Anketa:
Tragický pád slovenského enduro jazdca na MS v Gelnici
ZdieľaťPridané: 01.07.2023 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3309 [Šport - Enduro]
Počas včerajšieho úvodného supertestu Majstrovstiev sveta ENDURO GP v Gelnici došlo k ťažkému pádu slovenského jazdca Jaroslava DIRA, ktorý po prevoze do nemocnice svojim vážnym zraneniam bohužiaľ podľahol.
Tidsať štyri ročný Jaroslav DIRO bol veľkým milovníkom motocyklov. Motocyklovému športu sa venoval od svojich 15-tich rokov a v prebiehajúcom súťažnom ročníku štartoval aj v seriáli majstrovstiev Európy enduro. Na svoj štart v triede Open 4T v rámci MS v Gelnici, prakticky na domácej pôde, nakoľko pochádzal zo susedných Žakaroviec sa veľmi tešil. Avšak nešťastný pád na jednej s prekážok supertestu, ktorý sa započítava do celkového hodnotenia, zmaril všetky jeho plány. Napriek enormnému úsiliu záchranných zložiek svojim zraneniam napokon podľahol.
Na základe rozhodnutia medzinárodnej JURY bol piatkový supertest zrušený a taktiež sa zrušilo sobotňajšie dekorovanie víťazov prvého súťažného dňa. Zostávajúci program sobotňajšieho a nedeľňajšieho súťažného dňa zostal nezmenený.
FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme), promotér šampionátu Prime Stadium a v neposlednom rade Slovenská motocyklová federácia a miestny organizátor GL MOTO TEAM, ale aj celá rodina EnduroGP vyjadrujú úprimnú sústrasť pozostalej rodine a priateľom Jaroslava Dira.
Česť jeho pamiatke!
Zdroj a foto: SMF
Pridané: 01.07.2023 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Gelnica úspešne zvládla majstrovstvá sveta enduro GP 2022 a MM SR enduro - Redakcia
- Finále ME Enduro 2012 - V Krompachoch tri krát bronz pre Slovensko! - Redakcia
- Fotoreport - Majstrovstvá sveta Enduro Púchov 2010 - Redakcia
- MS SuperEnduro v Poľsku 2013 aj so slovenskou účasťou - Redakcia
- Šesťdňová 2015 - 4. deň - 8 top jazdcov vylúčených + Foto + video Gelnica a Kojšov - Awia
- Šesťdňová 2015 - FIM rozhodla o návrate vylúčených jazdcov - 5. deň - foto + video z Kojšova a Jahodnej - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!