícií pozdravili ich predstavitelia obce ako aj jej obyvatelia, ktorí po ťažkej sobote strávenej na Vinobraní v Modre, či Rači pôsobili dobre naladeným dojmom. Z tejto pohody všetkých ale prebudil klaksón auta, ktoré sa bezohľadne vrútilo medzi veteránov a ich obdivovateľov a nástojčivo vytrubovalo a dožadovalo sa prejazdu týmto priestorom.
Nechápavo sa tvárili účastníci tejto akcie a bohužiaľ najbližšie postavený Rolls Royce slovenského účastníka bol postihnutý najviac. Neochotu prejavil šofér trúbiaceho auta a nebol ochotný ani len trochu cúvnuť. Duchaprítomnosť prejavili okolostojaci majitelia áut a postupne ako sa dalo, utvorili nedočkavcovi priestor na opustenie improvizovaného výstaviska. V pelotóne veteránov sa objavila novodobá replika Lotusu Seven, ktorého majiteľom bol majiteľ novej súkromnej televízie Markíza Pavol Rusko. Keďže bol čerstvo po mozgovej príhode tak jeho auto šoféroval niekto iný. Ten najbezohľadnejší čin zo stany ďalšieho užívateľa jednej z víkendových haciend nasledoval za krátku dobu od spomínaného incidentu. Pri razantnom vjazde znovu medzi veterány spomínaný aktér skoro narazil do motocyklistu. Jeden z organizátorov sa snažil gestikuláciou naznačiť vodičovi aby dával pozor a ako obyčajne medzi vodičmi, mu poklepal po kapote. Vodič z auta vyskočil a všetkým naokolo dal najavo výšku svojho IQ inzultovaním organizátora, ktorý si z tohoto zásahu odniesol tržnú ranu a zlomenú sánku, na ktorých zahojenie si určite aj napriek zošitiu počká nejaký mesiac. V momente ho zaliala krv a údajný ochrankár najznámejšieho slovenského boxera (V. Mečiar) za hlasitej odpovede, že mu nikto nebude búchať po aute a brániť v presune k svojmu domu odišiel. Aby na dôvažok dal najavo kto je, po chvíľke sa promenádoval medzi odchádzajúcimi účastníkmi so svojimi bojovými psami a rodinou. Tento incident pravdepodobne po ošetrení organizátora mal dohru na polícií.
Pelotón sa za obvyklého dozoru regulovčíkov presunul do obce Slovenský Grob, kde sa účastníci občerstvili. V regióne je táto obec známa svojou gurmánskou špecialitou "Husacina s lokšami". Jazdci po trase Viničné, Pezinok, Pezinok-Cajla sa presunuli do areálu VCC Pezinok, do Starého Kameňolomu. Tam bola ďalšia promenáda a obed pre účastníkov. Napriek incidentom v Limbachu panovala medzi zúčastnenými dobrá nálada a o historky, rady a tipy, kde a čo zohnať na vylepšenie nebola núdza. Navzájom si zanietenci posudzovali svojich miláčikov zisťovali kto odkiaľ prišiel. Záujem budila výprava siedmich Mamluchov alebo Fičí (Fiat 126p), ktoré prišli z Bratislavy ako doprovod najobletovanejšieho, RELLY-ovo upraveného, ktorý sa tváril ako ozajstné pretekové auto. Pri pohľade na motocykle na vás dýchali časy, keď značky Triumph, Ariel, FN, NSU, DKW tvorili zdravé jadro vtedajšej ponuky. Keď cesty prvej ČSR brázdili Jawy, ČZ v klasických farbách a v štvortaktných aj dvojtaktných prevedeniach.
Keď na Slovensku po ustupujúcej hitlerovskej armáde zostávali nepojazdné vojenské motocykle BMW, Zündapp a sovietski vojaci sa preháňali na svojich M 72 (licenčných BMW). Keď výdobytky socializmu opäť hájili M72 a nesmrteľné Péráky a Manety. Keď nastala módna vlna skútrov Manet a Čezeta, Pionierov či Stadionov, trojkolesových Velorexov a keď si všetci povzdychli pri pohľade na obrázky Nortonov, Harleyov, BMW a boli unesení, keď túto techniku videli na vlastné oči. Keď každý z Kývačky, či Péráka chcel mať originálny chopper Harley Davidson alebo obdivoval nedosiahnuteľné športové motocykle Bultaco, či sníval o novučičkej Jawe Californii, alebo 634. História Vás pri pohľade na motocykle a autá naplno opantá a v tej chvíli by ste kúpili hocijaké staré vozidlo, keby bolo na predaj. Podobne ako motocyklisti, tak aj rovnako postihnutí milovníci starých áut majú podobné pocity. V predstavách sa im premietajú obdobia autíčok, ktoré mali len predné sklo a pre prípad nepohody zhrňovaciu plachtu a pre pokoj rodiny aj miesto pre svokru. Premietajú sa im časy, keď pod kapotou priadli dvojtakty, či štvortakty. Keď pasažieri sedeli obklopení bohatým čalúnením a cestu sledovali cez malinkaté sklá. Keď hitom boli ľudové autá a Francúzi, či Nemci alebo Taliani zaplavovali trhy jednoduchými ale veľmi spoľahlivými malými autami. Keď protipólom európskych ekonomík zviechajúcich sa po vojne boli maximalistické Ameriky. Keď automobilové vývojové štúdiá sa predbiehali v čo najnižšom cx (najnižšom koeficiente odporu vzduchu) a prezentovali superšportové kupátka.
