Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 999 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29727
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17578)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12149)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Telgártska slučka - Chramošský viadukt, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Časť famóznej Telgártskej slučky

Chmarošský viadukt – kamenný, 112,6 m dlhý a 18 m vysoký objekt

Telgártska slučka

Technicky najzložitejším úsekom železničnej trate z Červenej Skaly do Margecian bola výstavba železnice v okolí Telgártu. Údolie Hrona od Červenej Skaly má značné stúpanie, preto bolo potrebné železničnú trať rozvinúť, aby sa dodržali sklonové pomery. Uvažovalo sa s viacerými alternatívami. Nakoniec bola realizovaná alternatíva s najpozoruhodnejšou stavbou. Je to špirálová slučka v Telgárte dlhá asi 2,3 km, ktorá prekonáva výškový rozdiel 31 m.

Objekty na trati

  • Telgártsky tunel – špirálovitý tunel s dĺžkou 1239,4 m
  • Hronský tunel – dlhý 250 m
  • Besnícky tunel – vrcholový tunel s dĺžkou 848 m, v ktorom dosahuje trať najvyššie položené miesto normálnerozchodnej siete (955,5 m n. m.)
  • Telgártsky viadukt – je 86,2 m dlhá a 22 m vysoká železobetónová konštrukcia
  • Chramošský viadukt – kamenný, 112,6 m dlhý a 18 m vysoký objekt

Články:

Fotogaléria:

18.06.2017 - Awia

Telgárt - Chramošský viadukt - Jazda za zosnulých motorkárov 2017

18.06.2017 - Awia

Telgárt - Chramošský viadukt - Jazda za zosnulých motorkárov 2017

18.06.2017 - Awia

Telgárt - Chramošský viadukt - Jazda za zosnulých motorkárov 2017

18.06.2017 - Awia

Telgárt - Chramošský viadukt - Jazda za zosnulých motorkárov 2017

18.06.2017 - Awia

Telgárt - Chramošský viadukt - Jazda za zosnulých motorkárov 2017

18.06.2017 - Awia

Telgárt - Chramošský viadukt - Jazda za zosnulých motorkárov 2017

18.06.2017 - Awia

Telgárt - Chramošský viadukt - Jazda za zosnulých motorkárov 2017

24.10.2016 - Awia

Telgártska slučka - Chmarošský viadukt, Slovensko - Bod záujmu

24.10.2016 - Awia

Telgártska slučka - Chmarošský viadukt, Slovensko - Bod záujmu

24.10.2016 - Awia

Telgártska slučka - Chmarošský viadukt, Slovensko - Bod záujmu

18.08.2012 - zeON

A tu je, aspoň pre mňa, krajšia verzia klasickej "Slovak Mototourist" fotografie

03.11.2010 - bubo008

Telgárt železnična slučka viadukty

03.09.2006 - Awia

BMW F800S - Telgárt

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Slovensko
Región:Prešovský Kraj
Typ:Pamiatka
Pridal:Awia 09.03.2012 (13:25)
Poloha:N 48.855 E 20.204
Približná poloha:nie
Čitatelia:26993
Povrch:asfalt

Adresa, Kontakt:

* Telgártska slučka (z histórie trate)
* Železničná trať Červená Skala – Margecany...

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Telgártska slučka - Telgártsky tunel a viadukt, SlovenskoPamiatka0.5 km JZ
2.Prameň Hrona, SlovenskoPrameň0.9 km SV
3.Horský Hotel Pusté Pole, SlovenskoHotel4.0 km SV
4.Kráľova hoľa (1 946,1 m n. m.), SlovenskoVyhliadka5.7 km SZ
5.Pohostinstvo pod Úbočou, Šumiac, SlovenskoReštaurácia5.7 km Z
6.Privát Drevenica, Šumiac, SlovenskoPenzión6.0 km Z
7.Priesmyk Vernár, SlovenskoPriesmyk6.4 km SV
8.Dobšinská ľadová jaskyňa (UNESCO), SlovenskoPrírodný úkaz7.5 km V
9.Hrabušice - sedlo Kopanec 987 m - Stratená, SlovenskoTrasa8.7 km SV
10.Stratenský kaňon - Stará cesta medzi Dobšinskou ľadovou jaskyňou a dedinkou Stratená, SlovenskoZaujímavosť9.4 km V

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »