Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2863 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28535
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16995)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11540)
Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (7)  [Verzia pre tlač] Tlač

Bernolákovský pretek nielen Pérákov "-"

 Zdieľať

Pridané: 18.03.2023 Autor: gilbert
Čitatelia: 3192 [História]

Bernolákovo, alebo ako má vyzerať veteránsky zraz a ako nemajú vyzerať preteky veteránov. Tak by sa stručne dalo charakterizovať podujatie, ktoré je de facto a de iure schizofrenické. Výstižnejšie by asi predsa bolo pomenovanie "dedinský hodový cirkus".

Nie som človek, ktorý by sa neoprávnene sťažoval, no Bernolákovo a jeho akcie vždy boli a sú pre mňa nekonečnou zmiešanou výzvou. Organizátori sú svojskí. V statickej výstave veteránov vždy boli a sú "N° 1", no čo sa týka pohybujúcich sa veteránov, stále nechápem o čo organizátorom ide. Ak sú akcie klasifikované ako PGP, tak je to asi pretek a mal by mať aspoň vzdialene nejaké atribúty nejakých cestných pretekov. To sa v Bernolákove zatiaľ neudialo.

Ako spomenul Krampus :"už majú aspoň časomieru". Postavenie jednotlivých kategórií je vždy na hlavu. Dosť chaotické to bolo v roku 2014 a doposiaľ sa to nezmenilo. V ostatnom preteku najviac vozidiel bolo v najnižšej kategórii. Spolu v jednej jazde tam jazdili sériové stroje spolu so špeciálmi nad rámec priepustnosti trate. Dokonca tam boli zaradené pedálové mopedy na jednej strane a nielen cestné špeciály so zväčšeným objemom až 80 ccm na druhej strane. V roku 2014, teda aspoň podľa orientačnej tabule s rozpisom jázd do objemu 75 ccm boli rozjazdy dve. Jedna pre stroje bez úpravy a druhá pre stroje s úpravou. Očakával som čosi podobné, no nie: "všetko bolo naraz a len v jednej rozjazde, teda spolu".

Pérák organizátora 2014
Pérák organizátora 2014

Nepochopím taký zámysel spraviť v každej kategórii zámerný chaos, jedine ak vtedy ak to je rozbíjačské derby a vyhráva nakoniec len ten, kto neodpadne. Fakt, to je absurdný a nebezpečný cirkus a som rád, že som vždy bol len pozorovateľ a nie jazdec. Myslím si, že tak ako Péráky majú svoju vlastnú rozjazdu, tak by vlastnú rozjazdu mali mať aj sidecary spolu so skútrami ČZ, Manet a Tatran, či Nanuk vzhľadom na ich rozmery a vzhľadom na rozmiestnenie spomalovačov zo slamy, ktoré sú vhodné len pre sólo motocykle. Podobne by to mohlo byť aj s bývalými československými motorkami a o tých malých ani nehovorím. Podobne som nepochopil nielen pri jednej kategórii pojem "nízky výkon". Navonok je zábavné, keď niečo malé trhne niečo veľké, no v pelotóne je to potom nebezpečné, keď v jednej jazde je nerovný počet rýchlych a pomalejších vozidiel. Nechcem si ani predstaviť ako sa medzi side prepletajú oveľa rýchlejšie špeciály. Netvrdím, že som odborník na pretekové kategórie, ale také nebezpečné kombinácie nemajú so zdravým adrenalínom nič spoločné.

Dúfam, že sa v budúcnosti nenájde taký blázon, ktorý by chcel predbiehať side, či skúter alebo Nanuk dole pri trati na chodníku z betónových kociek. Naznačil som, že slamové spomalovače určite pre diváka nadobúdajú ideálny dojem dramatickosti, no spomaliť sólo motocykle, to je určite na mieste, no po prejazde viacerých side, či skútrov balíky slamy sú určite pre ostatných nebezpečné. Sú po takom nájazde polorozpadnuté a slama sa miesi pod kolesami a víri sa po okolí. Jednoznačne rozmiestnenie pre sólo nemôže byť identické pre side. Dokonca organizátor na upozornenia na túto tému má svojské vysvetlenie.

nerovný súboj III
nerovný súboj III

Tvrdohlavo stále ignoruje tieto dotazy a navyše sa dotazujúcim vyhráža vylúčením z preteku za ničenie balíkových bariér. Predpokladám, že ešte nesedlal side v krízových situáciách vyúsťujúcich z nevhodnosti trate a nevhodného rozmiestnenia retardérov. Nedá mi to a ešte sa vrátim k samotnej porsonalizácii účastníkov. Či to je moped, motocykel alebo skúter, spolujazdec nemá na motocykli počas preteku čo robiť, pretože klopenie v zákrutách, kedy spolujazdec nekopíruje jazdca a vystupuje z veterného tunela, spôsobuje balanc a teda stres pre vodiča. Podobne sa chová aj prívesný vozík a to nielen na motocykli, ale aj na aute. Zažil som takú situáciu na vlastnej koži, keď som v mladosti preletel ponad jazdca a skončilo to fiaskom. Bolo to síce na blate a na Pionieri, ale od vtedy tvrdím, že "fyzika nepustí". Podobne som bol svedkom, kedy v zime prívesný vozík spôsobil prevrátenie celej súpravy.

Naopak na side jazdiaci len jazdec bez spolujazdca je potencionálnym nebezpečím pre ostatných. Bez vyváženia môže predné koleso jazdec zatočiť ako chce, no side má tendenciu ísť stále rovno "fyzika nepustí". Bolo to evidentné pri vracačke, kedy side len s jazdcom skončila v zátarasoch a jazdec, ak chcel pokračovať musel si cúvnuť. Bolo šťastie, že nešiel okolo nejaký svižný solo motocyklista a neťukli sa. Nechcel by som to vidieť. Ak pretekajú side, či trike s nápravou v predu, či v zadu je potrebný vždy vyvažovací element (spolujazdec, alebo technológia nakláňania súpravy do zákruty).

Side v tréningu
Side v tréningu

Už v roku 2014 som vyhlásil, že v Bernolákove je pretekanie bláznivé a životu nebezpečné z dôvodu vkladania zámerného chaosu do podujatia. Dodnes sa to nezlepšilo, len to ide do stále väčšieho chaosu a nebezpečenstva. Budem sa opakovať, ale ak sa na bernolákovskom festivale veteránov niekedy ukážem, tak to bude veľmi veľmi výnimočné. Samozrejme si pozriem len statické exponáty a pôjdem domov, lebo to je vždy príjemné. Viac ale pravdepodobná bude situácia, že ma tam už nikto neuvidí ako sa rozhodli viacerí stáli účastníci, ktorí vždy robili "trike show".

Pridané: 18.03.2023 Autor: gilbert Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (7)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: