Anketa:
Spomienka na spoluprácu s časopisom Enduro Aktuál (rok 2003)
ZdieľaťPridané: 05.08.2023 Autor: gilbert
Čitatelia: 2258 [História]
Spolupráca s časopisom EnduroAktuál bola nielen v roku vzniku časopisu 2003 pre mňa vítaným spestrením v spolupráci s vtedy vychádzajúcimi moto, či veteránskymi titulmi. Vtedy zopár mojich kompilátov sa objavilo v časopise Svet Motocyklov a to až po zásahu vtedajšieho majiteľa pána Turányiho, keďže vtedajší redaktori v mojich príspevkoch videli ohrozenie svojej kariéry v danom titule.
Budúcnosť časopisu EnduroAktuál ako jediného slovensko-českého vysokošpecializovaného plne farebného časopisu nebola priaznivá. Jeho príchod bol vítaným spestrením, no nenašiel toľko predplatiteľov, ktorí by ho podržali.
Presne si už nepamätám na počiatky vzájomne prospešnej spolupráce. Zrejme v nejakom časopise, ktorý sa mi dostal do rúk bola uverejnená reklama s adresou redakcie v Košiciach. Nedá mi, ale musím pripomenúť iných dvoch pánov z nemenovaného štvrťročníka, o ktorých som sa vyjadril, a stojím si za tým, že "zlodej zostane zlodejom".
Samotná spolupráca na komerčnej báze sa začala odvíjať uverejnením reportáže z trialového podujatia v Kameňolome pod Pezinskou Babou. Originálny názov bol "Medzinárodné majstrovstvá Slovenska v triale – Baba 2003" a na tejto stránke bol článok odprezentovaný 14. 9. 2019 ako "Retro spomienka na trial v kameňolome pod Pezinskou Babou". Udialo sa to v čísle EnduroAktuál 5/2003 a po zásahu šéfredaktorky pani A. Dudekovej bol názov reportáže upravený na: "V Pezinku na hraniciach zákona", viac priblížený balancovaniu jazdcov na trialových motocykloch. Ak má niekto chuť si zaspomínať, tak je reportáž k dispozícii na tejto stránke.
Druhým mojim počinom bola skrátená verzia prezentácie klasických športových motocyklov, ktoré sa na Západe predávali bežne ako spotrebiteľské kusy. U nás, teda v bývalom Československu sme ich mohli vidieť len na obrázkoch a závidieť tým čo žili v "zahnívajúcom kapitalizme". Na živo sa dali vidieť naozaj len výnimočne. Možno papierovým konkurentom rakúskeho praendura Puch 250 bola Jawa Pérák pre "6D súťažné preteky" s vrchom vedenými výfukmi, ktorú som nafotil na ostatnej akcii v Bernolákove a zmienka je tiež na tejto stránke. Aby sa aj Československo mohlo zúčastňovať a teda aj usporadúvať také preteky tak sa v Jawe, či Manetke pre každú sezónu vyrobilo asi len spolu 10 kusov takých 6D špeciálov, no v bežnej cestnej premávke sa používať nesmeli. Jedinou výnimkou boli považské stroje PS 90 Cross, Trail, či Roadster určené pre trh hlavne za veľkou mlákou. Manetka svetový boom Endura týmto motocyklom predbehla minimálne o desať rokov. Pre štrajk nemeckých prístavných robotníkov, kde sa mali a nemohli motocykle nalodiť na ceste do USA sa teda v prvej várke rozpredali v tuzemsku. Mal som možnosť náhodou na "you tube" naraziť na nejaký motocyklový cintorín v Amerike umiestnený v nejakej veľkej stodole, kde filmár "urbexista" zachytil nielen našu "Crossku", ale aj Babettu 207 pre USA. Potvrdila sa moja domienka, že do USA loď s motorkami z Považských strojární predsa len dorazila, no v novom termíne.
Ako predstaviteľa inej športovej disciplíny som vtedy predstavil španielsky motocykel trialového zamerania Bultaco Sherpa. Nebol to dnešnými očami vnímaný trialový špeciál, ale jeho spotrebiteľská verzia, čiže dnešným slangom replika ostrého špeciálu s identickými parametrami ostrého trialu (jej majiteľ sa dnes pýši viacerými exmplármi tejto značky). Opäť musím spomenúť, že vtedajšia československá Jawa sa po desiatkach rokov, kedy bol vo svete všeobecný boom trialu (70-te roky minulého storočia), zmohla len na prototyp trialovej Jawy 250. Pardón aby som bratom Čechom nekrivdil, tak v v "Československu" v kývačkovej rade existovala ČZ 175 trial, no tiež len na športové účely a na export. V ostatnej rade motocyklov ČZ sa objavili fotografie ČZ 175 Trail, no tie všetky boli exportované na Západ. Ak niekto chce stále vzývať minulý režim, tak nech sa páči, ale bývalá socialisticko/komunistická produkcia na tomto príklade sa s tou zo zahnívajúceho kapitalizmu porovnávať nedá. Táto zmienka o fešáckych motorkách pod Babou bola v EnduroAktuáli 6/2003 s názvom "Veterány pod Pezinskou Babou".
EnduroAktuál 8/2003 zas priniesol pohľad na prvopočiatky, kedy sa v teréne začali nesmelo objavovať veľké štvortaktné vidlicáky. Tieto ako výsledky viacerých vzájomne na sebe nezávislých konštrukčných škôl boli adaptovaním bežných spotrebiteľských amerických motorov firiem Harley Davidson ako aj ich konkurenta firmy Indian. V Európe to bolo s ich konštrukciou celkom ináč. Prvou zmienkov v mojom archíve bolo švédske trojkolesové lietadlo dnes už takmer zabudnutej disciplíne Sidecarcross motora Henlund v špičkovom ráme EML. Na tejto stránke sa článok objavil tiež pod názvom Vidlicové motory v teréne a endure 23. 4. 2007. Je tam stále no nedisponuje s oveľa väčším počtom fotoreprodukcií z vtedajších printových publikácií (časopisy, knihy, encyklopédie...)
Nadchádzajúce číslo EnduroAktuálu 9/2003 prinieslo Endurá Moto Morini (talianske vidlicové motory). Značka Moto Morini nebola exotická len svojimi vidlicovými motormi, ale aj neobvyklou konštrukciou piestov, ktoré nemali hlavu piesta s deflektorom ako v prvopočiatkoch dvojtaktných motorov, nemali hlavu piesta vypuklú, či vodorovnú ako boli v Škodovkách, ale hlavy piestov mali opačný profil, teda priehlbinu v tvare srdca a touto konštrukciou boli priam jedinečné a jediné. Pri premiére článku na Motoride dňa 26.7 2007 diskutujúci tvrdili, že to je obdoba komôrok u dieselových motorov, no u tých komôrka bola súčasťou hlavy valcov a nie súčasťou konštrukcie piesta. Prikladám nejaké foto z internetu tejto ojedinelej konštrukcie piesta. Moto Morini pohltili deštruktori talianskej klasiky bratia Castiglionovci. Nič nepomohlo textilným magnátom, ani likvidácia československej značky "ČZ". Chvíľku boli na výslní, no už motocykle Cagiva nikdy nebudú Rolls Royceami medzi motocyklami ako hlásal vtedajší slogan. Logo Moto Morini teraz vlastnia Číňania a aj výrobu z Talianska presunuli tam.
Na začiatku som naznačil, že moja spolupráca s printovým titulom EnduroAktuál začala reportážou z trialového podujatia v kameňolome pod Pezinskou Babou. Záverečný článok v tej sezóne 2003 bol úvod do prvopočiatku trialu, ktorý sa začal ako neškodné testovanie motocyklov pred začatím ich výroby firmami v ostrovnom Anglicku. Štvortaktná éra trialu sa objavila v čísle 10/2003 EnduroAktuálu. Bola sľubným rozbehom k článkom nasledujúcim, ktoré sa ale začali objavovať v nasledujúcej sezóne. Na tejto stránke bol článok odprezentovaný 2. 3. 2007.
Ako som naznačil v úvode, všeobecný boom trialu ako disciplíny bol v 70-tych rokoch minulého storočia, kedy nebolo motocyklovej značky, ktorá by neponúkala trialové motocykle. Dominantné bolo Španielsko, ktorému sekundovalo Taliansko a svoj kúsok slávy si nárokovala aj veľká štvorka z Japonska. Šampionáty boli na každom svetovom kontinente (okrem Antarktídy) a bolo to všetko na prírodných tratiach s prírodnými prekážkami vrátane brodenia potoka po klzkých kameňoch. O osude časopisu a spolupráci s ním niečo naznačím nabudúce.
Pridané: 05.08.2023 Autor: gilbert Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Značka Pannonia na Slovensku v roku 2004
- Prieskum trhu doma a v okolí - Retro malorážky - jeseň 2024
- Malá poznávacia jazda okolo priehradného múra
- Takmer letné zážitky pri Lipne
- V sedle Titanicu druhýkrát
- Veľká cena veteránov Pezinská Baba 2004
- Pionier dragster
- Jarné prázdniny... Jánska dolina... Vodopád Šuštiačka
- Jarné prázdniny - Jánska dolina a Stanišovská jaskyňa
- Jarné prázdniny - prvýkrát bez snehu, no na dvoch kolesách
- ... zobraz všetky články od tohto autora