Anketa:
50, 125, 140 a 230 ccm – testy motoriek pre deti 1/4
ZdieľaťPridané: 01.01.2009 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 45866 [Vaše stroje - Moja motorka]
Každý milujúci rodič chce aby potomok šiel v jeho stopách. Aj motorkár. Ako na to?
Morini 50 ccm – 2T
Vo veku necelých 6 rokov je čas na motorku. Adamko mal vzťah k dvom kolesám, na bicykli ako 5-ročný absolvoval so mnou aj cestu do Nitry a späť (30 km po kopcoch). Odvtedy je bicykel súčasť jeho prípravy, zdroj kondície, citu pre rovnováhu a nástroj nacvičovanie rôznych chlapčenských hlúpostí.
Angelo, taliansky kamoš mi v slabej chvíli ponúkol motorečku, ktorá bola pre jeho miminko ešte veľká, pre môjho syna akurát. Rovno ju nakladám do auta, beriem aj prilbu. A doma nie je radosti konca. Dopĺňam chrániče, praveký ladviňák, rukavice a ideme na vec.
![]() |
Motor
Dvojtaktný stojatý jednovalec, vzducháč, obsah 48 kubíkov, automat bez kvaltov. Na trhu sú ich množstvá. Výkon neznámy, ale značný, ide ľahko do otáčok. Po pridaní plynu nasleduje plynulý záber, bez trhania. Ideálna konštrukcia pre malého začiatočníka.
Karburátor klasický, s dvojpolohovým sýtičom, štartovanie na kopačku. Chytá výborne pri všetkých teplotných režimoch, zahrievať netreba dlho. Po pridaní sýtič automaticky vypne.
![]() |
Rám
Jednoduchý trubkový. Vpredu upside-dovn, vzadu centrál. Jazdné vlastnosti optimálme pre danú kategóriu. Najmenší pretekári začínajú práve na takýchto strojoch. Ovládanie sa prispôsobilo účelu – na riadítkach je plyn a páčky oboch bŕzd, nohy neovládajú nič. Brzdy bubnové, dobre dávkovateľné. Nádrž asi 2 litre, treba nalievať zmes 1:50 (nemá vlastné olejové čerpadlo).
Rozmer ráfov už neviem, niečo okolo 10“. Veľká zadná rozeta reťazového náhonu pracovala dobre. Celkový dizajn na úrovni, aj kvalita spracovania.
![]() |
Hodnotenie
Motorka bola ideálna na naučenie základných návykov. Po niekoľkých minútach je dieťa schopné samo jazdiť, rozbiehať sa aj zastavovať. Jednoduché ovládanie, výborný motor aj podvozok, milosrdné brzdy a očarujúci vzhľad vzbudili u syna dostatočný záujem o motorky. Naučil sa jazdiť, prechádzať cez väčšie nerovnosti a aj absolvovať náznaky driftov v zákrutách.
Počas celej prevádzky (rok a pol) som iba mazal reťaz a dolieval benzín. Motorka šliapala bezchybne, absolvovala niekoľko kotrmelcov a synátor pochopil, že motorkovanie je síce zábava, ale má svoje úskalia. Ku koncu jeho záujem ochabuje a motorka sa vracia majiteľovi. Vďaka, Angelo! Proste európska kvalita, Čína nás vtedy iba čakala.
Motorka je určená pre jazdcov vo veku 5 – 7 rokov, zvládne aj vážne terény a hrubé zaobchádzanie.
- Poruchy – žiadna
- Doplnky - nič
- Váha cca 45 kg
- Cena - vyše 1.000.-€
Plusy a mínusy
motor, podvozok, ovládateľnosť | cena |
Pridané: 01.01.2009 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Kevin Benavides prešiel ku KTM
- Slováci odovzdali techniku na Dakar 2021
- Na Dakare 2021 bude až štvorica slovákov
- Maťo Benko smeruje na Dakar 2021
- Všetko naopak: Africa Eco Race 2021 nebude, Dakar 2021 bude
- Africa Eco Race 2021 mení trasy
- Intercontinental Raly 2020
- Maťo Benko na Eco Race 2020 – rozhovor
- Africa Eco Race 2020 – Maťo Benko naživo
- Dakar 2020 - predstavenie tímov a jazdcov
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!