Keď výdobytkom socializmu boli klasické aerodynamické Tatry a robustné Volgy. Keď Škoda vyrábala jeden typ vozidla až kým sa výrobné zariadenia nerozpadli a neprišiel zahraničný mozgový potenciál, pretože náš nebol vraj pre západ dosť dobrý. Keď sme boli radi, že benzín stál toľko koľko stál. Je to krásny pocit zaspomínať si a hodnotiť, ako kto zreštauroval svojho miláčika a ako podľa odborníkov je kvalitne spravený. Tohto odborného hodnotenia sa ujala trojčlenná komisia vedená pánom Várym. Svoje posudky prezentovala v závere po hlavnom programe, teda rozlúčkou so sezónou 2002, v plnej poľnej (strava, hudba, odovzdanie účastníckych listov a prianie stretávať sa naďalej, plánovanie akcií na budúcu sezónu). Ako sme to prežili Vám možno napovie fotoreportáž.
------------------------------------------------------------------------------------------------
obr. 2 a 3
Defilé v Limbachu, ktoré sprevádzala nemilá inzultácia usporiadateľa.
obr. 4
TATRY 603. Odborná komisia v kategórii automobilov do roku 1975 stanovila poradie TRIUMPH GTC+, TATRA 603 a Cadillac. Pri pohľade na kolekciu vozidiel Walter, Tatra, Škoda ... srdce veteránistu zaplesá.
obr.5
Modrú AERO 662 doviezol na "Posledné tankovanie" pán Miroslav Takáč z Bratislavy spolu s kolegom pánom Miroslavom Mečiarikom - zelená AERO 662 obr. 7.
obr.6
WALTER JUNIOR pána Jána Kováča z Galanty bol podľa odbornej komisie druhý najautentickejší v kategórii automobilov do roku 1945. Hodnotením ho predbehla ŠKODA 430D a za Walterom bolo spomínané autíčko cililink AERO 662 pána M. Mečiarika z Bratislavy.
Obr. 9 a 10
Chvíľka odpočinku v Slovenskom Grobe.
obr.11
CADILLAC FLEETWOOD Ing. Petra Odzgána budil pozornosť svojimi rozmermi. Nebol ale sám. Sekundoval mu majestátny ROLLS ROYCE, ktorý bol najcennejší z celého pelotónu. Nemenej zaujímavý bol veľký MERCEDES 260 a socialistické VOLGY.
obr.20, a 21
Defilé vozidiel v areáli VCC Pezinok v starom kameňolome.
obr. 22
TATRA, "to je značka".
Motocykle:
obr. 8 a 16
Najcennejší motocykel do roku 1945 ARIEL 557 priviezol Peter Čech z Pezinka z domáceho klubu. V motocyklovom zátiší má takú spoločnosť ako ČZ 125 T pána Jána Stupku z Nitry. Nemenej zaujímavá je ako pozadie klasická kývačka, či špeciálna policajná JAWA ROTAX 634.
obr.13
V hodnotení motocyklov do roku 1945 zaujali aj ZŰNDAPP K500 sόlo a v poradí tretí ZŰNDAPP KS 750 SAHARA pána Vincenta Ostradického z Orešian.
obr. 13
Medzi trojkolesovými vozidlami kraľovali sovietske M72, DKW, JAWA, VELOREXY a spomínaná SAHARA.
obr.15
Anglickú klasiku predviedol pán Stanislav Raš z Čataja a to NORTON ES2 500.
obr. 14
Americká klasika HARLEY DAVIDSON WL Branoslava Šimeka z Bratislavy v spoločnosti JAWY 500OHC 01, ktorej komisia pridelila primát v motocykloch do roku 1975.
obr. 17
Prvý slovenský motocykel MANET M90 pána Petra Šimoniča z Trnavy v úderníckom prevedení, ktorý uzatváral trojicu do 1975 po spomínanej JAWE 500 OHC 01 a 500 OHC 02.
obr.19
Motocykle rodiny Achsovcov NSU 350 SPORT (E. Achs senior) a ČZ 150C (E. Achs najmladší). Spoločnosť im robil klasický Pionier JAWA 20.
Pridané: 22.11.2022 Autor: gilbert Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Južné Čechy 2024 - Český Krumlov
- Značka Pannonia na Slovensku v roku 2004
- Prieskum trhu doma a v okolí - Retro malorážky - jeseň 2024
- Malá poznávacia jazda okolo priehradného múra
- Takmer letné zážitky pri Lipne
- V sedle Titanicu druhýkrát
- Veľká cena veteránov Pezinská Baba 2004
- Pionier dragster
- Jarné prázdniny... Jánska dolina... Vodopád Šuštiačka
- Jarné prázdniny - Jánska dolina a Stanišovská jaskyňa
- ... zobraz všetky články od tohto autora